Nekromanti Religiösa äventyr - Kan jag få lite Hjälp!?

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag har börjat spela Eon med en grupp kristna killar och tjejer, där deras rollpersonerna är missionärer, tempelriddare och munkar. Men då drivkraften i deras liv, består i att älska Gud, värna om liv och sprida budskapet om Daak, så undrar jag hur jag kan skapa en kampanj som kretsar kring detta?

Då Daak kyrkan har stort inflytande i Mundana, så vill jag attrollpersonerna tillhör en "utbrytargrupp" inom Daak-kyrkan (bestående av människor som gör en annan tolkning av heliga texter som inte det högre prästerskapet håller med om). Konsekvensen av detta har blivit att prästerskapet tagit sin hand från dem. De kan därför kan inte räkna med att ta "kyrkans resurser" (kontakter & pengar) i anspråk för att nå sitt mål.

Vad ska jag ha för mål med kampanjen? Ska det vara typ att de ska bygga en församling hos Tiraker eller hos något annan barbariskt folk, som är svåra att nå? Ska de finna en helik bortglömt relik som ger gudomlig vishet? Eller kanske det ska vara att besegra något ont väsen från modulen "legender och hemligheter?

Är möjligt att med andeförnimelse låta rollpersonerna uppleva äventyr i "andeplanet"? Vilka utmaningar kan de ïsåfall möta där?

Religiösa äventyr är en ny utmaning för mig som spelledare. Hjälp mig är ni snälla! :)

Hälsningar
Henrik

Targon

Hero
Re: Religiösa äventyr

Jag föreslår följande. Rollpersonerna tillhör verkligen Daak-kyrkan, men de kommer på ett eller annat sätt i konflikt med exarken. De får nämligen veta att han varit hjärnan bakom en blodig upprensning av oliktänkande som är så grym att den väcker deras omedelbara avsky. Exarken kommer plötsligt till rollpersonernas församling och förväntar sig att bli väl mottagen och önskar tillsammans med dem ta del av Daak-liturgin. Vad som blir intressant här är hur rollpersonerna i den här situationen väljer att handla. Krydda gärna med lite skumma visioner och drömmar som är riktade mot exarken. Frågan blir om de orkar hålla sig fullständigt trogna exarken eller i stället väljer att gå sin egen väg, med risk för förföljelser.
Tror det skulle kunna ligga som utgångspunkt för en mycket intressant och givande kampanj där rollpersonerna ständigt ställs inför frågor om barmhärtighet, lydnad, ödmjukhet och andra etiska ställningsttaganden.

Gylf draken

Warrior
Hej.
Föreslår att Rp efter en anning vandrande fyllt med sång, dans och böner slutliggen kommer fram till en fattig by i uttbyggden långt bort från verkligheten, Dålig skörd har fått dem att tappa den religiösa gnistan, även om de inte har börjat häda eller så så märker man klar och tydligt att de börjat tvivla, kanske börjar deras trötta blickar höjas emot den gammal enstöringen som bor i en stuga nere vid sjön en dryg timmes resa bort, de är säkert en trollkärring viskas de.
eller så förs Rp till en by som utan på ser utt som en välmående "saga" men i hemlighet så luraar där onda krafter, endast med hjälp utav ren tro och ett par hugg med kräklan
ställs allt till rätta.
alt. får en av Rp ett brev där det står att faderns hemby är hemsökt utav en kättisk rövare. snabbt sadlar gruppen upp för att ge sig iväg, bara för att möta en by i brand. besinningslöst ger de sig på jakt efter den enda överlevande av rövarna, en jakt som går både över land och vatten och in på Daakfritt område (skall de våga vidare, och om de gör de skall de då visa sin tro, den enda rätta, öppet).

VH Jens.L "Draken"

G

Guest

Guest
Ja jag vet inte om det passar dina spelare, men jag kör en kampanj där spelarna tror sig ha fått reda på det sanna namnet till daak, eftersom de då kan kontakta honom direkt kan de ju då få reda på hans vilja ganska lätt, men guddomen är en bedragare, i själva verket är det en dubbelgångare (demon) av mycket hög rang som har sina egna dunkla motiv.

Marukusu

Hero
Något som jag under min sorglösa eon-orgiepräglade ungdom satt och filade på var en asmaffig och überepisk kampanj där RP var pilgrimer som skulle ta sig från Consabers huvudstad Calnia till den heliga staden Tibara till fots efter något religiöst mumbo-jumbo fenomen typ uppenbarelse. De skulle alltså korsa Thalamur, Caserion, norra Asharien, Drunok och till sist ta sig in i själva kejsardömet. Antagonister i form av fanatiska inkvisitörer, rakhoriagenter, tjuriga asharier och slemmiga cirefalier skulle sätta käppar i hjulet för deras färd medens många Daaktrogna bybor och Consabers kungafamilj (two words: Public Relations) skulle hjälpa dem på vägen och ge dem mat och husrum. Kampanjidén rann ut i sanden och eftersom att vi aldrig spelar Eon längre i vår spelgrupp så lär jag nog aldrig spelleda det (*snyft*). Men tanken var i alla fall jädrigt fin...

-Danne, back in the old days we didn't have...