"Är det nån som vet nått konkret om dvärgarnas religion?"
I Codex nr 7 står det lite information tillsammans med arketypen annars är det som står i regelboken som är det som hitills släppts.
I fall du nu inte skulle ha codex så så det i princip att innan en dvärg kan kan kalla sig Thul så måste han utföra ett uppdrag som han får ifrån Gammelthulen. Dessa uppdrag brukar vara svåra för att garantera att det är dugliga thula som för traditionerna vidare.
Det nämns även att för att få kalla sig Zodans thular så bör spelaren välja de tre Zodanrunorna redan på YN amatör. Den som väljer denna "inriktning" bör även varje år offra tio procent av sina besparingar åt dess anhängare. De som är Zodans thular möt med stor respekt inte minst i storriket Glitthamn där dessa thular kan räkna med stor frikostighet från Glitthamns kungar.
Att man kan ha en inriktning som "Zodans thular" skulle jag tippa innebär att man även kan ha andra inriktningar även om några andra ännu inte nämts från Riotminds. Själv kan jag tänka mig inriktningar som t.ex. Lothars thular, Bergets thular.
I den artiklen som finns i codex nr 7 så får jag även det intrycket att vilka "inriktningar" en dvärgpräst väljer beror mycket på tradition dvs. man väljer samma runor som sina förfäder. Detta kan göra att många inriktningar snarare är familjeinriktningar än att de har en gemensam nämnare i runnamnet.
Inte för att det hjälper dig just nu men den ena av de två moduler som är på gång framöver, efter Jorges bestarium, är just en religionsbok, där kommer säkert dvärgarnas religion presenteras närmare, jag skulle bli mycket förvånad om den inte gjordes det.
Hasse
So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-08-14 01:38.</EM></FONT></P>