Nekromanti Religion, mer kött på benen.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Efter att för första gången börjat spela en verkligt troende rollperson, en Daak-präst för övrigt, så har jag upptäckt att det saknas en hel del användbar information i Religionsmodulen, iallafall när det gäller Daaktron som är en av Mundanas största religioner. Här finns inge böner, utdrag ur heliga böcker, myter eller annan konkret användbar information. Jag har visserligen inte haft någon större svårighet att på egen hand skapa just böner och liknande men det känns inte som man uppmuntras till verkliga djupdykningar inom religionen. Därmed inte sagt att det är en dålig modul. Kanske lite för ytlig. Om jag har en Daakpräst som vill ge sig in i teologiska debatter så hittar jag inte mycket av värde i boken. Har ni några knep som ni brukar använda när ni spelar religiösa personer? Jag har börjat skriva ner en del citat och information som rör kristendomen i brist på annat.

Drakvrede

Swordsman
Lite religionsfilosofiska exempel...

Jag har börjat skriva ner en del citat och information som rör kristendomen i brist på annat.
... vilket låter ganska rimligt, speciellt i fallet med Daak. Nu har jag inte modulen tills hands (och minns inte exakt vad det står i den), men enligt Daakdogman är väl Daak allvetande, allsmäktig och god, och vi människor har en odödlig själ? Och om vi ska diskutera religionsfilosofi, så kan du (t.ex.) lika gärna rippa de kristna gudsbevisen - sånt lär en Daakpräst kunna lite om, likaså lär de få tampas med teodice-problemet, problemet med skepticism, kropp/själ-förhållandet, relationen mellan tro och förnuft, samt allsmäktighetens paradox (stenexemplet). Fast ioförsig, jag vet ju ioförsig inte hur utvecklad den jargiska religionsfilosofin är, vilket gör det lite svårt att veta om debatten är på nivån:

"du ska tro!!! nehe, bränn den jäveln på bål!"

eller kanske:

"Allt jag kan tänka mig utan är inte en essentiell del av mig.
Jag kan tänka mig utan min kropp.
Alltså är inte min kropp en essentiell del av mig".
(inget exakt Descartes-citat, men det duger)

Men om det är på andra nivån, så bör de exempelvis diskutera några av de ovan nämda exemplen och tänkare motsvarande Aquinas och Descartes bör ha dykt upp på scen.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Lite religionsfilosofiska exempel...

"Men om det är på andra nivån, så bör de exempelvis diskutera några av de ovan nämda exemplen och tänkare motsvarande Aquinas och Descartes bör ha dykt upp på scen. "

Jag föreställer mig att min karaktär har en ganska nykter och vetenskaplig syn på Daak och hans arbete. Visst fattar jag också att det går alldeles utmärkt att sno åt sig ifrån kristna tänkare. Men det blir ju ett jäkla arbete med tanke på hur otroligt mycket material det finns att välja mellan. Hade jag orkat skriva ihop en egen guide till hur man spelar en troende så hade jag inte skrivit det här inlägget. :gremsmile:

"Gud är en cirkel vars centrum är överallt och vars omkrets är ingenstans"
/ Alannus av Lille

Drakvrede

Swordsman
Re: Lite religionsfilosofiska exempel...

Visst fattar jag också att det går alldeles utmärkt att sno åt sig ifrån kristna tänkare. Men det blir ju ett jäkla arbete med tanke på hur otroligt mycket material det finns att välja mellan.
Äsch, det är bara att låna nån grundbok i religionsfilosofi på närmsta bibla, så är problemet löst, ser du. :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Kyrkofajjten i Nicea...

Ta en titt på kyrkomötena i Nicea och Konstantinopel i kristendomens barndom, och den tillhörande konflikten med arianerna ang. definierandet av treenigheten och Sonen såsom varande Faderns avkomma eller en aspekt av Den helige anden. Mycket intressant. Det hela avgjordes faktiskt med ett rejält slagsmål, i Nicea tror jag det var, där den tolkning av treenigheten som sedan dess rått hugfästes för alltid. Å andra sidan...treenigheten går väl i stöpet iochmed att det är Daak-tron, och inte Kristendomen, det rör sig om...

- Ymir, som tycker Religioner - Gudarnas kamp är rätt undermålig, namnet inte minst.

Phelan

Hero
Vad gäller Religioner-modulen får man väl konstatera att den funkar bra för lekmän, men vill man verkligen göra en djupdykning i religionerna krävs mycket mer arbete (den mängd arbete som hade krävts och platsen det tagit för de olika religionerna hade nog resulterat i en på tok för tjock modul som inte varit säljbar i större upplaga). Fördelen med Daaktron är ju i alla fall att du har en tydlig förlaga i vår värld, till skillnad från många av de andra religionerna. Man kanske skulle göra en korstabell för de olika religionerna med korta svar på frågor som "Finns synden?" "Vad händer efter döden?" "Har människan en fri vilja?" "Är guden allsmäktig?" "Syn på "ondska"" "Syn på magi" osv så att man lättare kan bena ut skillnaderna i livssyn mellan religionerna...

Om du vill ha något konkret att pyssla med skulle jag nog pusha på inkvisitionen, fast inte enligt den förenklade nidbild vi har idag (och som verkar vara rådande för den jargiska inkvisitionen) utan mer som ett organ inom kyrkan som försöker hålla tron renlärig och undviker allehanda egna tolkningar som går emot gudens lära. Den kristna inkvisitionen uppdagade t ex ett fall i Frankrike där invånarna i en avlägsen by gett helgonstatus åt en HUND som påstods ha bistått sin kristne husse extra väl - det finns mao en mängd möjliga missuppfattningar som en Daaktroende kan ägna sig åt att bekämpa, och bekämpa genom debatter istället för med sträckbänken. Fast det kanske är mer av uppslag till din SL att kasta in i kampanjen... En sak att ta ställning till borde vara vad för slags präst du är - följer du någon form av urbudskap (som de första kristna som t ex hade all egendom gemensamt) eller är du företrädare för religionen som statsbärande institution? Torde påverka en del vad för delar inom tron du vill lyfta fram.

Ett problem som borde finnas mellan jargiska och sabriska kyrkan är relationen makten på jorden och makten i himlen - blir det någon skillnad i syn på överklass och kung/kejsare om den i ena fallet är ärftlig och i det andra fallet mer meritokratisk (eller penningbaserad...)?

Ett annat filosofiskt (och regeltekniskt...) problem mellan den jargiska och den sabriska Daakkyrkan - om magi enligt jargiska versionen är totalförbjudet enligt Daak, hur kan det finnas sabriska helgon och sabriska Daaktroende som välsignas med gudagåvor? Varför blir de helgade om de bryter mot väsentliga delar av tron?

I spelgruppen just nu har vi två Daaktroende, en enkel man av folket med en mer traditionell syn och en köpman som (helt på eget bevåg) förkunnar en religionssyn mer i stil med protestantismen. Här har båda spelarna plockat upp några få drag om religionen som de kör på hela tiden.

Mvh / Phelan, som inte alls haft en röd tråd i detta inlägg

Krille

Super Moderator
"Ett problem som borde finnas mellan jargiska och sabriska kyrkan är relationen makten på jorden och makten i himlen - blir det någon skillnad i syn på överklass och kung/kejsare om den i ena fallet är ärftlig och i det andra fallet mer meritokratisk (eller penningbaserad...)?"

Uppenbarligen - det är trots allt rätt saftig skillnad på det jargiska och sabriska samhället.

"Ett annat filosofiskt (och regeltekniskt...) problem mellan den jargiska och den sabriska Daakkyrkan - om magi enligt jargiska versionen är totalförbjudet enligt Daak, hur kan det finnas sabriska helgon och sabriska Daaktroende som välsignas med gudagåvor? Varför blir de helgade om de bryter mot väsentliga delar av tron?"

Jodu. Den där frågan har plågat mundanska teologer rätt länge, och är en av två huvudorsaker till att den jargiska Daak-kyrkan inte har skickat ett korståg till Consaber för att "rätta till" den grejen. Det har lett till en diskussion hur inställningen till magi ska tolkas. Är det okej med "god magi"? Är brottet helt enkelt gravt överdrivet, kanske för att det är en tolkning av tron? Är det så att sabriska helgon och välsignade helt enkelt inte har sysslat med magi? Har Daak givit sabrierna "dispens" så länge som de onda trolösa magikerna i Thalamur fortfarande existerar (det om något torde vara ett tecken på att ändamålen helgar medlen)? En del radikala har till och med hävdat att vilken bokstav man tror på är oväsentligt - det viktiga är att man tror, inte på vad. Tron är en gåva från Gud, vilket namn Han än har. Trons form är en mänsklig skapelse.

Sådana tankar har fått folk brända på bål.

Krille

Super Moderator
"Har folk missat det uppenbara svaret -- att de sabriska kättarna fejkade mirakel med magi?"

Det är det som Daaks kyrka har Malgoarhs advokat till. En person utses för att finna en rationell förklaring på miraklet (även omfattande magi som möjlig förklaring). Om denne inte kan finna en rationell förklaring så är man dessvärre tvungen att konstatera att det rör sig om ett mirakel. Denna process genomgås så fort ett mirakel rapporteras och blir synnerligen rigorös om det är en salig- eller helgonförklaring på gång.

Och hittills har Daaks kyrka blivit tvungna att avskriva magi som förklaring på miraklet. Det finns nämligen ett antal sabriska helgon, och hur Daaks kyrka än försökt så har man inte hittat någon annan tänkbar förklaring än "Daaks verk".

Och visst, det finns folk som hävdar att även Malgoarhs advokat duperats, men det innebär ju i så fall att Daaks kyrka har felat. Och det vore faktiskt mer förödande för Daaks kyrka än att det finns sabriska helgon som har utfört mirakel. Hur kan en icke ofelbar kyrka företräda en allsmäktig Daak?

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Man kanske skulle göra en korstabell för de olika religionerna med korta svar på frågor som "Finns synden?" "Vad händer efter döden?" "Har människan en fri vilja?" "Är guden allsmäktig?" "Syn på "ondska"" "Syn på magi" osv så att man lättare kan bena ut skillnaderna i livssyn mellan religionerna..."

Ja, det har varit väldigt intressant. Fast riktigt så ambitiös är jag nog inte.

Min karaktär är en ung och ganska naiv sabrisk präst. Han har tillbringat många år på ett kloster och har en gedigen utbildning. Några av hans bästa färdigheter är: ockultism, cermoni, sjunga, läkekonst, övertala, ledarskap, örtkännedom, undervisa och filosofi. Han är ambitiös och har redan startat upp en kör och en skola trots att han bara varit i byn några månader. Böner och sådant har jag kunnat skapa på egen hand men det jag egentligen främst är ute efter är olika argument som en lärd präst kan använda för att övertyga korkade bönder om att det är Daak som gäller. Eftersom en annan spelare dessutom har skapet en starkt Draken-troende rollperson så har frågan blivit extra aktuell.

"I spelgruppen just nu har vi två Daaktroende, en enkel man av folket med en mer traditionell syn och en köpman som (helt på eget bevåg) förkunnar en religionssyn mer i stil med protestantismen. Här har båda spelarna plockat upp några få drag om religionen som de kör på hela tiden."

Hur pass troende är det och hur har det påverkat dem och de övriga rollpersonerna?

Drakvrede

Swordsman
Böner och sådant har jag kunnat skapa på egen hand men det jag egentligen främst är ute efter är olika argument som en lärd präst kan använda för att övertyga korkade bönder om att det är Daak som gäller. Eftersom en annan spelare dessutom har skapet en starkt Draken-troende rollperson så har frågan blivit extra aktuell.
Ja, men i det här fallet är det ju enkelt - plocka fram lite kristna gudsbevis, eftersom sådana går alldes utmärkt att konvertera till Daakreligionen, just eftersom Daak och Jehova påminner så mycket om varandra, rent egenskapsmässigt. Så exempelvis designargumentet, det ontologiska argumentet och även det moraliska argumentet för guds existens kan nog vara aktuellt. Så det är bara att sno dem rakt av! :gremwink: När din präst dessutom är skolad i ockultism och filosofi borde han kunna dessa bevis. Och han borde ju dessutom också inse vilka problem de har, och att de i längden inte håller...
:gremcool:

Phelan

Hero
Hur pass troende är det och hur har det påverkat dem och de övriga rollpersonerna?

De två övriga följer Tokons gamla tro så de bryr sig inte så mycket... det är nog ingen som på allvar tror att den andra sidan kommer omvändas. Den traditionelle troende är väl den som proklamerar Daaks tro mest högljutt (övriga gruppen hade väldigt roligt att vänta med att informera honom om Ashariens syn på Daak tills deras skepp anlöpte Chadarians hopp för ett par spelmöten sedan), köpmannen är mer inåtvänd och inte så missionerande. Mannen av folket för i övrigt en inre kamp mellan flaskan och Gud där motgångar brukar leda till att han tar till flaskan, får mer ångest, går och biktar sig i en cirkel (eller nedåtgående spiral kanske).

För situationen i "din" by - hur är trosuppfattningen fördelad för tillfället? Förutom ordets makt, där styrkan nog borde ligga i att Daaktron har texter och synpunkter om betydligt mer än Draken, kanske du kan vinna böndernas hjärtan genom annan verksamhet - sjukvård, bildning (lite lagom, så de inte blir förskräckta) och en massa andra fördelar så att de har något positivt i detta liv att förknippa med Daak.

Mvh / Phelan

walium

Ganska töntig, faktiskt
"När din präst dessutom är skolad i ockultism och filosofi borde han kunna dessa bevis. Och han borde ju dessutom också inse vilka problem de har, och att de i längden inte håller..."

Naturligtvis vet han vad han pratar om, men det gör inte jag och däri ligger problemet. :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
"För situationen i "din" by - hur är trosuppfattningen fördelad för tillfället? "

Byborna har ett ganska svalt förhållande till religion i allmänhet men tror mer på Draken än Daak. Men nu har det börjat vända eftersom prästen hjälper till och gör vad han kan för att visa upp Daaks härlighet. Teologiska diskussioner med den normale bybon som knappt är läskunnig hade nog inte gått hem. Rent långsiktigt så kommer byn sannolikt att bli Daaktroende. Många av barnen går ju i skolan som drivs av prästen eller är med i kyrkokören som också drivs av prästen. Dessutom så brukar han försöka delta i alla större projekt i byn och närområdet.
Mina nuvarande planer går ut på att bygga en ny kyrka i sten och inofficiellt spana in byns vackra flickor. :gremsmile:
Så vitt jag förstår är inte den vanlige Daak-prästen bunden av något celibatlöfte.

Drakvrede

Swordsman
Naturligtvis vet han vad han pratar om, men det gör inte jag och däri ligger problemet.
Okej, här får du två exempel: :gremcool:

Det ontologiska argumentet

Det utgår från föreställningen om Gud som det mest fullkomliga väsen som kan tänkas. Gud måste då också existera, för utan existens skulle han vara ofullkomlig.*
Intressant, eller hur? :gremwink:

Det kosmologiska argumentet

Den andra vägen är ett argument för att de orsakskedjor vi kan iaktta har en första orsak som inleder orsakskedjan och som är Gud.*
Det här är också ett väldigt intressant argument. :gremsmile:

Sådär, nu har du fått två gudsbevis som din präst kan slänga i ansiktet på okunniga bönder. Dessutom kan din SL gärna ge bönderna ett minus, säg -Ob1T6 på sitt slag för att motstå din prästs övertalning, eftersom dessa argument är synnerligen listiga (även om konsensus bland religionskritiker idag är att de inte är hållbara som bevis). :gremwink: Vill du läsa mer, kan du alltid klicka på länken nedan. :gremcool:

* Citaten är taget härifrån.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Hur kan en icke ofelbar kyrka företräda en allsmäktig Daak?"

Anledningen till att sabriska kyrkan finns är väl just att en hel hoper företrädare för Daak felade? Alltså kan de fela igen...

cernael

Warrior
Försök hitta "Summa Theologica" av Thomas av Aquino, eller utdrag ur den; den är, åtminståne sedan 1500-talet, den bok som har utsetts till grund för den kristna teologin...

/Cernael san - hade tenta på filosofins historia idag...

Storuggla

Champion
"Anledningen till att sabriska kyrkan finns är väl just att en hel hoper företrädare för Daak felade? Alltså kan de fela igen..."

Att de felar är inget tvivel om. Men Daak har inte tagit sin hand ifrån dem. Däri ligger kruxet. De fortsätter häda men Daak bryr sig tydligen inte. Då blir det dogmatiskt knas.

Storuggla, prelathatten på