Religion, tro och vetenskap
"Det kan bli lite annorlunda i en rollspelsvärld än i vår egen. Om gudarna existerar och verkligen bevisar detta kontinuerligt genom mirakel/besvärjelser etc. så blir inte religion något som människan skapar utan något som gudarna skapar."
Åkej, vem säger att gudarna inte existerar (i någon form) i vår värld? Trots allt, hemma i min bokhylla står en rätt schysst bok med ca 1500 års nedtecknade vittnesbörd om diverse uppenbara bevis på Guds existens: besök av Gud i tält, samtal med Gud på berg, överlämnandet av Guds lag, en kasse med mirakler utförda i Guds namn, brinnande buskar, hav som delar sig etc. "Bibeln" hette den visst...
Det här är faktiskt inte ett svar på påståendet. Ingen religion idag kan "...verkligen bevisar detta kontinuerligt genom mirakel/besvärjelser etc.", vilket är den stora skillnaden mellan en "fantasyreligion" och en här på jorden.
Ska man hårdra tesen om att Bibeln är "bevis" så har jag 5-6 hyllmeter med bevis för allt möjligt (massor med fantasy och SF). Att någon påstår något är tyvärr inte ett äkta bevis.
Därtill kommer en hel uppsjö med mirakler som också bevisar Guds existens: åtskilliga fall av stigmata, visioner, helande och annat har fortsatt ända fram i våra dagar (om man bryr sig om att leta i mediebruset, vill säga).
Så jag skulle nog vilja be dig att vara lite försiktig med vad du säger om att vår egen värld skiljer sig från en fantasyvärld vad gäller gudars existens och inverkan. Bara för att du är en sekulariserad agnostisk/ateistisk svensk så innebär det inte att alla är det. Tvärtom, en hel del personer på den här bollen anser att deras guds existens är tämligen bevisad.
De har fel. Och så har också alla som påstår att Gud inte finns. Man kan tro att saker är på ett visst sätt, men kan man inte bevisa att det är sant så är det förtfarande bara tro.
Där går en viktig skiljelinje mellan vetenskap och religion. En religion förutsätter att du godtar något som sant utan bevis (Bibeln säger att gud finns, alltså är det så) medans vetenskap förutsätter att de inte godtar en sådan hypotes utan bevis.
M.a.o. så kan en riktigt seriös forskare inte säga att Gud inte finns efterson ingen har lyckats motbevisa påståendet "Gud finns!". På samma sätt säger få astrofysiker "Universum började med Big Bang.", de säger "Big Bang-teorin är den bästa med de data vi har idag.".
Så en person som tror att vetenskapen alltid har rätt, har fel. Han har gjort om vetenskapen till en religion - han tror på saker utan att ifrågasätta dem.
Till slut så kan jag påpeka att jag själv bara är anti-religiös. Vad som helst är OK så länge det inte drabbar någon annan.
/Henrik