Faehrengaust
Hero
Re: Zeus är inte alls ball
Än mer störande tycker jag är att de ofta skapar sin värld utifrån ett vetenskapligt perspektiv, och sedan klistrar på magi och en gudavärld som en sorts fristående appendix. Det finns t.ex in-game-speltexter där SLP öppet skiljer på gudarnas inverkan och "naturliga orsaker" - men om gudarna finns så är de ju naturliga orsaker...
Mycket bra poäng. Synsättet är typiskt modernt. Vore intressant med en spelvärld där religion och naturvetenskap (och magi) är sammanblandade som det antagligen var tidigare i vår historia.
Ofta är magi och religion också helt separerade. Det gör att det finns på något sätt tre "filosofier" (vet inte vad jag ska kalla det), religion, magi och naturvetenskap.
Finns även i t.ex Gondica, där helande och jordbruksboostande är huvuduppgifterna för ekomantiska mystagoger (låt vara att de är mer av religiösa magiker än prästinnor). Beroende på typ av kultur är det också en mer trovärdig uppgift för magikerna; vad har byborna för nytta av sin byatrollkarl om det enda han kan är att slänga lite blixtar omkring sig?
Japp, magikernas/magins roll är en annan som skulle kunna diskuteras. Har tyvärr inte läst Gondica (beställde men den kom aldrig), men får nog ta och göra det.
Mycket av problemet är nog att vi inte har historiska förebilder att jämföra med. Vi har svårt att skapa en naturlig plats i samhället för magiker och präster som har en arsenal med besvärjelser som de kan kasta med en enkel handrörelse. Pesonligen föredrar jag världar där dessa inte existerar (utan man har ett diskretare sätt för magi/mirakel att verka) eller så är de ej möjliga för spelarna (t.ex. om det finns en Gandalf i världen så rubbar det inte hela världsordningen eller samhället).
Än mer störande tycker jag är att de ofta skapar sin värld utifrån ett vetenskapligt perspektiv, och sedan klistrar på magi och en gudavärld som en sorts fristående appendix. Det finns t.ex in-game-speltexter där SLP öppet skiljer på gudarnas inverkan och "naturliga orsaker" - men om gudarna finns så är de ju naturliga orsaker...
Mycket bra poäng. Synsättet är typiskt modernt. Vore intressant med en spelvärld där religion och naturvetenskap (och magi) är sammanblandade som det antagligen var tidigare i vår historia.
Ofta är magi och religion också helt separerade. Det gör att det finns på något sätt tre "filosofier" (vet inte vad jag ska kalla det), religion, magi och naturvetenskap.
Finns även i t.ex Gondica, där helande och jordbruksboostande är huvuduppgifterna för ekomantiska mystagoger (låt vara att de är mer av religiösa magiker än prästinnor). Beroende på typ av kultur är det också en mer trovärdig uppgift för magikerna; vad har byborna för nytta av sin byatrollkarl om det enda han kan är att slänga lite blixtar omkring sig?
Japp, magikernas/magins roll är en annan som skulle kunna diskuteras. Har tyvärr inte läst Gondica (beställde men den kom aldrig), men får nog ta och göra det.
Mycket av problemet är nog att vi inte har historiska förebilder att jämföra med. Vi har svårt att skapa en naturlig plats i samhället för magiker och präster som har en arsenal med besvärjelser som de kan kasta med en enkel handrörelse. Pesonligen föredrar jag världar där dessa inte existerar (utan man har ett diskretare sätt för magi/mirakel att verka) eller så är de ej möjliga för spelarna (t.ex. om det finns en Gandalf i världen så rubbar det inte hela världsordningen eller samhället).