Nekromanti Religion

Mouja

Hero
Jag satt och läste i 'Asharien och Soldarn', 'Jarla', 'Consaber' och 'Mundana', då jag lade märke till att i Jarla boken stod det (på sidan 8):
Religion: Den Samoriska Läran (69%), Jordmodern (45%)

Och nu till min fråga... stämmer detta? jag menar, det blir ju 114%... är 114% av befolkningen troende? tror folk på mer än en religion?

Sadaigh

Swordsman
Jo, förmodligen, om nån i denna verkliga världen e Kristen till typ 90% så kan man hålla med en annan religon om deras seder å bruk, till kanske 60 % inom Buddismen...

hmm, du kanske inte blev klarare i huvudet av detta? =)

Mouja

Hero
Jag förstår vad du menar, och det är det jag undrar, 'tror folk i (t.ex) Jarla på två olika religioner ?'

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Men det är jag! :gremgrin: Jajamän, de tror på två olika religioner - samtidigt.

MEN... räkna inte med att någon Daaktroende tror på något annat, då det är en så fientlig religion, men en samoritroende kan mycket väl tro på exempelvis jordmodern (dock inte Daak - de är ju fiender). Speciellt om man bara är "vardagstroende".

Slarn

Excentriker
Jo, många cirefalier dyrkar ju t ex. Martari eller Eliana jämte Cirza, så det måste ju vara på det viset.

Primas Antonio

Veteran
Religionsbegreppet är missvisande

I vårt kristna (eller snarare postkristna) land tänker vi gärna på religioner i termer av yttersta sanningar och enda vägar. Så behöver det förstås inte vara. Ta hinduismen som exempel, många olika läror och gudomar som dock har det gemensamt att de erkänner att även de andra vägarna leder till "frälsning". I sådana sammanhang är det mest en definitionsfråga om man skall tala om en pluralistisk religion, eller många "kompatibla".
Detsamma kan, såvitt jag har förstått det, sägas om den stora merparten av Mundanas "religioner" (förutom då Daakkyrkan etc.).

/calle