Nekromanti religioner i Eon vs verkliga relgioner

nicole

Warrior
I vårt hushåll roar vi oss med att försöka se vilken/vilka religion som Eon-religioner anspelar på. Är det fler som har detta som nöje och finns det "facit"?

Fahnen

Swordsman
Ja det är skoj, finns en tråd som just tar upp likheterna mellan mundana och jorden, kommer inte ihåg vad
den heter. Mundana- tellus heter den nog...är osäker.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Lagom influerat...

Nu tänkte jag iofs försöka betona skillnaderna mellan Mhîmrätten och Islam, inte likheterna, i 'Västlanden', och detsamma tänkte jag göra med andra religioner i området. Det är fantasy trots allt, och onödigt övertydliga paralleller till vår värld är allt annat än önskvärda i mitt tycke. Vår egen världs kulturer i all ära, men charmen med fantasy är att man kan blanda, välja och vraka, och skapa något intressant som inte har någon direkt motsvarighet i vår värld. (Där är cirefalierna ett lysande exempel). Att utmåla mûhadinerna på ett sätt som gör att man inte direkt jämför dem med araber gör det svårare att se dem med vår världs mått mätt, och det är också en målsättning. Visst ska Västlandens kulturer vara inspirerade och kraftigt influerade av allehanda arabiska och centralasiatiska kulturer och folk, men charmen för mig som modulskapare är just att jag får leka och blanda, ta det jag vill från olika kulturer och tidsepoker och skapa en realistisk mix av det. En mix som förhoppningsvis blir tilltalande att rollspela i.

- Ymir, gillar inte när fantasykulturer är alltför lika jordiska

Snurgla

Veteran
Tja, en hel del är ganska tydligt:
Mhîmrätten har mycket gemensamt med Sunni, medan 'asawismen liknar Shia. De stora skillnaderna är politiska och i organisationen.
Xinukulten är förmodligen Scientologikyrkan. =) Rymdhärskaren Xenu låter sig inte förnekas.
Cirzatemplet med sina oerhört viktiga tempel, massor med heliga rullar, och mycket ritualistiska regler verkar vara judendomen.
Eifremerna har tagit mycket inspiration av hinduismen, med tre gudar som står för skapelse, bevarande och förstörelse (trimurtri=Shiva, Vishnu, och Kali), och det önskvärda tillståndet av ingen förändring.
Forionmissionärerna verkar vara en sorts Buddhister, men det är rätt mycket som skiljer också.

Synpunkter?

Phelan

Hero
Xinukulten = scientologerna? :gremgrin: Då är det inte konstigt att de vill hålla sin bibel hemlig...

´Asawismen hade jag iofs mer tänkt mig som sufismen (pga dess fokus på meditation, dans och personlig upplysning) och Mhîmrätten som sunni, kanske blandat med shia.

Mvh / Phelan