Re: Lagom influerat...
Nu tänkte jag iofs försöka betona skillnaderna mellan Mhîmrätten och Islam, inte likheterna, i 'Västlanden', och detsamma tänkte jag göra med andra religioner i området. Det är fantasy trots allt, och onödigt övertydliga paralleller till vår värld är allt annat än önskvärda i mitt tycke. Vår egen världs kulturer i all ära, men charmen med fantasy är att man kan blanda, välja och vraka, och skapa något intressant som inte har någon direkt motsvarighet i vår värld. (Där är cirefalierna ett lysande exempel). Att utmåla mûhadinerna på ett sätt som gör att man inte direkt jämför dem med araber gör det svårare att se dem med vår världs mått mätt, och det är också en målsättning. Visst ska Västlandens kulturer vara inspirerade och kraftigt influerade av allehanda arabiska och centralasiatiska kulturer och folk, men charmen för mig som modulskapare är just att jag får leka och blanda, ta det jag vill från olika kulturer och tidsepoker och skapa en realistisk mix av det. En mix som förhoppningsvis blir tilltalande att rollspela i.
- Ymir, gillar inte när fantasykulturer är alltför lika jordiska