Nekromanti Religioner och raser

I spelgruppen som jag leder finns det en alv av Korpikallas släkte, som har övergett sitt alviska samhälle för människornas.
Han har anamat Gerbanis som religion, arbetar som stupeman och beter sig i huvudsak som en människa. Eller som en alv som är en aning förbannad på sina släktingar.
Alven, som nykonverterad, känner en dragelse till religionen, och en av hans avlägsna drömmar är att kunna bli Järnhandsriddare.

Så, min fråga är, vad säger ni, tycker ni att det ska gå att göra en alvisk järnhandsriddare?
Enligt regelboken verkar det ju nästan som att vissa gudar inte ens tittar på de raser som inte har med dem att göra.
Själv tycker jag att det är en intressant idé, jag ser det riktiga i att en krigiskt lagd alv som anammat en ny religion kan tänka sig att bli krigarpräst.

Och om frågan har varit uppe förut och ni tänkter säga SÖK till mig som vi ofta gör på Eon-forumet, så har jag redan försökt.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag är alltid svag för avfällingar på olika sätt, så jag tycker det här var en trevlig idé. Att guden skulle avvisa en vilsen alv som söker sig till religionen tycker jag verkar ganska otroligt. Även om det skulle nämnas någonstans att bara människor fick bekänna sig till Gerbanis skulle jag genast ändra det om det krävdes för att skapa en intressant karaktär. Det skulle nog knappast leda till några förödande konsekvenser för Trudvang, direkt.

Och frågan har nog inte varit uppe förut, det har diskuterats alldeles för lite Trudvang här. :gremsmile:

/Dimfrost

ro83rt

Swordsman
Jag tycker inte det. Som jag ser det så är Osthems folk alldeles för misstänksamma för det. Alverna är ju ett tillbakadraget släkte som har väldigt lite kontakt med människor. Järnhandsorden, som tillbringar dagarna i ända med att spöa troll, jättar och övrigt löst folk, skulle troligtvis bränna alven på bål. En alv är konstig vilket betyder att det är ett troll och sådana mår alla bäst av att ha olevandes. Bara för att vara på den säkra sidan.

Även om du inte köper min hållning tror jag att det vore roligt om han måste bevisa sin duglighet om och om igen. Det bör vara mycket svårare för alven att bli järnhandsriddare än för en människa.

Mattis

Swordsman
Jag multitaskar och säger emot Robert på flera forum.

Självklart ska du låta alven vara järnhandsriddare! Det låter som en riktigt skön twist, med bakgrundshistorien och allt.

Om du spelar med att alver är ganska vanliga så kör på Roberts variant, men spelar du med att de hör till legenden så borde ju Gerbanisnissarna bli högst ärade, och kanske en smula förundrade.

Jo, egentligen har jag inte bestämt hur vanliga alver är :gremsmile:

Den här alven i sig är mer uppseendeväckande för att han har en aning sur humor, och utnyttjar sitt ämbete som stupeman väl.
Därför tänkar man inte i första taget på att han är alv, utan att han är lagens långa yxhållande arm.

Men då så, det ser ut som om det inte är allt för illa ställt för den stackars alven.

ro83rt

Swordsman
Alver vanliga!? Ingen har sett en levande alv här i trakten på generationer. Vet man egentligen vad en alv är? Nä, legender om odödlighet och lägg därtill konstigt utseende. Bäst att plocka fram fars bästa trollyxa och göra trakten säker igen.

Men Mattis hädiska inlägg har redan påkallat den Nidendomska inkvisationens uppmärksamhet. Älvatrollet kanske inte behöver bestiga bålet ensam innan denna historia är utredd.

Mattis

Swordsman
OK, vi verkar vara på samma front gällandes alver i Osthem. Det var mest ditt inlägg som gjorde mig förvirrad, det lät på dig som om alla var helt... alvhatiska.

Och det är ju skumt om de hör till legenden, så att säga.

Cohen

Swordsman
Är han stupeman har han väl en svart huva?
Då behöver väl ingen få veta att han är alv.