Kort sammanfattning
Rob spelledde G1, Steading of the Hill Giant Chief.
pjuppe spelade en elf cleric/fighter
Nordan spelade en (half?)-elf fighter/magic-user
Hakanlo spelade en human Ranger
Jag spelade två rollpersoner (för att vi skulle ha en chans att överleva) en human cleric och en dwarf fighter/thief.
Människorna är kvinnor.
Alla rollpersoner ligger runt level 8 - det här är en tuff modul.
Bakgrund: bosättningarna i nybyggarvildmarken har drabbats av flera attacker av olika humanoider/jättar - organiserade attacker (vilket är ovanligt för humanoider/jättar).
Vi har fått i uppdrag att undersöka attackerna.
Efter två veckors vandring i ödemarken kommer vi fram till en enorm träbyggnad (stor som ett mindre köpcentrum i dagens Sverige).
Vi kommer fram i skymningen och beslutar oss för att gå ett varv runt träbyggnaden för att få en uppfattning om hur det ser ut.
Den stora vägen leder till huvudportarna som står på glänt och ovanför dessa finns ett vakttorn. Vi ser ingen vakt i tornet.
På baksidan finns ytterligare två dörrar.
Vi beslutar oss för att slå läger bakom fortet för där är det svårare att hitta oss.
Tjuven smyger upp i vakttornet och hittar en sovande jätte och en stor gonggong. Han binder fast ett rep i tornet så att de andra kan ta sig upp.
(dessa jättar är ungefär dubbelt så höga som människor, c:a 3m60cm)
Vi tar oss upp tyst med hjälp av en silence-spell.
Vi skär halsen av jätten, kastar silence på gonggongen och vräker ner den utanför tornet.
Vi går ner i fortet och skär halsen av de två sovande vakterna vid portarna.
Vi går in i fortet, kommer in i ett sovrum där vi dödar en jättekvinna.
Dvärgen och alverna tar sig in i en sovsal där bara två jättar sover, skär halsen av en jätte och fumlar när de ska skära halsen av den andra jätten. Som tur är hade vi silence på oss så vi kan döda jätten utan att larmet går.
Utanför står de två människorna som inte har mörkersyn, de hör att någon kommer från andra hållet så de lägger sig i bakhåll. Sex "tonårsjättar" är ute på bus i natten. De blir jätteöverraskade och vi får 4 gratisrundor, vilket räcker för att döda de flesta av dem.
Efter att vi dödat dem kommer sex tonårsjättar till som vi lyckas döda utan att de slår larm.
Vi försöker ta oss igenom fortet till någon av bakdörrarna så vi inte blir instängda.
Vi kommer till en "hundgård" där jättarna har ett 20-tal jättevargar.
Alvmagikern backar från dörrarna så långt det går, vi andra öppnar dem så vi har skydd bakom dem, sedan bränner magikern iväg en fireball ut på hundgården. Dvärgen, rangern och alvprästen rusar ut för att göra slut på de överlevande vargarna.
Människoprästen vänder sig om för att invänta alvmagikern och ser att denne är involverad i en strid med en jättekvinna som dykt upp. Alvmagikern lyckas fly mot prästen som bränner av en flame strike på jättekvinnan som retirerar (och därför också slår larm).
Vi dödar de sista vargarna och försöker förtvivlat lyfta bort jättedörregeln för bakdörren.
I sista stund lyckas vi få upp bakdörren och fly ut i natten innan jättarna kommer.
Med tanke på hur stort fortet är och den mängd jättar vi mött är det säkert två dussin jättar kvar.
Inte ens om man är level 9 vill man möta så många jättar i en jämn och öppen strid.
Vi fick nästan inte med några skatter alls, vi tyckte det var viktigare att ta sig fram snabbt än att leta skatter.