Nekromanti Repetikon XXXXIII 10 september på Dragon's Lair

anth

Vetefan
Repetikon är ett samarbete mellan rollspel.nu och Dragon's Lair och ett drop in minikonvent.

Tid/plats: 10 september, 18:00, Dragon's Lair, Kungsholms Torg 8.

Kom förbi om du är sugen på att spela lite rollspel. Vilka spel som spelas beror på vad folk tar med sig.

Jag är bortrest nästan hela veckan, men som av en händelse råkar jag vara i stan på torsdag. Jag funderar på att ta med mig för att se vad som händer när CoC-investigators misslyckas och Cthulhu vaknar. :)

anth

Vetefan
Idag är det XLIII (titeln är alltså fel).
När jag skapade den här tråden hade jag bara haft "End of the World" i någon dag. Nu har jag hunnit läsa lite mer.
Det är inte säkert att det blir Cthulhu som förgör världen ikväll. Man behöver inte spela sig själv, men scenariot börjar på Dragon's Lair så man kommer att spela en person som kan tänkas besöka det stället. Jag räknar med att regelgenomgång och skapa rollperson tar mindre än en galvtimme (det är ett enkelt system).

Edvin

Veteran
Jag kommer!
Tar med mig min kopia Wrath of the Gods! Jag SL'ar Ragnarök så det hade varit kul att lira nån annan apokalyps.

anth

Vetefan
Så fyrtiotredje Repetikon avklarat.
Vi var totalt 8 pers: jag, Ubbe, Anarch, ett gäng av Anarchs spelare samt två nya spelare.

Efter lite dividerande kom vi fram till Edvin skulle spelleda allihopa i "The End of the World".
Det tog lite längre tid att förklara reglerna och göra rollpersoner än jag trott: 40 minuter istället för beräknade 30, å andra sidan var det en del flams vid bordet så man kan nog klara det på trettio minuter om man är lite mer fokuserad och är lite färre än 7 spelare.
Vi spelade enligt reglerna, d.v.s. vi spelade oss själva, men hade ganska stor artistisk frihet i den tolkningen. Vi använde inte regeln att vi skulle betygsätta varandra, för det förutsätter att alla spelarna känner varandra, vilket vi inte gjorde.

Jag tyckte att reglerna fungerade mycket bra under spel. De är inte speciellt realistiska, men de fungerar. Just för att de är så lätta att lära sig passar spelet utmärkt som one shot eller konventspel.

Detta hände:
När vi satt på Dragon's Lair igår och spelade Vampire så började det plötsligt snöa. Nu menar jag inte snöa utomhus, utan att det kom snö genom ventliationssystemet. Samtidigt blev det märkbart kallare i lokalen.
En av oss gick ut på gatan för atts e vad som hänt. Denne kom tillbaka och berättade att det var mörkt ut, c:a minus 15 grader och snöfall ute. I september. I stockholm.
Vi började googla för att ta reda på vad som hänt (eftersom DL är en källarlokal har den inte världens bästa mobiltäckning, men någon av oss kunde surfa lite grand.
Något konstigt hade hänt med solen och månen, de hade försvunnit. Temperaturfallet och snöfallet verkade vara över hela jorden, inkl. tropikerna.
Vi hittade en video där man såg solen försvinna som under en solförmörkelse.
På nätet stod det även om en jordbävning i Umeå. Vi hittade även en video från norrland där man såg ett fjäll "spricka" och en hundra meter lång varg komma upp genom fjället. Vi tyckte att det var ett väldigt bra FX-jobb.
Jag ringde min moster som bor vid USAs västkust, hon berättade att en jättelik sjöorm höll på att äta upp Kalifornien, sedan bröts telefonsamtalet.
Vi bestämde oss för att vi måste skaffa varma kläder, som vi lyckades med eftersom en av oss hade en lägenhet i närheten.

Sedan handlade vi förnödenheter eftersom någon form av krisläge verkade ha uppstått.
När vi handlat färdigt sträcktes en gigantisk hand genom ingången på butiken och vi flydde ut bakvägen.
Vi stötte på en zombie som högg med svärd mot en person. Vi lyckades ha ihjäl zombien och tog dess rustning och svärd och fortsatte mot söderut mot Gullmarsplan i två övergivna bilar som vi "rekvirerade". Eftersom det var kallt bestämde vi oss för att försöka köra på is så mycket som möjligt då alla vägar verkade fullproppade med bilister som försökte lämna stan.

Vid Gullmarsplan besökte vi ytterligare en lägenhet för att skaffa ännu mera utrustning.
Sedan fortsatte vi norrut på isen mot Blidö där en av oss har ett hus. Väl där stötte vi på en krigare som slogs med hammare mot en gigantisk orm. När krigaren tillfälligt föll till marken lånade en av oss krigarens bälte och hammare för att fortsätta striden tills krigaren kunde slåss igen. Vår kamrat dog, men krigaren hade återhämtat sig så denne kunde avsluta striden. Både ormen och krigaren dog. Vi tog krigarens bälte men ingen av oss kunde längre lyfta hammaren.

När vi återhämtade oss i stugan på Blidö dök det upp ett gäng dvärgar som undrade om vi kunde lämna ett svärd till någon som hette Frej i Stockholm, så vi gav oss av.
Vi hittade Frej som slog mot ett gäng brinnande jättar. Vi lyckades lura jättarna att jaga våra bilar som vi körde ut på isen. När jättarna följde efter smalt isen och de hamnade i vattnet. Frej fick sitt svärd och och vi körde på den sista jätten så att denne föll omkull så Frej kunde dräpa denne.

Och där slutade vi.

Übereil

Swashbuckler
Anth missade den väldigt viktiga informationen att "The End of the World", som Anth gillar, är ett tärningspölsspel.

Übereil

anth

Vetefan
Jupp. Det är ett tärningspölssystem. Grunden är att man slår en tärning.
Ja, jag erkänner min guilty pleasure: jag gillar tärningspölar som är en tärning stora. :)