Nekromanti Repmakande!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Här får vi se ett exempel på repmakande!

Jag älskar sånt här eftersom processen känns så mycket klarare än att försöka titta på bilder i en bok och läsa sig till det. Att se hur det funkar ger mig en mycket bättre förståelse för vilka begränsningar som rådde förr i tiden. Ta det här; rätt pyssligt, maskinen är ganska komplex och längden man kan göra är teoretiskt sett obegränsad, men jag tänker att det fanns en anledning till att de kände att de behövde bygga ett hus långt nog för att kunna producera 1000 fot rep åt gången. En stark vindpust skulle kunna ställa till en sabla röra om den kom vid fel tillfälle.

Om man går lite längre tillbaka och tänker sig att man gör det som görs i videon får hand så kan jag mycket väl tänka mig att det blir rätt pyssligt att tillverka längre rep. Helt plötsligt kan jag förstå att ett dubbelt så långt rep kostar mer än dubbelt så mycket, och kanske inte heller är lika pålitligt som om man bara knutit ihop två kortare rep (även om man slipper knuten då). Det verkar också ta ett tag, vilket gör att jag verkligen förstår varför det är rätt dyrt och även varför det kanske kan vara svårt att få tag på ibland. I synnerhet om man vill ha mycket rep.

Slutligen kan jag också känna att rep kanske inte alltid går att få tag på. Även om det finns någon som kan tillverka det är det mycket möjligt att efterfrågan är större än tillgången, och att det rep som tillverkas antingen behövs i byn och är allt för användbart att säljas, eller att de som äger större segelfartyg och annat köper upp allt som finns.

Rep är rätt ofta en slit och släng-vara i rollspel (för att de oftast är rätt billiga och ofta väger rätt mycket), men jag börjar grunna på om de kanske ska få vara rätt dyra. Dessutom ser repet som tillverkas i videon ganska tunt ut, så det behöver kanske inte vara så väldans tungt heller.

Lupus Maximus

Tekniker
Ah... trevlig video :)

Naturfiber behöver underhållas också, t.ex. hållas infettat.

Då det gäller hållbarhet på nutida rep tillverkade av naturfiber finns det viss kunskap i kinky-svängen. http://www.shibarishop.se/kunskapsba...a-sorters-rep/ tar t.ex. upp detta.
Brottsgräns för Jute 6.2 mm Löst slaget rep 175 kg (Testat 20141129)
Brottsgräns för Hampa 5.6 mm Löst slaget rep 187 kg (Testat 20141130)
Brottsgräns för Hampa 6.3 mm Hårt slaget rep +230 kg, klarade maskinens maxgräns (Testat 20141130)
Sedan tar sidan upp lite om annat också, som repens dofter.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Lupus Maximus;n123758 said:
Ah... trevlig video :)

Naturfiber behöver underhållas också, t.ex. hållas infettat.

Då det gäller hållbarhet på nutida rep tillverkade av naturfiber finns det viss kunskap i kinky-svängen. http://www.shibarishop.se/kunskapsba...a-sorters-rep/ tar t.ex. upp detta.
Brottsgräns för Jute 6.2 mm Löst slaget rep 175 kg (Testat 20141129)
Brottsgräns för Hampa 5.6 mm Löst slaget rep 187 kg (Testat 20141130)
Brottsgräns för Hampa 6.3 mm Hårt slaget rep +230 kg, klarade maskinens maxgräns (Testat 20141130)
Sedan tar sidan upp lite om annat också, som repens dofter.
Nice! Jag skulle lätt kunna bli en repnörd, känner jag =)

Så ett rep på runt 0,5 cm i diameter skulle alltså utan problem klara till och med mig (om jag inte har allt för tunga kläder), eller två mer normala personer. Eller en person med en jäkla massa utrustning. 5 mm är ju typ grovt snöre (fast säkerligen mycket tätare än något snöre jag har sett =). Det tycker jag var galet intressant. Helt plötsligt känns ju inte fem meter rep som att det varken borde väga så mycket eller ta så mycket plats.

Och doft!

"Handlederna bär spår av att ha varit bundna av rep, och ni känner en svag doft av hö. Troligen hamparep, alltså." =)

Lupus Maximus

Tekniker
Man vill ha säkerhetsmarginal när man hänger i saker, och vid klättring kan man inte alltid ha flera linor som delar på vikten.

Jag gjorde en snabb vägning på 8 meter löst slaget 5mm juterep. Det repet väger 125 gram.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Lupus Maximus;n123762 said:
Man vill ha säkerhetsmarginal när man hänger i saker, och vid klättring kan man inte alltid ha flera linor som delar på vikten.

Jag gjorde en snabb vägning på 8 meter löst slaget 5mm juterep. Det repet väger 125 gram.
Och det hade du liggandes, bara så där. Är du också repnörd? =)

125 gram är ju nästan ingenting. Självklart har du rätt i att man kan vilja ha lite schysst säkerhetsmarginal. I synnerhet om man inte kan vara säker på att repet är gjort enligt industristandard (vilket genast får mig att tänka på att välkända repmakare troligen kan ta bättre betalt för sina rep, och kanske rent av signerar dem på något vänster?).

Dock tänker jag mig att det beror lite på vilka risker som är inblandade. Ska man klättra ner för ett 40 meter högt torn kan jag definitivt tänka mig att man vill ha rejäl marginal. Är man däremot en tjuv som bara vill ha ett lättdolt rep för att klättra ner för andra våningen tänker jag mig att säkerhetsmarginalerna inte behöver vara så där särskilt höga. I synnerhet inte om man har möjlighet att köpa högkvalitativt rep och ser till att det är väl underhållet.

Ymir

Liten kantbaron
Det är onekligen en väldigt intressant erfarenhet att se hantverk first hand. Ditt inlägg inspirerade mig att efter två år slutligen lägga upp en video jag tog i klostertryckeriet i Dege i de tibetanska delarna av Sichuan, där man får se hur finurligt men ändå otippat simpelt träblocktryck är. Att gå runt i det klostets gamla, dammiga, skugghöljda och jättelika arkiv av gamla träblock var en mäktig upplevelse. Efteråt undrade jag länge varför det egentligen tog så lång tid för människan att komma på tryckpressen, och har fortfarande inte riktigt kunnat besvara den frågan tillfredställande (jag har givetvis, som ofta när jag går i simulationistiska tankar, Eon och dess tiotusen år långa historia i åtanke här). För den som vill läsa mer om just det här tryckeriet finns dess wikipediasida här.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ymir;n123767 said:
en video jag tog i klostertryckeriet i Dege i de tibetanska delarna av Sichuan, där man får se hur finurligt men ändå otippat simpelt träblocktryck är.
Nice!

Ymir;n123767 said:
Efteråt undrade jag länge varför det egentligen tog så lång tid för människan att komma på tryckpressen,
Ja, ta det som de gör i den där videon exempelvis. Visst är man begränsad i mängden text, och det tar väl ett tag att göra träblocket, men jäklar vilket tempo de hade i tryckandet! Här kan jag ju bara villa mig in i filosofiska funderingar, men kan det ha tagit lång tid att komma på för att det under lång tid inte fanns något särskilt behov av att kunna massproducera flera exemplar av samma text?

Lupus Maximus

Tekniker
Rymdhamster;n123766 said:
Och det hade du liggandes, bara så där. Är du också repnörd? =)
Jag är nog snarare multi-nörd :grin:

125 gram är ju nästan ingenting. Självklart har du rätt i att man kan vilja ha lite schysst säkerhetsmarginal. I synnerhet om man inte kan vara säker på att repet är gjort enligt industristandard (vilket genast får mig att tänka på att välkända repmakare troligen kan ta bättre betalt för sina rep, och kanske rent av signerar dem på något vänster?).
Samt, även om man dubblar materialmängden och därmed vikten, så blir det ändå rätt många meter rep per kilo.

Dock tänker jag mig att det beror lite på vilka risker som är inblandade. Ska man klättra ner för ett 40 meter högt torn kan jag definitivt tänka mig att man vill ha rejäl marginal. Är man däremot en tjuv som bara vill ha ett lättdolt rep för att klättra ner för andra våningen tänker jag mig att säkerhetsmarginalerna inte behöver vara så där särskilt höga. I synnerhet inte om man har möjlighet att köpa högkvalitativt rep och ser till att det är väl underhållet.
Sant. Ibland kan repet bara vara för att det finns för få platser att greppa tag på. Så man kanske till och med avlastar med att placera fötterna lite här och där (fönsterkarmar osv).

Sedan, om man inte är så bra på att klättra, men har lite tjockare rep och rätt långt, kan man alltid knyta en sådan här repstege: http://svenska.yle.fi/artikel/2005/04/10/repstege

PAX

Jordisk Äventyrare
Om man tänker sig att använda repen för klättring så bör de kanske vara mer än 5-6mm tjocka.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
PAX;n123787 said:
Om man tänker sig att använda repen för klättring så bör de kanske vara mer än 5-6mm tjocka.
Du menar för greppvänligheten? Det är så klart en väldigt bra poäng. Fem millimeter är inte så mycket att hålla fast i när man dinglar fem meter ovanför marken =) Knutar med jämna mellanrum är ju så klart en lösning, även om det gör repet lite mer otympligt igen.

Nån som har klättrat med rep som har en uppfattning om vad som krävs för att det ska vara funktionabelt?

Lupus Maximus

Tekniker
PAX;n123787 said:
Beroende på hållbarhet, säkerhetstänk, och eventuellt desperation, kan det räcka. Men ett annat problem är att tunna rep är svåra att greppa, och det kan bli hög belastning på liten yta vilket skulle kunna ge skador.

I exemplet ovan klarade det 6,3mm tjocka hamparepet maskinens maxkapacitet på 230 kilo utan att gå av.

Säkerhetslinor för klättring skall klara kantfall, att utöver att det blir ett ryck (de är i viss nån elastiska) ska skall repet klara att den sträcks över en kant vid rycket. Men då är vi också inne på moderna material.

Om vi är inne på moderna material, så är "fallskärmslinor" klart värda att titta närmre på också. https://en.wikipedia.org/wiki/Parachute_cord

Lupus Maximus

Tekniker
Rymdhamster;n123791 said:
Du menar för greppvänligheten? Det är så klart en väldigt bra poäng. Fem millimeter är inte så mycket att hålla fast i när man dinglar fem meter ovanför marken =) Knutar med jämna mellanrum är ju så klart en lösning, även om det gör repet lite mer otympligt igen.

Nån som har klättrat med rep som har en uppfattning om vad som krävs för att det ska vara funktionabelt?
Med åtminstone halvtum (12mm) kan man hyfsat nypa fast repet mellan fötterna (korsa under vänsterfoten med högerfoten, lyft upp repet med högerfoten och nyp fast med högerfotens undersida mot vänsterfotens undersida).

Har man gjort flera alpinska butterfly loop att sätta fötterna i blir det lättare https://en.wikipedia.org/wiki/Butterfly_loop

Har man ett smalare rep kan man skapa ett flyttbart hantag och fotsteg runt repet man skall klättra upp för med en friktionsknop http://www.utfard.nu/utfard2/uf2_7.5.htm

Lupus Maximus

Tekniker
Jag försökte söka lite på historik angående flätade rep. Tyvärr verkar min google-fu vara svag för tillfället, men jag hittade i alla fall att man har flätat rep så pass långt tillbaka som 6000 år enligt denna http://www.parks.ca.gov/pages/485/files/rope making station revised 3-11-12.pdf

Flätade rep har lite andra egenskaper än tvinnade rep. Flätat rep, med flätad kärna, skall tydligen vara starkast. http://www.jbropesupply.com/Twisted-vs-Braided-Rope-Construction_c_49.html

RasmusL

Champion
Bara som en liten kommentar men vikten ett rep klarar av är väl ändå helt ointressant om du inte ska ha något statiskt hängande i det som enda användningsområde? Acceleration gånger massa.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
RasmusL;n123824 said:
Bara som en liten kommentar men vikten ett rep klarar av är väl ändå helt ointressant om du inte ska ha något statiskt hängande i det som enda användningsområde? Acceleration gånger massa.
Ah, det är ju en väldigt bra poäng jag inte tänkte på. En snabb googling ger vid handen att saker plötsligt blev en smula mer komplicerat.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Nämen! Jag och Murderhobo (och min kollega K) slog ju också rep på just den där maskinen i somras. Det var väldigt trevligt, inte minst på grund utav de två som hade grejen. :)