Nekromanti Requiem: Skuggor i Ryssland

Jag sitter och fipplar med en kampanj till i Ryssland, den här gången till spelet Vampire: The Requiem som ska handla om tre Ordo Dracul medlemmar som reser från sin kovenants hemstad i Kiev till St Petersburg för att leta reda på en försvunnen kovenant medlem som antingen har försökt lämna kovenanten med stora hemligheter alt blivit mördad, eller båda delarna.
Min tanke är att spela denna Vampire krönika som en hårdkokt deckare med mycket mystiska element ofc, men också med en stor bakomliggande konspiration som karaktärerna snubblar rakt in i under resans gång. Och det är just den biten som jag har problem med. Konspirationen.

Vad är en bra vampyr konspiration?

Jag har inte ens börjat skriva på kampanjen, men i kort så skickas tre av kovenantens (Ordo Dracul) ut för att leta efter en medlem som man tror har gått över till en annan kovenant. Sanningen är i själva verket att han dödats för den information som han besitter.

Resan tar dem först till St Petersburg där de får rota omkring i mordet samt gå igenom medlemmens bostad efter ledtrådar (Ett par lämpliga hinder på vägen som inte inkluderar våld om de inte direkt söker den lösningen passar allra bäst).
Saker och ting saknas förstås i bostaden. Böcker, skrifter och en del annat ligger i en enda stor röra och det blir ett svårt arbete att avgöra vad som saknas och inte (Därför behöver de veta vad de letar efter).

Efter första akten som är tänkt att ta 1-3 spelmöten (beroende på vad de tar sig för) så ska de ha tillgodosett sig med bevis som leder dem vidare till Moskva där de måste påbörja sökande efter föremålet som de spårat hit (På något jävligt smart sätt?) och som sakta men säkert leder in dem i den stora konspirationen. I själva verket så började denna resa för rollpersonerna långt mkt tidigare och jag har tänkt att väva in det i "nycklar" som jag ger dem.

1. Någon har en djupare vänskap med den försvunne/döde kovenant medlemmen. Ett mentorsskap möjligtvis. En sire rentutav?

2. Någon hyser ett agg emot personen och bryr sig endast om att finna det försvunna föremålet. Agget kan leda den som har 1:an och den som har 2:an in i en djupare konflikt med varandra under kampanjens gång.

3. Någon vet vad som saknas och tror sig dessutom känna till vad ändamålet med föremålet är, men har inte full koll och kommer ta sig vatten över huvudet.

Ja, jag behöver minst 3 men allra helst 6 st sådana här "nycklar" att dela ut. Om de första blir tillräckligt djupa så behövs det endast 3st.
6 st kan göra saker och ting för komplexa, jag är osäker.

Till konspirationen.
Vad gör en bra vampyr konspiration? Eller en bra konspiration öht. Hur konstruerar man en trovärdig och djupgående konspiration som drar in karaktärerna?
Saker som kärnvapen och dyl går ju bort av självklara skäl då året är 1915 när vi börjar spela och dessutom är det enormt löjligt. Det ska röra sig omkring något som man kan spinna vidare på efter att den är avslöjad.

Ok, nu har jag feber, så om jag inte föklarade mig bra får ni ha överseende med det.