Nekromanti Requim's bakgrundshistoria, samma som Masquerade?

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Tjenare,

Kommer här med en fråga om Vampire,

Har suttit och läst igenom Requiem och, eftersom jag inte läst nått om det i Requiem, funderat på om det har samma bakgrundshistoria som Masquerade som helt enkelt delades på för ett par hundra år och utveklades åt ett annat håll. Eller om det har en helt annan bakgrundsstory.

Eller vänta, nu har jag inte tänkt på vad jag skrivigt, i R är ju Brujah (vägrar stava det utan h) ett knuttegäng, medans i M är en gammal klan. Så detta måste betyda att tidslinjerna har delats tidigare, om dom nu över huvud taget delats.

Kom på en fråga till här på slutet, har dom slopat Generation helt? eller finns det fortfarande kvar men bara som en parantes, hur många generationer från cain man är. Förutsatt att han finns med i R över huvud taget.

Isletbranch

Veteran
Requim är inte Masquerade

"Har suttit och läst igenom Requiem och, eftersom jag inte läst nått om det i Requiem, funderat på om det har samma bakgrundshistoria som Masquerade..."

Du har inte läst nåt om det i Requiem eftersom det inte är samma värld någonstans. Det ända som är samma är iscensättningen (setting) det vill säga personal horror och vampyrer i en mörkare gåffigare nutid. Efter detta går allt isär.

Men många namn är ju samma (även om det må vara Bruja och Malkovian ibland) och displinerna är också samma. Ja vad är det för fel med det? I DoD finns det bredsvärd och helrustningar och Eldbollar det finns det i Eon med; med det är inte samma värld <font size="1"> (obs dålig liknelse) </font size>.

I tidigare Vampire uppdates med första, andra och revised så är det samma värld fast lite ändrad(tror jag jag har missat spela första utgåvan :gremfrown: ). Grundtanken med nWoD (Nya World of Darkness) är att börja om på nytt, helt enkelt en ny kula fast man står kvar vid ett beprövat koncept och behåller därmed detaljer men ändrar helheten (eller nåt).

En stor förändring är att dom tagit bort megaploten som alltid funnits tidigare, en av andledningarna till att dom tog bort megaploten tror jag är att många störde sig på den eftersom den styrde bort Masquerade från skräck och blev enbart intriger . Detta är ju bra tycker jag som tror att det är mycket vanligt att spela intriger i Masquerade.

Men så tabbar dom sig rejält, dom inför 5 huvudklaner och fem Covenants (grupptillhörighet/ideologiskgrund... typ). Vilket gör att en Nosferatu kan vara antingen Carthian,Circle of the Crone, Invictus, Lancea Sanctum eller Ordo Dracul. samtidigt som dom andra klanerna Davea, Gangrel, Mekhet, Ventrue kan vara dito. Detta betyder att man har klantillhörighet och Covenanttillhörighet som man måste balansera sin lojalitet/illojalitet emellan. Sen finns det även Unaligned (anarchs) och blodlines och mindre covenants (tex Belials brood som är en lite undergroundwannabesabbat och VII en assassincovenant) om inte detta skapar intriger så vet jag inte vad som gör det!!!

Men dom har ju infört "Predators Taint" en regel som säger att första gången man möter en annan vampyr konfronteras man automatiskt med varandras "inre best" och man blir rädd. BU!!!

Och när det gäller generation, så är jag så fast i det gamla, att jag inte fattade det nya så jag får läsa det igen... :gremtongue:

entomophobiac

Low Prep High Play
Det jag personligen gillar mest med Requiem är att man kan göra lite vad man vill med det. Det har ingen fastställd bakgrund, utan de olika grupperingarna har oftast sin bild av hur de ser på vampyrernas härkomst. Det kan vara Cain, det kan vara något annat och det skulle rent av kunna vara något tredje. Man får göra vad man vill med det, istället för att få allting serverat svart på vitt.

Precis så vill jag ha alla spel jag spelar, så personligen är jag jätteglad över att de slopat de gamla töntiga bakgrunderna. För i ärlighetens namn så skapar Cain-teorierna bara mer fjanterier och religionsparalleller än något annat, och för att Requiem överhuvudtaget ska överleva sitt första halvår i min spelsamling så vägrar jag konsumera något metaplot-dravel.

Så, mitt svar skulle vara att Requiem är anpassat för att kunna vara en förlängning av Masquerade, men eftersom det inte är satt i sten så kan man göra vad man vill.

Och det tycker jag är helt suveränt.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Requim är inte Masquerade

[...] tagit bort megaploten som alltid funnits tidigare, en av andledningarna till att dom tog bort megaploten tror jag är att många störde sig på den eftersom den styrde bort Masquerade från skräck och blev enbart intriger.

Alltså, det här håller jag inte med om överhuvudtaget. Jag tycker precis tvärtom - att ta bort det förbaskade styrandet genom konstruktionen av en överlappande plot så kan man låta intrigerna löpa fritt. Den typ av intriger som skapades genom metaplotteriet handlade oftast om att veta mer om metaplotterna än någon annan, varför det mer blev någon sorts lexikonkonflikter än riktiga intriger. Detta hatar jag. Jag hatar det så mycket att jag totalt la av med allt WW - lajv, bordsrollspel etc. För jag orkar inte läsa sjutton tunnland böcker bara för att hänga med i en plot, som egentligen redan från början borde vara orienterad till våra egna karaktärer och inte någon sorts fånig metaplot.

Requiem däremot ger dig en bunt verktyg, lite mer a la spel som Cthulhu, och låter dig göra mer vad du vill med dessa. Helt perfekt.

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te

och displinerna är också samma.
nja lite små ändringar här och där , ska ta fram exempel...........
Sådär nu har jag läst igenom
exempel:
Protean 2&3 har bytt plats (klor och earthmeld)
Celerity, det blir svårade att göra grejer med celerity aktiverad. typ +X per handlig där x är nivån på celerity.
Obfuscate 3an i M är 4an i R
Resilence ökar även Health vilket inte Fortitude gör.
Blodsmagierna är ordentligt ändrade.

Men dom har ju infört "Predators Taint" en regel som säger att första gången man möter en annan vampyr konfronteras man automatiskt med varandras "inre best" och man blir rädd.
Hmmm... det har jag missat får ta och kolla det sen

Jag har inte läst generation nån stans i boken samt att en ny grej, kallad Blood potency, ökar din bloodpool samt blod/runda. Så jag antar att generation är borttaget. Man ökar det antingen genom Merit eller xp. Jag tycker att det verkar vara ett bra system, har dock inte hunnit sätta mig in i det så djupt änn.

Isletbranch

Veteran

Som du säger så är det lite småändringar. Jag borde skrivit "i princip samma disipliner" eftersom det är i princip samma disiplener fast några har bytt plats, första plutten på Protean gör att man står emot Predators Taint-effekten. presence (som nu heter Majesty) har förlorat sin Dread Gaze som nu är en egen disiplen:Nightmare. Nightmare är en sugdisiplin.
o Bu ala Buffy, man blir ful.
oo Bu rent mentalt, man blir inte ful men skräms ändå.
ooo Bu så att offret måste slå rötshrek.
oooo Bu så att offret får en svag personlighetsstörning
ooooo Bu så att offret tar fysisk skada.
Visst är det fult? Då tar jag hellre potens!

Vad gäller generation, så kollade jag upp det, och det finns inte längre. Det heter Blood Potency och alla börjar på ett när dom omfamnas, Bloodpotency(BP) ökar med en plutt var 50:nde år eller om man diabloriserar på vanligt maner. (Går att köpa högre när man skapar karaktären). Vid BP sju kan man inte längre dricka människoblod utan måste söka mer potent blood, dvs andra vampyrer, det kan vara svårt så man faller i torpor och sjunker en BP var 25:te år.

Detta är ett system som jag kanske gillar, dom jämnar ut "powernivån" lite och att elders inte kan regera allsmäktigt utan måste skapa cotieres dom också, fast då blir det mer intriger och fluff, typ "nu ska jag sova, håll ställningarna och väck mig om 25 år."

Isletbranch

Veteran

"Requiem däremot ger dig en bunt verktyg, lite mer a la spel som Cthulhu, och låter dig göra mer vad du vill med dessa. Helt perfekt."

Vilka är dom verktygen? Ett jag kan se är att det är mer öppet(läs tagit bort metaplotten). Ett annat bra verktyg är smånovellerna som sprider bra inspiration genom nästan hela boken.
Vad finns det mer för verktyg???

Finns det någon gammal tråd som behandlar verktyg och som förklarar vad man egentligen menar med verktyg. Man hör alltid att Cthulhu har verktyg, har det det egentligen eller är det bara det att det finns noveller bakom världen som gör att man "förstår" Cthulhu bättre än Kult och Vampire som inte direkt har utgått från en författare.

//Jag tror jag skenade iväg lite...

entomophobiac

Low Prep High Play

Det jag menar när jag säger att Cthulhu, och faktiskt också Requiem, är en bunt verktyg är att det är en samling generellt beskrivna ibland sammanlänkade koncept. I Cthulhu beskrivs Mythos och 20-talet väldigt generellt - sedan kan man själv välja hur man använder sig av det.

Requiem är på sätt och vis likadant. Du har dina grupperingar och klaner, en del antydda konflikter och framförallt de automatiska konflikter som uppstår mellan olika tankesätt och traditioner. Sedan tillåts du själv modellera din spelvärld, istället för att serveras med en "så här är det" historia som målar upp saker och ting i svart och vitt.

Så ja, i min mening bottnar det hela i att "det är mer öppet", som du själv skrev. För det är det. Och det är det enda som behövs för att jag ska gilla det, faktiskt. Requiem är en bra produkt, förutom att typsnittet som används för rubriker ibland knappt går att läsa. Men det är nog bara mitt egna problem med skrivstil som lyser igenom :gremlaugh:

Isletbranch

Veteran

När du säger det på det viset låter det ju riktigt bra. Vi är nog lite på samma nivå, men jag har varit lite negativ till mycket sen jag blev friformspretto.

Men jag kan inte låta bli att hitta intriger och sånt trots att jag gör allt för att hitta den där personliga skräcken eller vad dom nu säger att Vampire handlar om. Nä, jag borde nog köpt Kult, Little Fears eller Poes samlade verk istället...

Gordeg

Hero
...och för att Requiem överhuvudtaget ska överleva sitt första halvår i min spelsamling så vägrar jag konsumera något metaplot-dravel.
Vi kan nog räkna med att metaplot-dravlet kommer att dyka upp, men förhoppningsvis dröjer det. Det finns ju många andra moduler att ge ut först.

V:tM hade några bra år i början när det material som gavs ut ffa var city-böcker och liknande, men när världen var färdigbyggd återstod tydligen bara att paja den. För att sedan byta namn på spelet och köra ett varv till!

Gordeg

Nkari

Veteran

japp, requiems setting är jvligt trevlig, och hade gjort det värt för mig att uppgradera från WOD 1.0 till WOD 2.0.. men tyvärr så håller reglerna inte måttet enligt mig..

Isletbranch

Veteran

men tyvärr så håller reglerna inte måttet enligt mig

Men det är ju samma regler! Det ända som skiljer systemen åt är att man slår ett annat antal tärningar.

Man kan hur lätt som helst ta en VtM karaktär och spela med VtR-regler, eller tvärtom, utan att få något problem alls.

EchonCique

Hero

japp, requiems setting är jvligt trevlig, och hade gjort det värt för mig att uppgradera från WOD 1.0 till WOD 2.0.. men tyvärr så håller reglerna inte måttet enligt mig..

Du menar från WOD 3 till WOD 4? Det är i princip samma regler som alltid bara att nu är de sämre än tidigare vilket är en bedrift i sig. Upplägget i WoD är inte bra nånstans, tyvärr är det den regelbok man har att luta sig på.

EchonCique

Hero
Metaplotten är här

Baserat på vad som sagts här och vad jag läst om spelet ifråga på andra ställen så är redan metaplotten här.

De olika sekterna, covenantsen i spelet har olika teorier och historia som de tvistar om. På samma sätt som alla hade olika teorier om sitt ursprung i förra versionen. På samma sätt som det långsamt smögs in mer och mer metaplott i allt som släpptes, desto mer metaplott är jag helt säker att det kommer smygas in i kommande släpp till Requiem.

Det har funnits metaplott i alla WW's spel hittils och jag ser ingen anledning till att det här spelet skall vara deras första helt utan metaplott.

Gordeg

Hero
Re: Metaplotten är här

De olika sekterna, covenantsen i spelet har olika teorier och historia som de tvistar om. På samma sätt som alla hade olika teorier om sitt ursprung i förra versionen.
Sånt hör snarare till spelvärldens uppbyggnad tycker jag. Problemen uppstår senare, när WW driver en metaplott som ändrar på de förutsättningar de ställde upp från början. Tex utplånades hela Ravnos-klanen i gamla WoD. Vad gör en SL som byggt upp en kampanj där både viktiga SLP och rollpersoner tillhör den klan som just utplånats?

På samma sätt som det långsamt smögs in mer och mer metaplott i allt som släpptes, desto mer metaplott är jag helt säker att det kommer smygas in i kommande släpp till Requiem.
Ja, det kan man räkna med.

Gordeg

Nkari

Veteran

Isletbranch:
japp, Vampire, D&D, EON har sammar regler, slår juh bara ett olika antal tärningar...

Reglerna är ordentligt ändrade till det sämre enligt mig, men den här tråden är inte till för att diskutera reglerna i detalj..

Yyrkon:
Nupps, WOD 1.0 är den med antedeluviants o Kain, osv.., och WOD 2.0 är den utan dem.. =)

Goredeg:
Du som SL ignorerar helt enkelt det, svårare än så är det inte..

Gordeg

Hero

Goredeg:
Du som SL ignorerar helt enkelt det, svårare än så är det inte..
Jag antar att det här syftar på något av mina "metaplott suger"-inlägg...?

Tyvärr är det besvärligt att ignorera metaplotten eftersom alla nya produkter som släpps utgår från de ändringar i spelvärlden som konstruktörerna har gjort.

Antingen avstår man från att köpa moduler tryckta efter ett visst datum, eller så blir det merarbete med att anpassa städer och SLP från metaplott-versionen till hur det skulle sett ut om det inte funnits någon metaplott.

Gordeg

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Metaplottar

Tyvärr är det besvärligt att ignorera metaplotten eftersom alla nya produkter som släpps utgår från de ändringar i spelvärlden som konstruktörerna har gjort.
Jag håller med, metaplottar är bara slöseri med trycksvärta, eftersom de oftare gör skada än nytta, om de inte är intimt förknippade med en kampanj man kan välja att spela.

Men nu har ju White Wolf lovar att WoD 2 inte ska innehålla några metaplottar, och än så länge har de hållit det löftet (avsett vad Yyrkoon säger). Så man kan ju hoppas att de kommer fortsätta med det.

/tobias

Nkari

Veteran

Poängen istlebranch är att reglerna mellan WOD 1 och WOD 2 är så pass olika att de inte är samma regler längre, det de har gemensamt är att de har T10or och samma stats, men det är i princip det enda som är likt de gamla reglerna.. (som har mycket att önska men är ändå hästlängder bättre än de nuvarande reglerna.. )

Gurgeh:
Nja, de tar med meta ploten till en viss del, men jag kan inte påstå att meta ploten ändras speciellt mycket i själva Core böckerna och klan böckerna under samma edition.. (dvs 2nd ed, revised osv) Det är snarare så att meta ploten avslöjas mycket mer i novellerna än regelböckerna, och det är himla lätt att ignorera novellerna rent story mässigt i dina chronicles. Sedan släpper de naturligtvis city böcker, o "äventyr", de har skrivits allt eftersom meta ploten utvecklas och det tycker jag är trevligt.. men Core böckerna håller samma stil hela tiden.. så det finns en viss skillnad..

Meta plot har sina fördelar och nackdelar.. själv föredrar jag meta plots iomed att jag plockar bort de saker som jag inte tycker om.. =)

hata att skriva på svenska.. :gremwink: