Nekromanti Requim's bakgrundshistoria, samma som Masquerade?

Isletbranch

Veteran
Re: Requim är inte Masquerade

det de har gemensamt är att de har T10or och samma stats
Det är ju bara ca 50% av ett regelsystems uppbyggnad, om inte mer.

Det jag vill sätta som ända skillnaden är att man räknar mer matte innan man slår och att grundsvårigheten ligger på 8 istället för 6.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Begreppsförvirring

Nja, de tar med meta ploten till en viss del, men jag kan inte påstå att meta ploten ändras speciellt mycket i själva Core böckerna och klan böckerna under samma edition.. (dvs 2nd ed, revised osv) Det är snarare så att meta ploten avslöjas mycket mer i novellerna än regelböckerna, och det är himla lätt att ignorera novellerna rent story mässigt i dina chronicles. Sedan släpper de naturligtvis city böcker, o "äventyr", de har skrivits allt eftersom meta ploten utvecklas och det tycker jag är trevligt.. men Core böckerna håller samma stil hela tiden.. så det finns en viss skillnad..

Meta plot har sina fördelar och nackdelar.. själv föredrar jag meta plots iomed att jag plockar bort de saker som jag inte tycker om.. =)
Pratar vi över huvud taget om samma sak nu? För att så ska vara fallet kommer här några definitioner:

Metaplot - med metaplot menar jag övergripande förändringar i spelvärlden, inte sådana saker som definieras av grundreglerna. Att två klaner tycker illa om varandra är inte metaplot, det är bakgrund. Att San Fransisco har blivit utplånat av kärnvapen sedan förra modulen publicerades är metaplot. Det är alltså toppstyrd utveckling och förändring av världen som jag är emot -- oavsett hur lite och hur konsekvent den är.

/tobias

Nkari

Veteran

Istlebrach: njaaa.. inte direkt 50%, i requiem så har de tagit bort en himla massa slag och gjort det himla förenklat, speciellt combat mässigt, samma sak med en massa kombinationer av stats/abilities etc, som inte följer någon direkt logisk tanke gång.. som jag sade, det enda som är lika mellan requiem o masquerade är T10orna o 9 av 10 stats.. Allt annat är omskrivet..

Om vi nu ska definiera Meta plot på ditt sätt så förstår jag inte riktigt vad du har imot meta plots, bara att ignorera de bitar du inte gillar eftersom meta ploten o bakgrunden är skiljda från varandra, och vill du skapa något helt nytt är det ju bara att göra det..

för mig så är meta plot o bakgrund så pass ihopflätade att det inte går att skilja dem åt.. meta ploten börjar i bakgrunden och utvecklas genom nya supplement osv, det är helt upp till dig att lägga in de nya händelserna eller inte i dina chronicles. Det är trots allt du som är SL..

men men.. kanske bara jag som har en as taskig definition av meta plot.. :gremwink:

EchonCique

Hero

Yyrkon:
Nupps, WOD 1.0 är den med antedeluviants o Kain, osv.., och WOD 2.0 är den utan dem.. =)

Rent revisionsmässigt vad gäller WW's linje ja. Men du skall inte glömma att det faktiskt är skillnader mellan första, andra och reviderade utgåvan av Vampire innan de nu skrotade alla dessa tre och introducerade den nya ordningen.

Och jag står fast vid att det jag sett/läst hittils om nya utgåvan är att det innehåller metaplott redan och att denna del kommer utökas allt eftersom. White Wolf kan inte göra spel utan metaplott.

EchonCique

Hero
Re: Metaplottar

Men nu har ju White Wolf lovar att WoD 2 inte ska innehålla några metaplottar, och än så länge har de hållit det löftet (avsett vad Yyrkoon säger). Så man kan ju hoppas att de kommer fortsätta med det.

De lovade också att släppa en hårdinbunden bok per månad till spelet, men de bröt det löftet redan första månaden genom att släppa två. Vad har vi lärt oss av det?

White Wolf lovar guld och gröna skogar men håller inte vad de lovar. Det är lärdomen att dra. Det finns bara en sak som kommer visa vem som har rätt och det är deras produkter och att studera dem. Jag tänker inte göra det, det räcker med att läsa om dem på fanforum etc. Ångestprettospelande är över för min del. :gremsmile:.

Nkari

Veteran

joo tack.. det är jag fullt medveten om, men i WOD 1.0 eller snarare WOD 1.X så följde de hela tiden samma linjer (mer eller mindre..).

WOD 2.0 är en total omskrivning av vampire mythosen.

båda har sina intresanta delar.. föredrar dock 1.X själv.. =)

Havoc

Swordsman

De lovade också att släppa en hårdinbunden bok per månad till spelet, men de bröt det löftet redan första månaden genom att släppa två. Vad har vi lärt oss av det?
Vad vi kan lära oss av det? Jo, än så länge bara att de haft problem med att planera sin produktutigning exakt . Kolla hur många supplement som släppts till nWoD totalt och dela med antalet månader det funnits ute. Det blir mindre än de utlovade maximumet på två böcker per månad, fem mot åtta. Jag tror nog du befinner dig i en minoritet som blir jättestött för att en bok råkade komma ut på fel sida om en månadsgräns. Poängen är att den totala utgivningstakten ska vara begränsad. De kan få problem med tryckning och då kanske det blir en bok i januari och tre i februari. Kräver du att de ska slänga hela upplagan av den försenade boken?

Havoc

Swordsman

Förklara gärna på vilket sätt V:tR redan innehåller metaplot. Och vad gäller definitionen på metaplot så måste vi i det här fallet utgå från WW:s definition eftersom de förklarade vad de menade i samband med sitt löfte.

Utan metaplot: Det material som presenteras går aldrig längre fram i tid än till en för spelet gemensam tid noll. Exakt datum för denna tid är upp till spelledaren att bestämma, men blir annars mer eller mindre automatiskt när kampanjen börjar. Exakta datum ges i allmänhet inte för händelser nära nutid. Det här är det som alla rollspel har och som jag kallar bakgrundsmaterial.

Metaplot: Innehållet i ett supplement bygger vidare direkt på det som hänt i ett föregående supplement. Om man ger ut en kampanj som beskriver ett viktigt skede så kommer efterförljande böcker att referera till den. Om du spelar en kampanj så är det stor chans att de nya böckerna inte går att använda alls eftersom de bryter helt mot händelserna i din egen värld. Händelser beskrivs med exakt tidpunkt. Det här är relativt sätt mycket ovanligare.

Naturligtvis så finns det en gråzon mellan de två men det är inget som rollspelare inte klarat förr. Ett supplement kan bli svårt att använda för att dess innehåll bryter mot din egen idé om spelvärlden. Men det gör inte så att ALLA efterföljande supplement kommer att bryta mot den. Novellerna kan också vara en gränstrakt då de internt har en metaplot (d.v.s. de är inte helt fristående, vad jag vet), men de utspelar sig ändå före tid noll. Problemet lär inte bli större än vad som brukar bli fallet med noveller i andra rollspel utan metaplot.

Troberg

Sinister eater

De kan få problem med tryckning och då kanske det blir en bok i januari och tre i februari. Kräver du att de ska slänga hela upplagan av den försenade boken?
Om det var ett löfte att man skulle max ge ut en i månaden, så ska de givetvis göra det. Ett löfte är ett löfte och står över praktiska detaljer. Allt annat är ohederligt och direkt lögnaktigt.

Havoc

Swordsman

För det första så var det två i månaden som gällde. Och för det andra så uppfattade jag det som att de lovade två böcker i månaden i medel (över rimlig tid). Om då en bok på grund av oförutsedda händelser råkar glida över gränsen för kalendermånaden förstår jag inte varför man ska behöva bli upprörd. Om någon kan hitta den ursprungliga pressreleasen, och tycker det är viktigt, så kan vi debattera dess semantik.

Löften kan vara viktiga, men hårklyverier i löften går inte före praktiska detaljer.

Har hittills inte sätt någon annan som upprörts över att de släppt för många böcker men däremot en hel del som klagat på att det kommit för få. Som jag redan sa så släppte man bara fem av åtta "kvoterade" supplement 2004.

Havoc

Swordsman

Som ett tillägg kan sägas att WW erkänt att de misslyckats rätt mycket med sin releaseplan 2004. Men det var som en kommentar till varför de släppt färre böcker än väntat. Och sånt är väl dåligt men det är ju inte direkt så ovanligt med försenade produkter. Själv ser jag hellre att en bok skickas tillbaka för att omarbetas än att den släpps i dåligt skick.

entomophobiac

Low Prep High Play

Och jag står fast vid att det jag sett/läst hittils om nya utgåvan är att det innehåller metaplott redan och att denna del kommer utökas allt eftersom. White Wolf kan inte göra spel utan metaplott.

Tror inte riktigt Requiem handlar om vad White Wolf kan eller inte kan, utan snarare om vad de väljer att göra. Majoriteten av alla texter genom Vampires historia har trots allt skrivits av antingen en liten skara egna skribenter eller en stor skara frilansare. Dessa skriver vad de får betalt för att skriva, oavsett om detta innebär en metaplot eller inte.

Dessutom håller jag inte med om att Requiem har någon metaplot. Den har ett knippe fristående åsikter och idéer - precis som de flesta spel går tillväga för att skapa grundkonflikter - men i övrigt är det ett väldigt ospecifierat spel. I de äldre versionerna fanns faktum, eller åtminstone saker som i WW-ordalag var "probably, furthermore, except for" eller något liknande... WW har aldrig varit bra på att skriva saker svart på vitt, men genier när det gäller att skriva trettio moduler om exakt samma sak ur olika synvinklar...

I Requiem anser åtminstone jag personligen att man slipper detta. Men samtidigt är det inte omöjligt att du får rätt i slutänden - för än så länge har jag bara grundboken. Och i den kan jag då inte anse att det finns någon övergripande sammanlänkande historia, vilket är vad en metaplot är.

EchonCique

Hero

Det är enkelt, använd sökfunktionen så hittar man lätt deras ursprungliga press release som jag klipper in lite valda citat från nedan.

Indeed, all roleplaying game supplements for the line will be hardcover books of at least 128 pages (and usually 160 or more). White Wolf plans to publish two of these books for the World of Darkness every month, for a total of 24 roleplaying book releases a year. This total will hold true even once other game lines join Vampire: The Requiem in the World of Darkness, such as the upcoming Werewolf: The Forsaken and Mage: The Awakening.

Ok. Jag hade fel. Det var två böcker per månad, men den punkten har de ju uppenbarligen inte lyckats med heller.

De om några borde kunna hålla släppdatum med tanke på deras enorma produktion och stora erfarenhet inom området.

Troberg

Sinister eater

Och för det andra så uppfattade jag det som att de lovade två böcker i månaden i medel (över rimlig tid). Om då en bok på grund av oförutsedda händelser råkar glida över gränsen för kalendermånaden förstår jag inte varför man ska behöva bli upprörd. Om någon kan hitta den ursprungliga pressreleasen, och tycker det är viktigt, så kan vi debattera dess semantik.
Det är ju den exakta ordalydelsen där man får gå tillbaka till. Det är den som gäller.

Löften kan vara viktiga, men hårklyverier i löften går inte före praktiska detaljer.
Sorry, är det ett löfte så håller man det. Annars är det en ambition eller en vision eller en plan eller något liknande, men löften är absoluta.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Stackars Yyrkoon

"White Wolf lovar guld och gröna skogar men håller inte vad de lovar. Det är lärdomen att dra. Det finns bara en sak som kommer visa vem som har rätt och det är deras produkter och att studera dem. Jag tänker inte göra det, det räcker med att läsa om dem på fanforum etc. Ångestprettospelande är över för min del."

Det låter som om stora stygga White Wolf har krossat ditt hjärta. Men var stark min son, som tur är finns det andra rollspel därute. :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt

"OK, det var bara en plan. Då kommer de undan med det."

Vilken tur. Annars hade väl du varit tvungen att hoppa in i din pulsjet och åka över och straffa de vidriga typerna. Endast ett surströmmingslavemang är gott nog för sådana lömska edsbrytare.

Troberg

Sinister eater

Vilken tur. Annars hade väl du varit tvungen att hoppa in i din pulsjet och åka över och straffa de vidriga typerna. Endast ett surströmmingslavemang är gott nog för sådana lömska edsbrytare.
Nej, jag bryr mig inte så mycket eftersom jag inte spelar Vampire och de varit dumma mot Steve Jackson. Vill de fucka upp sitt rykte och sin trovärdighet så tänker jag inte ge dem upprättelse genom att ge dem en chans att sona sina brott med ett rättfärdigt straff.

Havoc

Swordsman

Vad har de gjort Steve Jackson? Antar att det har nått med WoD produkterna till GURPS att göra?