Nekromanti Rerolls - belöningssystem

ripperdoc

Myrmidon
I vår spelgrupp har vi (än så länge) framgångsrikt börjat använda en särskild typ av belöningssystem, som belönar saker både inom och utanför spelet. Jag ska först ge lite kort bakgrund:

Vi spelar Neotech för tillfället, där de enda belöningarna som existerar i reglerna är förbättringskryss till färdigheter, som delas ut av spelledaren efter godtycke. Vi tyckte detta gav för lite skillnad i spelet, och började med att säga att spelarna får ett-två kryss per spelmöte att fritt distribuera bland sina färdigheter. Om man inte var med på ett spelmöte fick man inga kryss och hamnade alltså så småningom efter de andra, vilket var "straffet". Vi utvecklade dock det snabbt genom att införa rerolls, möjligheten att slå om valfria slag i utbyte mot två kryss. Dessutom reglerade vi belöningar för bra spel (i formen av "Oscar för bästa..."), belöningar för att hjälpa till med matlagning, etc och bestraffningar för uteblivande från spelmöte och dylikt.

Nu fungerar systemet enligt följande:
Närvaro på varje spelmöte ger ett kryss (vi kallar det ett plus, men jag kör på kryss här för att undvika missförstånd). Att dessutom hjälpa till med mat/städning etc ger ett extra. Det är standardbelöningarna. Man kan få extra kryss för Oscars, ex. coola manövrer, snygga dialoger, bra rollspel, etc, vilket ger ett par kryss. Likaså får man ett par kryss av att skriva krönika, bygga på sin karaktärsbakgrund eller lämna in liknande material som bidrar till kampanjen (en form av "läxor"). Man blir av med kryss om man är frånvarande, och blir av med mer om man inte sagt till i förväg.

Vad kan man då använda kryssen till? För två kryss köper man ett reroll. Det används efter att ett slag slagits, som inte föll ut som spelaren önskade (det får vara slag som andra slagit också). Dessutom kan man innan ett slag använda ett antal kryss för att göra det lättare eller svårare - d.v.s. att lägga till eller dra av tärningar från ett visst slag. Ex. för att få skurken att fumla eller för att klara av en "omöjlig" manöver. Dessutom kan man köpa färdighetshöjningar för kryssen.

Resultatet? Det uppmuntrar till ett engagemang kring själva kampanjen och belönar karaktärsbyggande, likväl som att bara göra coola scener. Det lägger över ansvaret för frånvaro på spelarna (frånvaro drabbar ju alla) och ger konsekvenserna till dem. Krasst sett - om deras karaktärer dör har de haft för lite reroll, vilket beror på för stor frånvaro eller för lite engagemang i kampanjen. Inte nödvändigtvis på spelledarens nycker eller otur med tärningarna. Det gör striderna mer actionladdade och ger spelarna större kontroll över att göra coola scener, helt enkelt mer cineastiskt. Dessutom tillför det ett helt nytt taktiskt element till spelet ("ska jag göra det lättare nu eller använda reroll sen? ska jag höja färdigheten nu eller få en extra reroll?").

Jag har själv haft vissa aversioner mot belöningssystem tidigare, men blev nu glatt överraskad. Kommentarer? Har ni några förslag? Egna erfarenheter? Om inte annat hoppas jag ha tipsat om ett system som verkar fungera.

/RipperDoc

Gordeg

Hero
Närvaro på varje spelmöte ger ett kryss (vi kallar det ett plus, men jag kör på kryss här för att undvika missförstånd). Att dessutom hjälpa till med mat/städning etc ger ett extra. Det är standardbelöningarna. Man kan få extra kryss för Oscars, ex. coola manövrer, snygga dialoger, bra rollspel, etc, vilket ger ett par kryss. Likaså får man ett par kryss av att skriva krönika, bygga på sin karaktärsbakgrund eller lämna in liknande material som bidrar till kampanjen (en form av "läxor"). Man blir av med kryss om man är frånvarande, och blir av med mer om man inte sagt till i förväg.
Att dela ut belöning för saker som egentligen är off-game men ändå påverkar spelet är helt nytt för mig. Det blir kanske som en sorts betyg i gott uppförande?
Belöning för att hjälpa spelledaren med att skriva kampanjrelaterat material har jag sett förut, i Werewolf kallades det för brownie points.

Funkar det här systemet för att stimulera spelarna till att hjälpa till med saker de annars inte skulle ha gjort?
Har närvaron vid era spelmöten förbättrats? I så fall skulle jag kunna tänka mig att prova det.

Gordeg

Krille

Super Moderator
"Jag har själv haft vissa aversioner mot belöningssystem tidigare, men blev nu glatt överraskad. Kommentarer?"

En gång i tiden hade jag också aversioner mot det, men fick upp ögonen för möjligheten i Amber Diceless RPG, där man kunde få extrapoäng för att rita kort eller skriva krönika. Så jag testade det till Västmark, genom att dela ut extra erfarenhet till sådan hjälp.

Och vips hade jag fått två borgar, en by och en klase med andra resurser, plus att folk inte var lika motvilliga till att hämta pizza.

En bieffekt av det här var att tanken om spelardeltagande i världskonstruktion föddes. Jag märkte nämligen att det var mer populärt att spela i den ena borgen som spelaren hade gjort - det var ju hans borg - så han och ett par andra spelare var mer engagerade när de hade den egna borgen som resurs. Det fortsatte på samma sätt, när jag använde de resurser som spelarna skapade så blev de gladare. De kände att de påverkade mer, och det gjorde dem snuttegulliga och trevliga.

Nångång i de sammanhangen kom Inka in och våra värsta Inka-duster kom strax därefter. Resultatet blev hur som helst starten på rollspelswikivågen, eller vad man ska kalla det för.

Allt på grund av en ynkans liten belöning till spelare som gjorde saker åt spelledaren. :gremgrin:

Organ

Out of time, out of mind
Jag har kört en liknande grej i min DoD-kampanj ett tag nu, fast med bonuserfarenhetspoäng. För det första; spelare som inte är närvarande får bara hälften så många poäng överhuvudtaget som de som är närvarande. Sedan får alla som bidrar till kampanjen en godtycklig extrasläng när jag tycker att de gjort sig förtjänta av det. Att "bidra" är ett lite luddigt begrepp som i det här fallet innefattar allt från att skriva en kampanjkrönika till att rita en bild av sin RP. Det funkar skitbra.

/Anders

Gordeg

Hero
Spelarna som inte spelar

Man fick erfarenhetspoäng även om man inte var närvarande, alltså? Då antar jag att spelarens rollperson var med i spelet men att någon annan fick spela den?

Det här här varit uppe förut, men jag tycker forfarande att det känns mer naturligt att den frånvarande spelarens rollperson också är frånvarande.

Gordeg

Organ

Out of time, out of mind
Re: Spelarna som inte spelar

[ QUOTE ]
Man fick erfarenhetspoäng även om man inte var närvarande, alltså? Då antar jag att spelarens rollperson var med i spelet men att någon annan fick spela den?

[/ QUOTE ]
Helt korrekt.

[ QUOTE ]
Det här här varit uppe förut, men jag tycker forfarande att det känns mer naturligt att den frånvarande spelarens rollperson också är frånvarande.

[/ QUOTE ]
Jo, det har varit på tapeten tidigare. Personligen tycker jag det känns konstigare med RP som dyker upp och sedan magiskt försvinner när spelaren gått hem men det finns ju som bekant olika skolor vad gäller detta.

/Anders

Krille

Super Moderator
INteraktiv KAmpanj (OT)

INKA var ett projekt med avsikt att utveckla ett verktyg för att koppla ihop olika spelgruppers kampanjer med varandra till en megakampanj. Det gick inte så bra med det, även om det började komma lite prototyper. Luften gick ur projektet efter en konstnärlig konflikt, som det så vackert heter.

Resultatet av tankarna kring INKA blev i alla fall Andra Imperiet Online, och jag tror att det startade rollspelswikivågen.

Rickard

Urverk speldesign
Belöningssystem i form av att få slå om färdigheter till kostnad utav förbättringspoäng finns i Deadlands också.. De kör också med ett extra poäng per spelmöte som spelaren är med på.. :gremsmile: Nåväl.. Bra idéer i övrigt.. Särskilt schysst med bonusar för allt som kan hända utanför spelmötet, allt från skriva bakgrunder till att laga mat.. :gremsmile: Jag gillade även chans för omslag för motståndarna rejält.. Jag skulle nog vilja testa det där någon gång, för det lämpar sig utmärkt till mitt DoD-system..

Det jag undrade över var detta..

"Om man inte var med på ett spelmöte fick man inga kryss och hamnade alltså så småningom efter de andra, vilket var 'straffet'. /.../ Man blir av med kryss om man är frånvarande..."
De där två meningarna motsäger varandra och jag antar att ni kör med den senare.. Är inte chansen till att få nya kryss straff nog, precis som du skriver i den första meningen? Ska man dessutom få avdrag för att man inte kan vara med? Jag undrar nyfiket hur ni tänkte när ni införde avdrag..

/Han som annars tycker det var rejält vettigt att dra av kryss om personen inte har sagt till i förväg, för det tillhör ändå folkvett och kan därmed bli en uppfostrande regel

Gordeg

Hero

Jo, det har varit på tapeten tidigare. Personligen tycker jag det känns konstigare med RP som dyker upp och sedan magiskt försvinner när spelaren gått hem men det finns ju som bekant olika skolor vad gäller detta.
Ja, jag tror att vi båda har rätt, ingen har fel.

Men frågan är om de frånvarande spelarnas rollpersoner ska få erfarenhet överhuvud taget? De har ju temporärt degraderats till biroller.

Gordeg

Rising

Vila i frid
Ta det ett steg vidare!

Det här är verkligen jätteinspirerande! Jag har börjat köra med något liknande, men har tagit konceptet ett steg vidare på många sätt; kanske kan det vara något för din spelgrupp också? Så här gör vi:

1. Inte nog med att man ska bli av med kryss om man frånvarar från spelmötena, utan man får också minuspoäng för om man skaffar husdjur, barn, flick- eller pojkvän, om man börjar arbeta eller om man skulle skaffa andra hobbies vid sidan av rollspelandet. Förr eller senare så kan ju dessa sidointressen stjäla tid från spelmötena, och det är lika bra att visa var skåpet skall stå i förväg.

2. Spelare som ifrågasätter poängssystemet får automatiskt tio minuspoäng, just för att undvika sådana diskussioner.

3. Har man fått fler minus- än pluspoäng så får man inte prata under spelmötet förrän man blivit tillsagd. Detta för att ha en bestraffning som fungerar i alla lägen, även om spelaren inte skulle vilja ha höga egenskapsvärden.

4. Den som har lägst poäng får betala mat- och dricka under spelmötet. Detta sporrar spelarna att prestera sitt yttersta!

5. Om man bidrar med rolig stämning (såsom att skratta oreserverat åt spelledarens skämt både under och mellan spelmötena) eller underlättar spelledarens arbete med att skriva äventyr (genom att exempelvis tvätta dennes kläder och ta hand om andra vardagsbestyr som ligger i vägen för spelledarens rollspelsförberedelser) så utdelas många pluspoäng.

6. Eftersom framgång föder framgång så skall spelare med många pluspoäng ha särskilt stor förmåga att hålla sina rollpersoner vid liv. För kostnaden av tre kryss kan man därför återuppliva en död rollperson eller köpa sig en försäkring mot att rollpersonen skulle dö eller förlora någon av sina ägodelar under äventyret.

7. För att spelledarens ekonomi skall kunna klara trycket av alla rollspelsprodukter så skall spelarna när som helst kunna köpa (men inte sälja) pluspoäng för femtio kronor styck.

Dessa punkter gör spelet mycket professionellare och mer drivet i riktningen att gestalta sina spelare trovärdigt och för att kunna uppnå en riktigt inbjudande stämning under mötena. Prova dem!

/Rising
Fivulens djäkon fidvokat akon

Organ

Out of time, out of mind

[ QUOTE ]
Men frågan är om de frånvarande spelarnas rollpersoner ska få erfarenhet överhuvud taget? De har ju temporärt degraderats till biroller.

[/ QUOTE ]
Jag var inne på det först men tyckte att det blev lite väl elakt. Den som av någon anledning inte är med på ett par sessioner blir så VÄLDIGT mycket efter sina medspelare.

/Anders

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Så allt är dit fel... (OT)

...med alla wikis som poppar upp? Varför är jag inte förvånad? :gremtongue:

Quadrante

Grisbonde
Re:ligöst - belöningssystem

Trodde först du skrivit Reliöst belöningssystem i rubriken, men efter ha läst inlägget så framstår det lätt sektistiskt. Hart and Mind .

Men ok, funkar det för er, fine
Men jag förneker det när Expressen ser det här inlägget :gremsmile:

ripperdoc

Myrmidon
Det blir kanske som en sorts betyg i gott uppförande?
Njae. De får uppföra sig som de vill :gremlaugh: Men om de är frånvarande från mötet drabbar det alla, vilket jag sätter konsekvenser för. Men det handlar inte om betyg, det ligger ingen särskild bedömning bakom.

Funkar det här systemet för att stimulera spelarna till att hjälpa till med saker de annars inte skulle ha gjort?
Har närvaron vid era spelmöten förbättrats? I så fall skulle jag kunna tänka mig att prova det.
Jag ska kanske inte svara för mina spelare, men min förhoppning är att det hjälper till att få dem att göra saker de inte skulle ha gjort och att få dem att dyka upp. Jag tror inte att det förbättrar närvaron i sig, eftersom folk normalt sett prioriterar omvärlden högre än rollspel i vilket fall - då gör inte några plus eller minus i rollspelet ngn skillnad. Däremot så gör det förhoppningsvis att spelarna påminns om att gruppaktiviteter inte är något man hoppar av hur som helst.

Det ska sägas att den fokus som vi lägger på det hela är rerollsen och belöningarna. Bestraffningarna är en mkt liten del av systemet och det är inget stort debattämne inom gruppen.

/RD

ripperdoc

Myrmidon
De där två meningarna motsäger varandra och jag antar att ni kör med den senare.. Är inte chansen till att få nya kryss straff nog, precis som du skriver i den första meningen? Ska man dessutom få avdrag för att man inte kan vara med? Jag undrar nyfiket hur ni tänkte när ni införde avdrag..
Den första meningen handlade om vår inledande tanke till systemet. Numer finns det endast bestraffningar för frånvaro eller att ge felaktigt svar angående om man kommer på ett spelmöte eller inte. Bestraffningarnas storlek är såpass små att det är betydligt mer kännbart att behöva använda två-tre rerolls för att överleva en tuff strid. Och ja, vi har kaka på kaka - du missar chansen att få kryss, och du får minus. Bara för att öka skillnaden mellan dem som närvarar och de som inte gör det - om effekten inte märks kan den ju lika gärna tas bort.

/RD

ripperdoc

Myrmidon

Sekteriskt är det minsta det är. Det viktiga med systemet är att, som Krille skriver nedan, göra spelarna delaktiga både i och utanför själva spelet. Att dra av för frånvaro är en parentes i sammanhanget och jag planerar att ta bort den helt när vi fått in en rutin på att planera möten och dyka upp när man lovat.

Det är ungefär lika sekteriskt som närmsta fotbollslag eller annan lagaktivitet som ogärna ser att folk inte dyker upp när de behövs i laget.

/RipperDoc

Phelan

Hero
På det stora hela verkar det bra. Att bestraffa frånvaro skulle dock inte alls funka i vår grupp. Lite hårt att straffa folk för att de måste gå på anställningsintervju, är hemma med sjukt barn och rent allmänt hoardar vuxenpoäng...

Hur hanterar du det här med skurkarna, förresten? Kan ju vara lite tråkigt om spelarna inser att det smidigaste är att alltid spara sina omslagsmöjligheter för att superskurken ska missa sitt första anfall samtidigt som de blästrar loss. Har du någon motsvarighet av specialare för huvudskurkar att ta till?

Mvh / Phelan

Quadrante

Grisbonde

Det är ungefär lika sekteriskt som närmsta fotbollslag

Jag är av uppfattningen att fotbollslag beter sig sektistiskt.

/Skelleftehockey-killarna pissar på varann i duchen, 0-6 är inte mer än rätt.

ripperdoc

Myrmidon
När det gäller skurkar har de ännu inte fått utnyttja kryssen till sin fulla potential. De är mer rädda om sitt eget skin, d.v.s att spara för rerolls. Skulle de fixa superskurken genom en smart användning av kryssen är det inte mer än rätt - det skall dock sägas att jag inte skulle ha med superskurkar som man bara ska puckla på tills de dör - jag väljer hellre något mer raffinerat.

/RD