I vår spelgrupp har vi (än så länge) framgångsrikt börjat använda en särskild typ av belöningssystem, som belönar saker både inom och utanför spelet. Jag ska först ge lite kort bakgrund:
Vi spelar Neotech för tillfället, där de enda belöningarna som existerar i reglerna är förbättringskryss till färdigheter, som delas ut av spelledaren efter godtycke. Vi tyckte detta gav för lite skillnad i spelet, och började med att säga att spelarna får ett-två kryss per spelmöte att fritt distribuera bland sina färdigheter. Om man inte var med på ett spelmöte fick man inga kryss och hamnade alltså så småningom efter de andra, vilket var "straffet". Vi utvecklade dock det snabbt genom att införa rerolls, möjligheten att slå om valfria slag i utbyte mot två kryss. Dessutom reglerade vi belöningar för bra spel (i formen av "Oscar för bästa..."), belöningar för att hjälpa till med matlagning, etc och bestraffningar för uteblivande från spelmöte och dylikt.
Nu fungerar systemet enligt följande:
Närvaro på varje spelmöte ger ett kryss (vi kallar det ett plus, men jag kör på kryss här för att undvika missförstånd). Att dessutom hjälpa till med mat/städning etc ger ett extra. Det är standardbelöningarna. Man kan få extra kryss för Oscars, ex. coola manövrer, snygga dialoger, bra rollspel, etc, vilket ger ett par kryss. Likaså får man ett par kryss av att skriva krönika, bygga på sin karaktärsbakgrund eller lämna in liknande material som bidrar till kampanjen (en form av "läxor"). Man blir av med kryss om man är frånvarande, och blir av med mer om man inte sagt till i förväg.
Vad kan man då använda kryssen till? För två kryss köper man ett reroll. Det används efter att ett slag slagits, som inte föll ut som spelaren önskade (det får vara slag som andra slagit också). Dessutom kan man innan ett slag använda ett antal kryss för att göra det lättare eller svårare - d.v.s. att lägga till eller dra av tärningar från ett visst slag. Ex. för att få skurken att fumla eller för att klara av en "omöjlig" manöver. Dessutom kan man köpa färdighetshöjningar för kryssen.
Resultatet? Det uppmuntrar till ett engagemang kring själva kampanjen och belönar karaktärsbyggande, likväl som att bara göra coola scener. Det lägger över ansvaret för frånvaro på spelarna (frånvaro drabbar ju alla) och ger konsekvenserna till dem. Krasst sett - om deras karaktärer dör har de haft för lite reroll, vilket beror på för stor frånvaro eller för lite engagemang i kampanjen. Inte nödvändigtvis på spelledarens nycker eller otur med tärningarna. Det gör striderna mer actionladdade och ger spelarna större kontroll över att göra coola scener, helt enkelt mer cineastiskt. Dessutom tillför det ett helt nytt taktiskt element till spelet ("ska jag göra det lättare nu eller använda reroll sen? ska jag höja färdigheten nu eller få en extra reroll?").
Jag har själv haft vissa aversioner mot belöningssystem tidigare, men blev nu glatt överraskad. Kommentarer? Har ni några förslag? Egna erfarenheter? Om inte annat hoppas jag ha tipsat om ett system som verkar fungera.
/RipperDoc
Vi spelar Neotech för tillfället, där de enda belöningarna som existerar i reglerna är förbättringskryss till färdigheter, som delas ut av spelledaren efter godtycke. Vi tyckte detta gav för lite skillnad i spelet, och började med att säga att spelarna får ett-två kryss per spelmöte att fritt distribuera bland sina färdigheter. Om man inte var med på ett spelmöte fick man inga kryss och hamnade alltså så småningom efter de andra, vilket var "straffet". Vi utvecklade dock det snabbt genom att införa rerolls, möjligheten att slå om valfria slag i utbyte mot två kryss. Dessutom reglerade vi belöningar för bra spel (i formen av "Oscar för bästa..."), belöningar för att hjälpa till med matlagning, etc och bestraffningar för uteblivande från spelmöte och dylikt.
Nu fungerar systemet enligt följande:
Närvaro på varje spelmöte ger ett kryss (vi kallar det ett plus, men jag kör på kryss här för att undvika missförstånd). Att dessutom hjälpa till med mat/städning etc ger ett extra. Det är standardbelöningarna. Man kan få extra kryss för Oscars, ex. coola manövrer, snygga dialoger, bra rollspel, etc, vilket ger ett par kryss. Likaså får man ett par kryss av att skriva krönika, bygga på sin karaktärsbakgrund eller lämna in liknande material som bidrar till kampanjen (en form av "läxor"). Man blir av med kryss om man är frånvarande, och blir av med mer om man inte sagt till i förväg.
Vad kan man då använda kryssen till? För två kryss köper man ett reroll. Det används efter att ett slag slagits, som inte föll ut som spelaren önskade (det får vara slag som andra slagit också). Dessutom kan man innan ett slag använda ett antal kryss för att göra det lättare eller svårare - d.v.s. att lägga till eller dra av tärningar från ett visst slag. Ex. för att få skurken att fumla eller för att klara av en "omöjlig" manöver. Dessutom kan man köpa färdighetshöjningar för kryssen.
Resultatet? Det uppmuntrar till ett engagemang kring själva kampanjen och belönar karaktärsbyggande, likväl som att bara göra coola scener. Det lägger över ansvaret för frånvaro på spelarna (frånvaro drabbar ju alla) och ger konsekvenserna till dem. Krasst sett - om deras karaktärer dör har de haft för lite reroll, vilket beror på för stor frånvaro eller för lite engagemang i kampanjen. Inte nödvändigtvis på spelledarens nycker eller otur med tärningarna. Det gör striderna mer actionladdade och ger spelarna större kontroll över att göra coola scener, helt enkelt mer cineastiskt. Dessutom tillför det ett helt nytt taktiskt element till spelet ("ska jag göra det lättare nu eller använda reroll sen? ska jag höja färdigheten nu eller få en extra reroll?").
Jag har själv haft vissa aversioner mot belöningssystem tidigare, men blev nu glatt överraskad. Kommentarer? Har ni några förslag? Egna erfarenheter? Om inte annat hoppas jag ha tipsat om ett system som verkar fungera.
/RipperDoc