Nekromanti Resident Cthulhu.

Botulf

Hero
När CoC D20 kom så rynkade somliga på näsan åt att ett sådant system kan aldrig gestalta CoC rätt. Vilket var trams. CoCd20 och CoC BRP skiljer sig inte nämnvärt alls i spel i min erfarenhet(BRP är mycket enklare för mig att greppa dock). I början är det till och med dödligare än BRP. Möjligtvis skiftar det något efter sådar vid level 6+ mer till mer pulpigt. Men att någon egentligen överlever eller behåller sin Sanity så länge verkar inte särskilt vanligt då det rör sig om ungefär 10 äventyr innan man når dit. Och antagligen är en grupp level 20 rp lika värdelösa mot Cthulhu i egen hög person som om de skulle ha varit i BRP med 100% i alla skills.

Men nu så har jag fått en lust att faktiskt testa att spela CoCd20 just på det sätt som snarare skulle bekräfta fördomarna emot det.

Alltså CoCd20 som ett taktiskt dungeoncrawl. Motorn stödjer ju taktisk strid. Tanken är ungefär Resident Evil... fast med Cthulhu. Överlevnad, bossar, runtnätstrid, konstiga växter som man kombinerar till läkeelexir, pussel, ständig jakt på ammo och nya vapen, zombies, monsterfyllda forskningslabb under jorden osv osv. Hjältarna borde givetvis vara någon typ av Delta Green specialstyrka och bakgrunden ska givetvis aknyta till Cthulhu Mythos.

Är jag galen? Någon som har någon idé om hur man ska sätta ihop det? Bakgrund till äventyret? Vad är plotten? Har en del grejer jag
funderar på men skulle gärna ha lite förslag då det mesta är blankt fortfarande.

Blasphemy

Swashbuckler
Nu har jag ju bara kikat på CoCD20 men är inte det 3.0 av D&D det baseras på? Där använder man sig väl inte av rutnät.

För som sagt - jag tycker att rutnät är den största dräparen av action och känsla någonsin. Det är bra i brädspel men inte mer.

Annars tycker jag att actionskräck är underskattat. Visst det blir inte samma känsla som när man är totalt försvarslös och bajsar ned sig för att sedan bli skogstokig och kleta ned sina exkrement på väggarna samtidigt som man ylar om sin barndomsångest likt en annan Norén-pjäs MEN det kan ju få vara skönt att röjja loss också.

Ta Kult till exempel. Jag föredrar Kult när det ligger på en mer jordnära nivå. Men då och då så tycker jag det är befriande om man kan spela spelet som lite mer actionskräck. Det kommer en Cairath från kloakerna och man löser problemet genom att dra sin Ingram och pumpa den full med bly!

Men... bort från sidospåret.
Är D20 verkligen det actionsystem du vill använda? Jag menar, det är ju lite stelt? Fast det är klart - det är skönt när alla regler finns.

Hur som helst - tips.

Delta green: Läs igenom och ta saker härifrån. Här finns material och idéer av hög klass. Så låt dig inspireras. Nazisterna som odlar zombier på ett indianreservat är ett av mina all time favoritäventyr.

Specialstyrkan
: Låt rollpersonerna skapa två karaktärer var. Man levlar upp dem samtidigt och beroende på uppdrag så får man välja vilken karaktär man vill använda. Och om någon blir mat till den store bläckfisken är det lätt att slänga in sin backup.

Metaplot
: Det måste finnas en cool metaplot som binder ihop äventyren. Rollpersonerna samlar information, röjer monster ur vägen och ständigt närmar de sig sitt mål. Tänk lite som datorspelet UFO där man möter aliens, tar deras teknologi, forskar fram egen för att slutligen fara till Mars och ta kål på dem på hemmaplan.

Exotiska platser
: Kör stort och hårt på det. Undersök alla coola klassiska platser från tidigare CoC-äventyr. Far till staden i Antarktis från Beyond the mountains of madness i ett äventyr. Nästa är det i den Svarta pyramiden från ToN. Nästa är ubåt och dykardräkter till den sjunkna staden R'lyeh och så vidare.

Episkt slut
: Låt världen gå under. Låt portarna öppnas och de gamla gudarna återuppstå. Men rollpersonerna har samlat material och folk och det finns en dold stad under mark där mänskligheten kan hålla stånd. Detta gör upplägget klar för nästa kampanj. Efter katastrofen Cthuluh.

Så där... lite lösa tankar.

Xyas

Swashbuckler
Schtajner said:
Tanken är ungefär Resident Evil... fast med Cthulhu. Överlevnad, bossar, runtnätstrid, konstiga växter som man kombinerar till läkeelexir, pussel, ständig jakt på ammo och nya vapen, zombies, monsterfyllda forskningslabb under jorden osv osv. Hjältarna borde givetvis vara någon typ av Delta Green specialstyrka och bakgrunden ska givetvis aknyta till Cthulhu Mythos.
Jävlar vad coolt det här låter. Precis sånt jag hade velat spela.

Sorry, värdelöst inlägg jag vet, men jag ville bara heja på lite :gremsmile:

Botulf

Hero
Trevliga idéer. Ja Karotechia och Antarktis har varit några huvudspår faktiskt. Slänga in lite av The Thing också. Fast hitta lämplig Mythos varelse till det. Ubho-Sathla?

Även UFO spåret skulle även vara intressant att klämma in. Mi-Go då givetvis.

Attackdykare i Rylyeh. Det hade varit coolt. :gremsmile:

Kanske blir bättre att köra det i en längd i så fall av 3-4 äventyr med olika teman. Även det där med extra karaktärer var även bra. Skulle även kunna lösas in game med att det egentligen är två team som gett sig av (Resident Evil 1) och när någon dör så kan en ny överlevare från det andra teamet ploppa upp. Samt att gör att man kan fylla på ammo och vapen när man hittar kroppar.

Ja det har varit coolt att lyckas få in en stort total Mythos Showdown. Fast jag tror inte jag skulle låta världen gå under... än. Lite av charmen med Delta Green är ju att man ändå trotts att allt är att man kämpar för att skjuta upp de oundvikliga för en liten kort tid till.

Botulf

Hero
xyas said:
Jävlar vad coolt det här låter. Precis sånt jag hade velat spela.

Sorry, värdelöst inlägg jag vet, men jag ville bara heja på lite :gremsmile:
Entusiasm är också upplyftande :gremsmile:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Blasphemy said:
Nu har jag ju bara kikat på CoCD20 men är inte det 3.0 av D&D det baseras på? Där använder man sig väl inte av rutnät.
3.X är i allra högsta grad anpassat för att användas tillsammans med rutnät och miniatyrer.

Blasphemy

Swashbuckler
3.X är i allra högsta grad anpassat för att användas tillsammans med rutnät och miniatyrer.
Jo men det måste väl inte vara det. Det var väl först vid Star Wars Saga som systemet började kräva att man använde sig av rutnät för att hålla reda på krafter och så. Eller var det redan i 3.5?

Men till och med AD&D var ju lämpligt med rutnät. Det är bara att för mig så är rutnät döden då det gäller inspiration och action. Men det är kul i brädspel.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Blasphemy said:
Det är bara att för mig så är rutnät döden då det gäller inspiration och action. Men det är kul i brädspel.
Schtajner har väl inte pratat om action i någon matinétappning här dock, utan om ett taktiskt dungeoncrawl. Just taktiskt är väl nyckelordet, för där gör rutnätet mycket.

Blasphemy

Swashbuckler
Schtajner har väl inte pratat om action i någon matinétappning här dock, utan om ett taktiskt dungeoncrawl. Just taktiskt är väl nyckelordet, för där gör rutnätet mycket.
Jo men action för mig behöver inte vara matiné för att dödas av ett rutnät. Och spel kan vara taktiskta utan golvplan. Men detta är ju bara jag. För mig blir det bara fel nämligen när spelledaren beskriver en sak och sedan så styr jag runt mina gubbar på ett bräde. Jag får inte alls samma upplevelse.

Men som sagt - smaken är som baken.

anth

Vetefan
Blasphemy said:
Jo men det måste väl inte vara det. Det var väl först vid Star Wars Saga som systemet började kräva att man använde sig av rutnät för att hålla reda på krafter och så. Eller var det redan i 3.5?

Men till och med AD&D var ju lämpligt med rutnät. Det är bara att för mig så är rutnät döden då det gäller inspiration och action. Men det är kul i brädspel.
Redan DnD 3.0 och därmed hela d20-systemet är anpassat till rutnät - tanken var att det skulle öka försäljningen av miniatyrer, men rutnät är definitivt inget krav för att kunna spela.

Det är inte förrän DnD4 som rutnät blev ett krav.
DnD4 går inte att spela utan rutnät.

Tyr

Hero
Schtajner said:
Trevliga idéer. Ja Karotechia och Antarktis har varit några huvudspår faktiskt. Slänga in lite av The Thing också. Fast hitta lämplig Mythos varelse till det. Ubho-Sathla?
Låter ballt det där. Problemet som jag ser det är att Ubho-Sathla inte har några mänskliga tillbedjare. För nog måste man väl ha med kultister som cannon fodder eller? Den detaljen kan man ju förstås ändra på, eller så kan Nyarlathotep ligga bakom det hela. Hans mål är att släppa lös Ubho-Sathla och uppfylla den profetian.

Hur som helst så skulle jag kasta rollpersonerna direkt in i handlingen. Ledtrådar pekar mot en specifik kult, att någon håller på att bygga ett supervapen och mot olika områden där delkomponenter tillverkas. Förstöra delkomponenter gör att man får mer tid på sig att klara det sista uppdraget. Stoppa superlaserborren på Antarktis från att befria Ubho-Sathla.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag tycker det låter rätt awesome, men jag har inte så himla mycket att komma med konkret sådär utöver lite tjo och tjim. Jag tror det skulle vara skitkul. Lite som att spela X-com, fast som bordsrollspel och med mythos istället för aliens. :gremsmile:

Botulf

Hero
Tyr said:
Schtajner said:
Låter ballt det där. Problemet som jag ser det är att Ubho-Sathla inte har några mänskliga tillbedjare. För nog måste man väl ha med kultister som cannon fodder eller? Den detaljen kan man ju förstås ändra på, eller så kan Nyarlathotep ligga bakom det hela. Hans mål är att släppa lös Ubho-Sathla och uppfylla den profetian.

Hur som helst så skulle jag kasta rollpersonerna direkt in i handlingen. Ledtrådar pekar mot en specifik kult, att någon håller på att bygga ett supervapen och mot olika områden där delkomponenter tillverkas. Förstöra delkomponenter gör att man får mer tid på sig att klara det sista uppdraget. Stoppa superlaserborren på Antarktis från att befria Ubho-Sathla.
Borra fram Ubho-Sathla på Antarktis låter ascoolt. Som du säger så har entiteten inte en kult. Jag skulle nog snarare slänga in något i stil med Umbrella Corporation istället för kult. Ett företag som pysslar med genetisk forsking baserat på materia hämtad från Ubho-Sathla. Med Mr Shiny i kulisserna.