TELL me about it...
Nu reser inte jag på lika corporatenivå som du, utan har besökt Sveriges nordligare delar två gånger relativt tätt i Sveroksyften.
Första gången var flyget hem försenat en kvart. Jag fick min väska -sist-. Jag missade sista Arlanda Express jag var tvungen att ta för att realistiskt hinna med mitt tåg från Stockholm hem till Kalmar. SISTA tåget hem till Kalmar. Sista anslutningen överhuvudtaget, förutom flyget 1940 som dels 1. jag inte hade haft råd att lägga ut för 2. var fullbokat sen åratal tillbaka.
Och jag missade Arlanda Express med typ tjugo sekunder. Svordomsförrådet på samtliga språk gicks igenom och jag var klar ungefär tills nästa Express kom. Hem kom jag - klockan ett på måndagen efter att thark förbarmat sig över mig och låtit mig slagga i hans säng (eftersom han själv var en duktig nörd och satt uppe vid datorn hela natten) efter att jag tagit mig till Linköping.
Denna resan förlöpte ungefär på samma sätt - planet i sig var inte försenat förrens vi satt på det, det var en äldre handikappad dam och hennes man som behövde hjälp på flyget av personalen. 1613 kollade jag på klockan sista gången och vi var fortfarande inte i luften - vi skulle lyft 1605. Denna gången hade jag dock resesällskap, så väl på Arlanda, när det var tre minuter kvar till min Arlanda Express (1752 - detta ödesmättade klockslag) kunde jag i trygg förvissning om att slippa böka packning och ringa SAS lämna mitt sällskap för att istället säkerställa min hemkomst. Vis av erfarenheten från förra norrlandsresan hade vi planerat för detta eventuella scenariot och jag hade packat därefter och hade därmed ALLA tunga elektronikprylar i ryggsäcken (som stack ut ungefär en meter från min rygg på grund av detta).
Nu sitter jag på X2000 och har hittat min plats, som låg rätt okej till. Jag kunde med gott samvete knipa platsen mittemot eftersom den hade elluttag och är reserverad för handikappade (och därmed antagligen inte kommer vara bokad) med klart bättre utrymme. Ett gäng fransmän är i fel del av tåget (långt tåg, de har satt ihop två sexvagnarståg utan möjlighet att ta sig emellan dem annat än på station) och kommer få stå till Södertälje, och ett äldre par har biljett för imorgon (alltså råkat bokat fel datum) och kommer inte komma hem eftersom anslutningståget de bokat från orten de skulle byta på till deras hemort inte går på söndagar. Dessutom var SJ-personalen inte helt förtjust i att låta dem åka med eftersom måndagsbiljetter är sjukt mycket billigare än söndagsbiljetter.
Och plötsligt känner jag mig välsignad istället för bitter över min situation...