Nekromanti Resor i Davokar - Slumptabeller för spelledare

Rymdmonster

Veteran
För ett par veckor sedan började jag och min vän Karl fila på slumptabeller för resor genom Davokar. Det är en resurs som jag själv saknat, och eftersom vi båda tycker det är skitkul med tabeller gjorde vi slag i saken. Mycket av det vi har är baserat på saker som Karl gjort för andra rollspel men anpassat för Symbaroums Davokar.

Ett pdf i färg finns här: https://www.dropbox.com/s/qa80n3o51ota7a2/Resor_i_Davokar.pdf?dl=0

Ett mer printvänligt pdf finns här: https://www.dropbox.com/s/pn2fvmn1j7tivaj/Resor_i_Davokar_Svartvit.pdf?dl=0

Tanken är att detta ska funka som en inspirationskälla för spelledare som behöver lite hjälp på traven när fantasin tryter. Jag har själv använt tabellerna när jag skulle beskriva hemresan i vårt senaste uppdrag, där rollpersonerna överlevt ett äventyr i en av Davokars gamla ruiner. Det finns inget regelmässigt knutet till listorna; vill man slå fem gånger för olika miljöer är det fritt fram att göra just detta. Jag har använt listan på följande sätt:
Risknivå: Ett slag
Möte: Ett slag
Miljö: Ett till två slag
Utmaning: Slag om det känns som rollpersonerna har det lite för lätt. Jag brukar slå det och se om det är något som känns som att det passar med scenen, annars struntar jag i det.
Inspirationsord: Kombinera två slag och se vart det för fantasin.
Vad gör humanoider/bestar/odöda: Slå en gång för varje möte. Enkelt sätt att ge fienderna ett syfte, utöver att bara anfalla RP titt som tätt.

Vi har medvetet designat listorna för att lämna mycket öppet för tolkning. När man exempelvis slår "Gynnsamt" på risknivån så har vi inte tolkat detta som "men som tur var hade den vrålande styggelsen en stor skattkista på huvudet. Ni är rika!" utan snarare att man kanske hittar en snabbare väg genom skogen eller att man hamnar i ett naturligt övertag mot en fiende.

Hoppas tabellerna kommer till användning! Vi skulle bli jätteglada att få ta del av de scener och färder ni skapat, här i tråden.

/Emil

carrot

Veteran
Jag kanske är lite biased eftersom jag var med på det här, men fasiken vad bra det blev! Speciellt kul är det att se hur det ser ut när du layoutat allting, för det blev verkligen svinsnyggt!

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Riktigt, riktigt bra. Den åker raka ner i Symbaroumpärmen.