Nekromanti Resor

lesten

Veteran
Jag har alltid en jävla massa problem med hur långt RPna kan färdas under ett dygn, till fot eller till häst. Brukar räkna med några mil, men jag undrar om det är nån som nån fakta om hur långa sträckor per dygn som är troligt??

Härolden

Warrior
Det står i Expert-boken om du har den, i spelledarkapitlet. Och sen fanns det en till tabell som handlade om kommunikationer i allmänhet i Gigant om jag inte minns fel.

// Härolden, fossil stofil

Snow

Swashbuckler
gå en vecka på en vandringsled så får du veta hur jobbigt det är.

Jag är inte så vältränad men här är lite av mina erfarenheter. Detta hjälper mig att uppskatta hur långt rollpersonerna i mina kampanjer färdas.

* Jag har gått 1,7 mill i bergterräng på 5 timmar (med lätt packning), sen var jag nästan helt slut.
* Jag har gått 40 km på drygt 12 timmar och efter det var jag totalt helt slut. Med medium packning.
* När jag dagsvandrar i vanlig terräng (dvs på en stig eller väg som är lagom kuperad) så hinner jag ungefär 2 mil på en dag om jag inte ska ta ut mig. Inkluderat 25 kg packning. Dock har jag inget speciell träning för att göra detta så ett rimligt värde om man är van är kanske snarare 2,5 eller 3 mil.
* När jag vandrar utan packning är det inga problem att gå 2 mil på fem timmar ungefär, medräknat matpauser. Man är lite trött men inte speciellt. Man skulle lätt kunna äta en massa, vänta i två timmar och sen gå ungefär lika mycket till.

Enkla tumregler:
Normal dagsetapp med packning är 20 km.
Van vandrare (har högt i ilmarch eller vildmarksvana eller hög fys): x1.5
Helt ovan vandrare (låg fys eller uppenbart olämpligt) x0.5
Ingen packning: x1.5 eller x2
Extra mycket packning: x0.5
Extra jobbig terräng: x0.5

En vandrare som inte är van, som bär tung packning i svår terräng tar sig alltså fram 5 km per dag. Känns rimligt.

EDIT: tyvärr har jag inga som helst fakta om tider för hästar. Men en gissning är en häst räknas som en van vandrare. Om man ridar på sin häst med en packhäst bakom så kommer man alltså 45 till 60 km per dag. Kan det stämma ungefär med vad som står i expert?

Det kan stämma rätt bra som du säger, men tänker jag tillbaka på min tid i lumpen (oh, du härliga finska militär), så lade jag märke till att steget från ovan vandrare till normal är ungefär tre dagar ute på vandring, så man behöver nog inte räkna så mycket med den modifikationen, om det nu inte rör sig om korta vandringar på ett par dagar.

/BD, har blivit en ovan vandrare igen.