Nekromanti Respons på layout

talgboll

Rollspelskollektivet
Jag har börjat fuska i Scribus och skulle gärna vilja ha respons på layouten :)

Här är länken MEN man MÅSTE måste ladda ned och spara filen. Det går INTE att kolla i Drive haha för det ser kna-a-asigt ut! Tydligt? Tydligt: https://drive.google.com/open?id=0B8YX6QbmXM7IcVBucmNhZUZRU1E

All respons välkomnas. Stort som smått.

Här är mina but's. Jag är superamatör. Framsida saknas. Precis som fixade illustrationer. Jag vill ha enkel/lätt/luftig layout med lite retrokänsla. Inget tungt, mastigt med massa brus och action going on. Det kommer bara bli ca tio sidor.

Har så svårt att tänka layoutvisioner. Har nån inspirationstips så holler at your boy :)

Tack på förhand!

Rent, lättöverskådligt, men 'hjälten' på sid.2 blev lite väl abstrakt för mig, men det funkar. Behöver du illustrationer?

talgboll

Rollspelskollektivet
Voldstagg13;n195988 said:
Rent, lättöverskådligt, men 'hjälten' på sid.2 blev lite väl abstrakt för mig, men det funkar. Behöver du illustrationer?
Hej, tack! Bilden är inte klar. Den ska blir helt svart och fixad i konturerna. Inte illustrationer den här gången, tack! Jag gör dem själv :)

Arfert

Facit
Du måste jobba mer med ordmellanrum och avstavningar. Nu är det på tog för gluggigt. Finns säkert nån inställning någonstans du kan ändra.

da_bohz

Swordsman
Arfert;n196019 said:
Du måste jobba mer med ordmellanrum och avstavningar. Nu är det på tog för gluggigt. Finns säkert nån inställning någonstans du kan ändra.
?Jag tänkte på samma sak. Du har valt att justera texten automatiskt mellan marginalerna i spalterna, och på vissa ställen blir det lite väl glest då. Ett sätt att lösa det, utan att sabotera de schyssta raka spaltmarginalerna, är att försöka skriva om meningarna där det är glest så det ser bättre ut.

talgboll

Rollspelskollektivet
Arfert;n196019 said:
Hur tycker du att taggig vänstermarginal ser ut, som i det här exemplet från Hjältarnas tid?

Attachments

talgboll

Rollspelskollektivet
da_bohz;n196020 said:
?Jag tänkte på samma sak. Du har valt att justera texten automatiskt mellan marginalerna i spalterna, och på vissa ställen blir det lite väl glest då. Ett sätt att lösa det, utan att sabotera de schyssta raka spaltmarginalerna, är att försöka skriva om meningarna där det är glest så det ser bättre ut.
Hittade avstavningsfunktion men spelar inte så stor roll. Får nog skriva om där det ser mest illa ut. Kanske även göra spalterna något bredare?

Arfert

Facit
Om man har smala spalter och många långa ord kan ojämn höger vara att föredra.

Men man kan få ner gluggigheten med lite pill, säkert.

Herr Grönstedt

Swordsman
Spalterna är ganska smala. De ligger på ca. 40 tecken och då får du mycket lätt gluggig text. Men det beror på typsnttsval och vilken grad du satt. Om du skulle köra t.ex. Minion så kanske 10 är en bra grad för denna bred på kolumn. Men det beror som sagt på vilket typsnytt du väljer. Den automatiska avstavningen är inte mycket att ha om man inte finlirar inställningarna. Vad Scribus har för inställningsmöjligheter låter jag vara osagt. Testa att öka på radlängden till 50 tecken så kanske du slipper en del problem.

Men det är inte bara ordmellanrum som ställer till det. Det verkar också vara något skumt med teckenmellanrummen.

Rickard

Urverk speldesign
Jag har skrivit följande artikelserie som går igenom grunderna. Där lär du dig bland annat hur man tänker i avstånd och marginaler, vad som är "bäst" med marginaljusterad och vänsterställt, hur du skapar grids för text och bilder.

http://erebaltor.se/rickard/typography/