Nekromanti Respons på nya effekter tack.......

Greve Apostus

Veteran
Jag har gjort ett par nya effekter som är lite bättre än dom vanliga i grund boken, men också mycket svårare. Ta en titt och säg vad ni tycker, vad som kunde varit bättre och så vidare. Använd dom gärna.....

MVH
Greve Apostus........

hatten

Swashbuckler
Re: Konstruktiv kritik

Jag tror att du skulle kunna få betydlig mer respons om du hade filen i format HTML eller RTF eller TXT så vi som surfar utan doc kan läsa dina filer..

jag upprepar..
html
TXT
RTF
Som alla burkar klarar..

Livet är en gåta utan enkla svar.

hatten

Swashbuckler
På grund av att jag har INGET att göra idag beslöt jag att sitta några minuter och klistra och lappa tills jag äntligen kunde läsa din "doc" fil tänk på att HTML är och TXT och RTF är bättre mindre chans att filerna blir korrupta..
SÅ nu kan jag bedöma ditt arbete..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>EFFEKTER
Tidsstopp
Kronotropi: 3+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär**
Effekten
kan inte göras permanent.Effekten skapar ett klot med diametern 30m, med magikern i mitten.
Inuti klotet stannar tiden, allt och alla i klotet fryser genast. Magikern kan röra sig fritt i klotet.
Han kan inte dom som fryst på något sätt. Det han kan göra är att kasta besvärjelser som börjar
verka när effekten tar slut. Han kan inte lägga flera besvärjelser/effekter av samma sort med
varaktigheten temporär eller provisorisk.<p><hr></blockquote><p>*hmm* Oookej jag kan acceptera den men du borde lägga lite mer förklaring exempel på KAN han sticka en kniv i de djupfrysta ?
Eller är det faktum att magikern är "utanför" tiden sådan att det hindrar honom att flytta fysiksa objekt ( förutom sig själv )
förklara lite mera..
Sen så ser folk bublan och vad gör de åt den ? är det personerna I bublan som har flyttats UT ur tiden eller är det magikern som har flyttats MELLAN tiden ?
dom i bublan är Ute ur tiden tiden har frysit klockan står still helt enkelt
Magikern är MELLAN tiden. ( den mest troliga förklaringen med tanke på hur du sa magin fungerade ) Magikern har hamnat mitt emellan en tick och tack klockan står still hela värden står still magikern är vidsidan om tiden mitt emelan några sekunder hela värden rör sig OOÄNGLIGT söligt för magikern står den stilla,,, Fast tack vara tröghets lagarna så blir det Oängligt mycket tyngre att lyfta föremål som är oberörda av besvärjelsen..
Exempel: Magikern har flyttat sig Mellan tiden och ser en armostlod händer i på väg mot hans vän som är fryst.
magikern försöker flytta pilen men dess rörelse energi och egen tyngd gör att det är omöjligt för magikern att ens rubba den så han tänker febrilt och binder sen alla sina kläder på armborstlodet så att det inte ska skada han vän.
.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Kaos klot
Ataxatropi: 3+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent.Effekten skapar ett klot med
diametern 30m, med magikern i mitten. Inuti klotet skapas oregelbunden förändring och kaos.
Alla slag mot färdigheter som kräver attributen SYN & HÖR blir en nivå (+Ob1t6) svårare.
Man kan inte fly från klotet när man väl är inne i det.För varje extra filament som läggs till får
dom individer som befinner sig i klotet slå ett extra slag på händelse tabellen utöver det första.
Om magikern misslyckas med slaget mot besvärjelse har magikern inte kontroll över klotet han
utsätts själv för dess effekter.
Händelse tabellen: Slå en t100
1-40, Inget händer utom att
individen får Ob1t6 stridsutmattning.
41-50, Den drabbade får otur, alla slag mot Spel &
Dobbel och Tur ökar med tre nivåer (+Ob3t6).
51-60, Den drabbade teleporteras runt
oregelbundet i klotet Ob2t6 gånger.
61-75, Den drabbade utsätts för effekten Riva sönder
väv med mangnitud fyra, om individen har något magiskt skydd försvinner det. Effekter som
pådragits i klotet försvinner inte.
76-85, Den drabbade utsätts för effekten Olära, den senast
använda eller nästa färdighet som kommer användas glöms under varaktigheten av
klotet.
86-95, Den drabbade utsätts för effekten Förvandling, Offret förvandlas till ett djur.
Alla egenskaper behålls, så som förflyttning och STY. Den drabbade kan dock inte använda
vapen eller verktyg. Vikten är den samma.
96-100, Slå ett två nya slag på denna tabell med
plus 40 på varje. <p><hr></blockquote><p>*hmm* jag gillade inte riktig ditt kaos klot händelse tabbel.. arbeta vidare är allt jag kan säga tanken är god men kaos ändrar sanorlikhets lagar och som du vet är inget omöjligt bara väldigt osanolikt..

Livet är en gåta utan enkla svar.

smaffy

Hero
gör om kaosklotet. inte någon i hela världen skulle vilja lägga en sån besvärjelse. tänk om de glömmer bort sitt förflutna!! okej. kanske nån person som vill glömma allt innan kan lägga den men..

gör om kaosklotet litegranna.. det måste ju inte vara ett klot och man måste ju inte gärna märka konsekvenserna. kaosklotet skulle göra sig mycket bättre om man vågade väva det.. användningsområden för kaosklot som jag kan tänka mig är om man vill just förändra sannolikhetsfaktorer. om man exempelvis vill göra ett väldigt knepigt teoretiskt experiment kanske man vill förändra sina chanser att lyckas..
jag säger inte att kaosklotet är omöjligt att göra, det funkar säkert skitbra. bara det att... just det.

jag skriver mer sen.. måste till KEMIN!!!

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

Johan K

Gammal & dryg
De verkar ju klart roliga faktiskt !! Fortsätt gjärna göra fler !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>

smaffy

Hero
nu är kemin över...

det jag tänkte mig var att man skulle kunna göra nått slags fält där sannolikheter inte riktigt är vad de är på andra plattser. det som är osannolikt blir mer sannolikt till den grad där det blir osannolikt att sannolika saker händer. kommer man till den punkten börjar det bli mer sannolikt att sannolika saker händer. hur långt in i osannolikheten man vill ta sig bestämms av antalet filament, och ett filament borde inte förändra sååå mycket. det kanske behövs tiotusen filament för att komma till den mest osannolika punkten...

vad skulle man då kunna göra med en sånhär effekt? man kanske skulle kunna få husen att bölja och haven att frya. man kanske skulle kunna passera genom alla punkter samtidigt. det händer nog först vid extremt osannolika fält. men.. med ett par fåtal filament skulle man ju kunna förändra slumpen lite granna, så att mer extrema saker händer. tärningar hamnar oftare på högkant. eftersom det är kaos vi talar om här kan man nog inte kontrollera händelserna. man kan bara förändra sannolikheterna. därmed kan man inte använda kaoset till att passera genom alla punkter i världen samtidigt och sedan kontrollerat landa på en specifik platts som man själv väljer. slumpen väljer det åt magikern.

om man exempelvis vill göra en alkemisk reaktion där man har nån sorts jämviktsförhållande där A blir till B och B blir till A i en propotion av kanske 300:54. kanske vill man förändra sannolikheten att A oftare blir till B. därför lägger man fyra ataxatropi effekt sannolikhetsfällt... då kan man göra alkemiska preparat som egentligen inte går att skapa så enkelt.

men rent allmännt borde det ju gå att göra ett skojigt äventyrsinslag där rollpersonerna sitter på nått fik och spelar tärning. ju mer tid det går desto oftare ställer sig tärningen på högkant. efter ett tag kommer nån rödklädd magiker in och försöker ge bort en gyllene staty till rollpersonerna. tar de emot statyn kommer den att fortsätta följa dem tills de ger bort den (statyn) igen.. och statyn förändrar sannolikheten. eller nått..

annars kanske det kan vara allmännt tufft. kanske kan man stoppa in sannolikhetsfällt i experiment som löper amok /images/icons/crazy.gif.

den galne magikern kastade ett öga på sin thaumometer. pekaren tryckte sig hårt mot ena sidan. alla hans tjugofyra kongalat lades ner i kitteln och hans lärjunge lade försiktigt på locket. ute blixtrade det, stormens centrum var nära. vilken sekund som hellst skulle han släppa loss. kanske skulle han lyckas. kanske inte. hursomhellst skulle han bli berömd!! "öppna taket!" skrek han och pekade ivrigt upp i taket. hans lärjunge gjorde som han blivit tillsagd och tog tag och drog i kedjan med hela sin kroppstyngd. taket åkte långsamt isär, alla ljus slocknade genast. endast blixtarna lyste nu upp laboratoriet. ett lång järnstav åkte upp mot himlen. blixten träffade den nästan genast. "NEJ! för tidigt!!" skrek magikern och tog sig krampaktigt runt huvudet med sina gamla, leverfläckade händer. Allt ljusnade för en kort stund, tiden verkade stanna till. han kunde tydligt se hur grytan träffades av blixten och hur luften runtomkring dallrade i närheten av de så enorma fototropiska urladdningar som blixtar utgör. sedan förändrades allt. världen tycktes för en kort stund virvla runt och han kunde se allt uppspela sig baklänges. sedan var han helt plöttsligt på en helt annan platts. han stod på en grön äng där små vita kaniner hoppade runnt eller åt på de rosaprickiga bladen. kaninerna tonades ner och blev till stora svarta vidunder med enorma käftar. bladen växte och blev till gatorna i hans sedan länge glömda barndomsminnen. marken började bölja fram och tillbaka. långsamt blev marken genomskildigare och blåare. en liten lots seglade fram över marken. långt borta från innifrån lotsen kunde han höra hur någon skrek. "titta där!!"

Evil Peter

Hero
Re: Respons plus en ny.

Någon har spelat Baldurs Gate 2 (eller bara D&D) /images/icons/wink.gif

De är lite mäktigare än de flesta andra effekter och det är bra att det kommer några sådana också som dock bör vara svårare att få tag i så inte alla magiker kan dem. Det är intressanta effekter. De ger mig lust att skapa några själv. Jag har funderat lite på Ataxatropins svar på Nomotropins Motmagi. Jag har varit fräck nog att sno idén från andra rollspel.

Vända besvärjelse

Ataxatropi: 1+, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*

*= effekten kan inte göras provisorisk eller permanent.

Denna effekt skyddar magikern mot magi vars magnitud inte överskrider det antal filament som används för denna effekt. Den gör detta genom att vända all magi, direkt riktad mot magikern, tillbaka mot kastaren vilken drabbas fullt ut av den besvärjelse han kastat. Effekten skyddar inte mot indirekt påverkande magi eller mot magi med starkare magnitud än antal filament i effekten. Effekten verkar hela sin varaktighet oavsett om den motstår magi eller om magi bryter igenom. Dock kan effekten riva sönder väv bryta ner skyddet om den har lika många eller fler filament.

Jag har funderat om effekten ska vara 2+ istället för 1+ och det första filamentet inte räknas för att den inte ska vara bättre än nomotropins variant eller att den ska upphöra efter att magi har brutit igenom en gång. Vad tycker ni?

C

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Mäster Charovan on 2001-03-08 18:13.</EM></FONT></P>

smaffy

Hero
2+ pga. den är bättre än motmagi. [NT]

music don't stop. technopop.