Re: Layouten ...
"Eftersom du inte inkluderat alla typsnitt i dokumentet är det svårt att se hur du tänkt dig att det ska se ut."
Borde varit med, om jsg nu inte av misstag missat kryssa i rutan för just det ;-)
Det är bara tre typsnitt, Sabon (all text med undantag för vad de andra står för), Times New Roman (anfanger) samt NuptialScript (titeln).
"Du använder tre sätt att markera nytt avsnitt: Rubrik, anfang och versal ingångsrad. Ett av dessa räcker, förslagsvis rubrik."
Anfang skall följas av 3-5 versala bokstäver. Så är reglerna inom typografin. Men jag håller med om att för tillfället är de för tätt. Kommer säkerligen ändras. Att bara hamn i ett kapitels början. Det som står just nu är enbart ett kapitel, och långt ifrån klart.
"Texten är lite »gluggig» på vissa ställen. Det kan bero på att jag inte har samma version av Sabon som du och därför ser ett ersättningstypsnitt. Det kan också bero på att du inte ställt om standardinställningarna i PageMaker. Amerikanerna tycker att det är helt OK att öka avståndet mellan bokstäverna för att jämna till en rad. I Europa är det ungefär som att högljutt släppa väder under Nobelfesten."
Det brukar vara lätt att det blir det när man har justerade marginaler, för tillfället var teckenstorleken 12, men jag brukar använda normalt 11 eller 10. Vilket säkerligen också blir det i detta fall också när det är färdigt.
Varför jag använt mellanslag mellan varje stycke (kommer inte ha det sedan), är för att jag lättare skall se vad jag skrivit, och ha lättare att kunna omformulera meningar. Samma orsak är varför brödtexten är i 12 punkter och inte 11 eller 10. Underlättar i mitt arbete med rättelser i texten.
Riddaren
Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie