Nekromanti Respons

Riddaren

Swashbuckler
Skulle gärna vilja höra lite respons av följande äventyrsintrig. Nu är den väldigt kortfattad.

Men det är bl.a. för att inte avslöja för mycket om hur det är tänkt att utspela sig.

Hör gärna om även layouten är fullt läsbar, vilket jag tycker själv.

Filen kräver minst Acrobat Reader 3.0 (för PC), men bör funka i även senare versioner, även i Mac-datorer.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

luxor

Veteran
själva intrigen e lite svagt beskriven, men det låter bra måste jag säga...
om du utvecklar 'händelserna' lite mer så kankse det e lättare att betygsätta äventyret

säg till när du klar...jag skulle vilja ha ett ex...

//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.

Tyr

Hero
Hehehe, jo det var verkligen kortfattat :)
När det gäller intrigen så tycker jag alltid att det är kul med äventyr som använder sig av profetior. Och av skalan att dömma på profetian så skulle det väl kanske passa att göra en kampanj av det hela.
Att kalla något som inte har inträffat för legend är nog felaktigt, så jag tycker nog att du bara ska skriva profetia och inte blanda in legend i resonemanget.
Annars så ser layouten bra ut, äventyrsidéen helt ok.
Jag ser fram emot att se det färdiga äventyret!

Riddaren

Swashbuckler
Re: Respons (lite mer info)

Jo...den är kortfattad...orsaken är att jag vet hur jag vill få till det, men vet inte riktigt ännu hur jag skall få in de krav som gäller för legenden/profetian...

Det hoppas jag få till i helgen, så en mer detaljerad beskrivning av bakgrunden och vad som är tänkt lite mer i händelseförloppet.

Grunden är iaf att någon sak skall finnas på en speciell plats och i kombinationen med 2-3 händelser som kan inträffa (om inte rollpersonerna sätter stopp för det vill säga) så uppfylls profetian...

Och jag har tänkt att lägga ut det i PDF-form på nätet när det är klart, på ett eller annat sätt.

Riddaren

Dale Carnegie

Hasse

Hero
Verkar kunna bli ett intressant äventyr. Är som gjort för en större episk kampanj. Instämmer med övriga inläggare att det skall bli intressant att få läsa det färdiga resultatet.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Edgar

Warrior
Ang layouten

Schysst...
En liten fråga: Hur gör du dom större bokstäverna i början av varje stycke? Använder du dig av bilder?

//Edgar - har inte kommit så långt i kursen ennu då han bara haft en lektion...

Riddaren

Swashbuckler
Re: Ang layouten (ändrad)

Nope...en inbygd funktion i PageMaker 6.5.

Finns i den engelska utgåvan under "utilities", "plug-ins", "drop cap..."

Observera att i min layout använder jag Sabon som teckensnitt, medans falangen (den stora bokstaven) är i Times New Roman... Det passade inte med Sabon där.

För att inte röra till för mycket, skriver jag det nya här, i fet stil. Ovan finns ett fel...Det heter inte falang, det blev fel av mig...skall vara anfang

Riddaren

Dale Carnegie
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Riddaren on 2001-01-20 01:47.</EM></FONT></P>

Riddaren

Swashbuckler
Re: Ang layouten

Testade bara med första bokstaven (dvs J:et), och där hamnade bågen längst ner i texten på fjärde raden.

Och då Times New Roman och Sabon är relativt lika teckensnitt, så valde jag det alternativet.

Riddaren

Dale Carnegie

Edgar

Warrior
Re: Ang layouten

Kalt. Tackar.

//Edgar - Tycker att PageMaker kursen är lite väl lätt: "så här öppnar man ett nytt dokument"...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Layouten ...

Eftersom du inte inkluderat alla typsnitt i dokumentet är det svårt att se hur du tänkt dig att det ska se ut.

Några tips:

Du använder tre sätt att markera nytt avsnitt: Rubrik, anfang och versal ingångsrad. Ett av dessa räcker, förslagsvis rubrik.

Du använder två sätt att markera nytt stycke: Indrag och blankrad. Ett av dessa räcker. Indrag om du vill att texten ska ge ett kompakt, boklikt intryck; blankrad om du vill göra texten lite luftigare.

Texten är lite »gluggig» på vissa ställen. Det kan bero på att jag inte har samma version av Sabon som du och därför ser ett ersättningstypsnitt. Det kan också bero på att du inte ställt om standardinställningarna i PageMaker. Amerikanerna tycker att det är helt OK att öka avståndet mellan bokstäverna för att jämna till en rad. I Europa är det ungefär som att högljutt släppa väder under Nobelfesten.

Något mindre grad eller vänsterställd text kan även det avhjälpa gluggigheten.

/Dante

P.S. Kom ihåg att inkludera alla typsnitt i pdf:en nästa gång. D.S.

Riddaren

Swashbuckler
Re: Layouten ...

"Eftersom du inte inkluderat alla typsnitt i dokumentet är det svårt att se hur du tänkt dig att det ska se ut."

Borde varit med, om jsg nu inte av misstag missat kryssa i rutan för just det ;-)

Det är bara tre typsnitt, Sabon (all text med undantag för vad de andra står för), Times New Roman (anfanger) samt NuptialScript (titeln).

"Du använder tre sätt att markera nytt avsnitt: Rubrik, anfang och versal ingångsrad. Ett av dessa räcker, förslagsvis rubrik."

Anfang skall följas av 3-5 versala bokstäver. Så är reglerna inom typografin. Men jag håller med om att för tillfället är de för tätt. Kommer säkerligen ändras. Att bara hamn i ett kapitels början. Det som står just nu är enbart ett kapitel, och långt ifrån klart.

"Texten är lite »gluggig» på vissa ställen. Det kan bero på att jag inte har samma version av Sabon som du och därför ser ett ersättningstypsnitt. Det kan också bero på att du inte ställt om standardinställningarna i PageMaker. Amerikanerna tycker att det är helt OK att öka avståndet mellan bokstäverna för att jämna till en rad. I Europa är det ungefär som att högljutt släppa väder under Nobelfesten."

Det brukar vara lätt att det blir det när man har justerade marginaler, för tillfället var teckenstorleken 12, men jag brukar använda normalt 11 eller 10. Vilket säkerligen också blir det i detta fall också när det är färdigt.

Varför jag använt mellanslag mellan varje stycke (kommer inte ha det sedan), är för att jag lättare skall se vad jag skrivit, och ha lättare att kunna omformulera meningar. Samma orsak är varför brödtexten är i 12 punkter och inte 11 eller 10. Underlättar i mitt arbete med rättelser i texten.

Riddaren

Dale Carnegie

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Layouten ...

»Anfang skall följas av 3-5 versala bokstäver. Så är reglerna inom typografin.»

Det finns inga absoluta regler inom typografi, bara riktlinjer. Om man nu prompt ska sätta några versala ord efter anfangen skulle jag använda äkta kapitäler – inte versaler – ordentligt spärrade.

/Dante

P.S. Hoppas jag får se det hela med Sabon såsmåningom, det är ju ett av de vackraste texttypsnitt som finns (Tschichold regerar!). D.S.

Rickard

Urverk speldesign
Var det bara 1 sida?

"<EM>både spel med kroppsdelar och utan</EM>"
Jag spelar inte spel som har kroppsdelar. Får mig att må lite illa.

Jag har inget till att säga om layouten (finns det nå't svenskt ord istället), men det kan bero på att mitt öga inte är tränat till att se sån't. Den kan rulla runt och spela död men inget mer.

Annars sjysst idé. Vill se det när du skrivit lite mer.

/[color:green]Han</font color=green> som älskar att anmärka

Riddaren

Swashbuckler
Re: Var det bara 1 sida?

Ja det var bara en sida...men har idag skrivit lite till, börjat t.ex. på profetian. Dessutom är teckensnittet minskat från 12 punkter till 10 punkter.

"Jag har inget till att säga om layouten (finns det nå't svenskt ord istället)"

Nope...inte vad jag känner till, i min ordlista står följande under layout (svensk ordlista): layout (eng) skiss till en trycksida (arrangemang av text o. bilder, m.m.).

Då tycker jag nog det är enklare med layout.

Ordet design däremot kan man i svenska även använda formgivning.

Riddaren - som är dålig på att rimma, så profetian blir tyvärr utan rim

Dale Carnegie

Hasse

Hero
Re: appropå rim!

Är oxå dålig på att rimma. Finns det någon som har bra tips på hur man blir bättre på det. Finns det några bra "rim-länkar"?

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Riddaren

Swashbuckler
Re: Layouten ... (OT)

Följande bok har mycket info om allt som har med tryck och bokbinderi att göra. Bland annat ett kapitel med rubriken: Typografisk formlära

Klart för tryck (1977), ny & helt omarbetad upplaga 1997, Åke Hallberg, Spektra, Halmstad, ISBN 91-7136-471-4

Riddaren

Dale Carnegie

Riddaren

Swashbuckler
Fråga till experten (=Dante) (OT)

Nu gäller inte det detta äventyr så att säga. Men har läst på massor av ställen om typografi om en kvartfyrkants indrag, en halvfyrkants indrag osv...

Nu undrar jag hur man får fram detta i PageMaker och InDesign, vet att dessa skall klara det.

Riddaren

Dale Carnegie