Nekromanti Restaurerad ME262 (länk)

Organ

Out of time, out of mind
Jag hade aldrig ens drömt om att det fortfarande skulle finnas en ME262 i flygbart skick, men ack vad jag tydligen bedrog mig. Se och njut! (Och lyssna på det underbara ljudet.)

/Anders (som plötsligt fick lust att rota fram sina gamla Pilot-tidningar)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Restaurerad ME262

Den var la rätt stilig. Inte för att jag är nån flygplansfantast eller så... men ME262 måste man ju kolla på. Hur ska man annars veta vad de sjunger om...? *lutar sig tillbaka och avnjuter en viss Blue Öyster Cult-låt* :gremsmirk:

Andersson

Hero
(som plötsligt fick lust att rota fram sina gamla Pilot-tidningar)
Word brother!

Jag blir fortfarande hjärtevarm av det Pilot-nummer där Battler Britton mot slutet av kriget stal en Me262.

Väntan på fredagsölen känns plötsligt mer uthärdlig.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Eine alte Schönheit ist zurückgekommen! :tekopp:

Hoppas bara att de har fixat motorerna för pilotens skull. Originalmotorerna gick sönder på kort tid eftersom Tyskland 1944 led stor brist på vissa legeringsmetaller. Istället användes stål som inte mådde bra av hettan i motorn. Fast det där vet säkert Troberg allt om.

Troberg

Sinister eater
Hoppas bara att de har fixat motorerna för pilotens skull. Originalmotorerna gick sönder på kort tid eftersom Tyskland 1944 led stor brist på vissa legeringsmetaller. Istället användes stål som inte mådde bra av hettan i motorn. Fast det där vet säkert Troberg allt om.
Ren tur att du fick rätt där. Det var faktiskt bara en vecka sedan jag råkade snubbla över den infon, så för två veckor sedan hade jag ingen aning. Du har dock rätt, plus att man inte hade fått riktigt koll på hur geometrin skulle vara, vilket gjorde att bitar av motorn gick onödigt varma.

Detta var dock i en dokumentär som kallade Argus-motorn som satt på V1 för en RAM-jet, trots att det är en pulsjet, så man ska nog ta det med en nypa salt. En pulsjet är mer lik en kolvmotor (med en pistong av luft) än vad den liknar en RAM-jet. Det är ungefär lika fel som att säga att Volvo 740 drevs av en ångmaskin.

Jag är dock rädd att jag kanske måste göra folk besvikna. Om jag minns rätt så plöjdes det ner massor av arbete i att restaurera en Me-262 (uppfiskad ur en sjö om jag minns rätt) till flygbart skick, men att den efter bara några flygningar kraschade och totalhavererade. Piloten dog i kraschen, trolig orsak var pilotfel till följd av ovana vid det svårflugna planet. Mig veterligt har det inte restaurerats fler Me-262 till flygdugligt skick.

Det finns dock hopp!

In January 2003, the AmericanMe 262 Project (formerly known as Classic Fighter Industries, Inc.) successfully flight-tested a near-exact reproduction of the several versions of the Me 262 including at least two B-1c two-seater variants, one A-1c single seater and two "convertibles" that could easily be converted between the A-1c and B-1c configurations. All are powered by General Electric J85 engines and feature additional safety features such as upgraded brakes and strengthened landing gear. The "c" suffix refers to the new J-85 powerplant and has been informally assigned with the approval of the Messerschmitt Foundation in Germany. Flight testing of the first newly-manufactured Me 262 A-1c (single seat) variant was completed in August, 2005. The first of these machines was destined for private ownership in the southwestern United States, while the second was delivered to the Messerschmitt Foundation at Manching, Germany. This aircraft has now been fully reassembled and conducted a private test flight in late April, and made its public debut in May 2006 at the Berlin Air Show (ILA 2006). The new Me 262 flew during the public flight demonstrations as seen here: Me 262 Flies again
De verkar till och med ha löst motorproblemen!

Personligen skulle jag dock hellre vilja se nyproduktion av Mig-3 (bild och modell). Det finns inget plan som ser fortare ut, har kaxigare målning eller elegantare vinge/luftintag. I mitt tycke andra världskrigets vackraste plan.

Troberg

Sinister eater
Troligen är detta en replika...
Mig veterligt finns det inga replikas, bara en restaurerad som havererade och nytillverkade som är moderniserade med moderna motorer och elektronik.

Organ

Out of time, out of mind
Jag är dock rädd att jag kanske måste göra folk besvikna. Om jag minns rätt så plöjdes det ner massor av arbete i att restaurera en Me-262 (uppfiskad ur en sjö om jag minns rätt) till flygbart skick, men att den efter bara några flygningar kraschade och totalhavererade. Piloten dog i kraschen, trolig orsak var pilotfel till följd av ovana vid det svårflugna planet. Mig veterligt har det inte restaurerats fler Me-262 till flygdugligt skick.
Det var värst! Kan det vara den kärran på filmen? Du säger ju att den flög i alla fall ett par gånger och det är svårt att tro att något sådant inte filmades.

Personligen skulle jag dock hellre vilja se nyproduktion av Mig-3 (bild och modell). Det finns inget plan som ser fortare ut, har kaxigare målning eller elegantare vinge/luftintag. I mitt tycke andra världskrigets vackraste plan.
Sant! Den är apcool! Den påminner andligen om experimentplanet i Hergés "Johan, Lotta och Jocko"-album. Lite sådär gränslös 30-tals-SF. Fast, den ser inte lika elak ut som en Stuka. :gremelak:

/Anders

Johan K

Gammal & dryg
Alltså, det var nått verkligen brutalt med det här planet. Speciellt ljudet...
Kändes så tyskt på nått sätt..
Hursomhelslt, skulle vara ofantlgit coolt att se detat plan irl !

Troberg

Sinister eater
Fast, den ser inte lika elak ut som en Stuka.
Det enda som matchar Stukan i elakhet är Curtiss P-40 och en fullt bestyckad A-1 Skyraider. Skyraidern är brutalt stor, och när den är fult bestyckad så är hela jäkla undersidan av vingen helt fylld av raketer och kanoner.

Fast Polikarpov I-15 och I-16 går inte av för hackor i sin totalt osubtila framtoning. Fler bilder på dem här, bland annat flugna av Jurgis Kairys. I-16 var dessutom ett av de första stridsflygplanen med enkelvinge och infällbara landningsställ. Det ansågs mycket revolutionerande på sin tid och även om det vid andra världskrigets början började bli omkört av nyare plan så kämpade det väl i spanska inbördeskriget.

Troberg

Sinister eater
Re: En I-16 pryder Lemurias omslag (NT)

Arrghh! Lemuria verkar stencoolt, av många anledningar. Jag gillar verkligen koncpetet. Sedan är det d20.

Det känns ungefär som "Du får ingen tårta förrän du ätit upp din egen fot.".

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: En I-16 pryder Lemurias omslag (NT)

Arrghh! Lemuria verkar stencoolt, av många anledningar. Jag gillar verkligen koncpetet. Sedan är det d20.

Det känns ungefär som "Du får ingen tårta förrän du ätit upp din egen fot.".
Äsch, sluta gny din fluffmupp! Lemuria närmar sig tusan GURPS-värdigt förhållande mellan fluff och crunch så inte är det nåt besvär att plocka fram dill Generica och avnjuta lejonparten av innehållet i alla fall. Du får väl klippa ut sidorna du inte kan hantera. :gremsmirk:

Organ

Out of time, out of mind
Fast Polikarpov I-15 och I-16 går inte av för hackor i sin totalt osubtila framtoning.
De är jättecoola men jag tycker nog att de är mer söta än elaka.

/Anders

Troberg

Sinister eater
De är jättecoola men jag tycker nog att de är mer söta än elaka.
Söta? De är ju som en knytnäve som har ett par små vingar för syns skull!

Marukusu

Hero
Re: Anakronismpik!

Mig veterligen så fanns det inga I-16 år 1932 när Lemuria utspelar sig. Och inte heller några PPSH k-pistar som visas i en annan illustration i boken.
Nu är förvisso Lemuria inte bara pulp utan utspelar sig också i en alternativhistorisk värld, men jag skulle ändå ha tyckt att det vore bättre med att man förlade starttiden vid 1936-1937, då Stalin redan cementerat sin makt i Sovjet och femårsplanerna hade börjat gett resultat (=mer resurser för NKVD). Sovjet år 1932 IRL led av på tok för mycket av striderna mot kulakerna och de efterföljande massvälterna för att kunna ta någon större del i några expeditioner till en ny kontinent.

-Danne, Homo Sovieticus.

Organ

Out of time, out of mind

Mig veterligen så fanns det inga I-16 år 1932 när Lemuria utspelar sig. Och inte heller några PPSH k-pistar som visas i en annan illustration i boken.
Nu har jag inte Lemuria så jag har inte sett illustrationen, men kan det inte vara en annan puffra som avses? Jag har inte stenkoll på ämnet men jag vet att PPSHns konstruktör, V.A. Degtyarev, designade kulsprutepistoler så tidigt som 1934, och kulsprutor redan 1926, så helt omöjligt är det inte att det vid den aktuella tiden fanns ett PPSH-liknande vapen att tillgå. Eller så kan det kanske vara en Suomi M31 vilken inte är helt olik PPSHn. Men allt detta är som sagt bara spekulationer från min sida.

/Anders

Marukusu

Hero

"Nu har jag inte Lemuria så jag har inte sett illustrationen, men kan det inte vara en annan puffra som avses? Jag har inte stenkoll på ämnet men jag vet att PPSHns konstruktör, V.A. Degtyarev, designade kulsprutepistoler så tidigt som 1934, och kulsprutor redan 1926, så helt omöjligt är det inte att det vid den aktuella tiden fanns ett PPSH-liknande vapen att tillgå. Eller så kan det kanske vara en Suomi M31 vilken inte är helt olik PPSHn. Men allt detta är som sagt bara spekulationer från min sida."

Jag bettar min odödliga själ på att det är en sovjetisk PPSH. Vapnet hålls av en äventyrare som uppenbarligen är en sikhisk indier, så jag tvivlar på att det är en Soumi (jag har förvisso inte någon koll alls på den finska aktiviteten på Lemuria, men finnarna har mig veterligen aldrig varit kända för någon större vapenexport).
Nu spelar det inte heller någon större roll om vilket vapen det verkligen rör sig om, jag påpekade det bara mest för att jag är ett allmänt halvperfektionistiskt rövhål. :gremgrin:

-Danne, assman.

Arfert

Facit

Ja, det är en PPSH. Men som sagt, Lemuria är en kontrafaktisk skapelse... så historen har ett helt annat förlopp och då kan saker utvecklas tidigare eller senare. Jag ritade det som såg coolast ut... och var ungefär rätt, på några år hit och dit. I Lemuria finns ju även tekniska skapelser som aldrig har funnits i verkligheten. ;-)