Nekromanti Restips för hober och andra foliehattar

solvebring

Superhero
Jag är inte snubben som är ute och reser – fastän jag nog gärna skulle vilja det, egentligen. Nå, när folk snackar resor – som Troberg här – börjar jag alltid grubbla. Det låter alltid så trevligt med resor, men själv är jag verkligen en riktig Bilbo. Jag har inte rest särskilt mycket alls och vet mycket lite om att resa. Därför sätter jag nu upp den här tråden där folk kan dela sina restips och ge lite hints om dos and don'ts.

Frågor jag har så här på stubben:

Vilka är de bästa noob-resemålen?

Bör man boka paketprylar eller sköta sig själv – det senare brukar väl alltid vara markant billigare?

Pengar: växla hemma, ta ut där, använda kort, köpa cash osv. Hur bör man göra?

Planera i förväg eller fixa det vitala och sedan flowa?

Vilket är det fetaste don't:et?

Tell

Hero
Paketresor är billigare, om du är orutinerad. Pröva en kryssning till att börja med (under förutsättning att du är ok med sjöar). Halvpension, en vecka 14k. Stannar i de flesta större hamnar/sevärdheter, och tenderar att ta hand om dig så att du inte behöver undra över vad du skall se.

Pröva romkryssningen härifrån: http://wondercruises.com/AddCruise/...teTo=2015-10-31&epslanguage=sv&GateWayID=9999. Har inte åkt med dem själv, men de stannar i rätt hamnar.

Växla hemma, till småpengarna. De flesta tar numera Amex, Visa och MC.

Jag gillar personligen att läsa på, så att jag kan improvisera på plats.
DON'T: Ta alltid med dig en parlör. Jag var vid ett tillfälle lunginflamerad i Sarajevo, när ingen talade engelska. Att köpa en skolbok i tyska visade sig vara räddningen. Det går inte att överstressa vilket noobmisstag frånvaro av kommunikationsmöjlighet innebär.

chrull

Stockholm Kartell
solvebring;n67230 said:
Jag är inte snubben som är ute och reser – fastän jag nog gärna skulle vilja det, egentligen. Nå, när folk snackar resor – som Troberg här – börjar jag alltid grubbla. Det låter alltid så trevligt med resor, men själv är jag verkligen en riktig Bilbo. Jag har inte rest särskilt mycket alls och vet mycket lite om att resa. Därför sätter jag nu upp den här tråden där folk kan dela sina restips och ge lite hints om dos and don'ts.

Bör man boka paketprylar eller sköta sig själv – det senare brukar väl alltid vara markant billigare?

De bästa noob-resmålen är att åka till ett ställa där du kan språket och redan har koll på matkulturen och du vet att det finns något du vill göra. Ingenting blir särskilt svårt om du kan prata med lokalbefolkningen på deras egna språk hyffsat ok. Och om du redan vet att du har saker i området du åker till du vill göra så kommer du inte vara uttråkad.

Paket eller inte paket och planera eller flowa beror på vad du ska göra och vad du känner dig bekväm i. Jag bokar aldrig paket för att jag tycker om att inte ha allting planerat samtidigt som jag gärna försöker ha bra koll på att jag bor/reser när det passar mig. Det leder till att jag ibland hittar massor av egna roliga saker som är oväntade och okända, men det leder också till att jag ibland missar massor av roliga saker för att man inte har några idéer eller chansade på något som var helt kasst. Så det beror på vad du är ute efter och hur mycket du orkar kolla upp själv.

Pengar: I nästan alla vanliga turistmål så har du möjlighet att ta ut lokalvaluta ur en bankomat med ett visa/amex/mastercard så länge ditt kort stöder detta. På vissa ställen är det dock inte skitlätt att hitta var man gör det, och det tillkommer (nästan?) alltid en avgift. Jag växlar alltid så att jag har lite lokalvaluta med mig när jag kommer dit och behöver jag mer tar jag ut på plats. Kort eller inte kort beror väl på hur säkert du känner att det är. Och hur vanligt det är med att ta kort.

Det fetaste don't:et är att dissa landet/folket/kulturen/religionen på platsen du är på medvetet. Det andra fetaste don't:et är, så länge vi pratar om resande för att faktiskt uppleva saker och inte bara resande för att komma till bättre väder och slappna av, att hålla sig på hotellet hela tiden.

Cissi

Up to no good.
solvebring;n67230 said:

Asså... Vad är du/ni intresserade av att göra? Stad? Hav? Sol/bad? Kultur? Historia? Natur? Mat? Dryck?

Mina tips är följande:

Om ni är intresserade av kultur, historia, mat, shopping och stad med möjlighet till lite utflykt så ska ni åka till Prag. Det finns massor att se för både er vuxna och barnen. Det är relativt billigt, maten är god, ölet är fantastiskt och det bjuder på möjligheter att både se stad och land och arkitektur, historia, kultur och lite ölbryggande.

Boka flyg och hotell innan och sedan skaffa lite guideböcker och kika på vad ni skulle vilja göra. Jag tycker själv att det är skönt att ha en fast punkt att utgå ifrån för att sedan kunna göra dagsutfykter. I Prag är det gångbart med engelska så språket är inte heller ett problem.

Är ni istället intresserade av en solresa skulle jag åka till Slovenien eller Kroatien. Kusten där nere är fantastisk och det finns goda möjligheter till att göra mysiga utflykter i naturen om man vill det. I de större städerna är det fortfarande relativt billigt, länderna över lag är billiga i våra ögon, Slovenien billigare än Kroatien. Det finns många hotell som riktar sig mot barnfamiljer.

Här skulle jag nog boka en flyg/hotellresa med halvpension. Men fortfarande inte ett paket.

Weekend i Köpenhamn, Helsingfors, eller Riga om bara du och sambon ska åka och vill mysa och äta gott och bara rå om varandra. Lägg på en kryssning också så är det en upplevelse i sig.

Om ni åker till en stor stad, tex Prag, Berlin eller London, ta reda på om det har "hop on, hop off"-turer. Det är jättebra för en överblick av staden, ger oftast en massa trevliga besökstips och rabatterade intäden.

Sista tipset är Sverige. Österlen och Skåne är fantastiskt på sommaren, Gotland under medeltidsveckan är en upplevelse, Fjällvärlden både sommar som vinter är häftigt som attan och Göteborg är en underbar stad!

Mitt Don't-tips är att inte reta den lokala ordningsmakten och mitt Do-tips är att ta med en färdigöversatt lista över eventuella matallergier. Speciellt om ni åker till Östeuropa.

Pengar, det är alltid lite skönt att ha lite fickpengar cash, för eventuella buss/tunnelbane-turer eller så. Men annars så funkar vanliga bankkort överallt.

solvebring

Superhero
Cissi;n67325 said:
Gotland under medeltidsveckan är en upplevelse
Yeah, jag tillbringade typ varje barndomssommar på Gotland – har släktingar där, men jag har faktiskt aldrig varit där under medeltidsveckan. Å andra sidan är Gotland mer stirrigt, dyrt och turistigt än "någonsin" just då, men jo, alla mynt har ju två sidor.

Tackar förövrigt för ett långt, bra inlägg.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
solvebring;n67328 said:
Yeah, jag tillbringade typ varje barndomssommar på Gotland – har släktingar där, men jag har faktiskt aldrig varit där under medeltidsveckan. Å andra sidan är Gotland mer stirrigt, dyrt och turistigt än "någonsin" just då, men jo, alla mynt har ju två sidor.
Jag var dit i september ifjol (första gången på tjugo år). Det var verkligen inte dumt utanför säsong heller. Om du har släkt där är det ju perfekt för en semester med några dagsturer i bil eller med cykel eller nåt. Min första tanke när jag klev ur planet var "Det känns precis som vi är utomlands" så jag sa det till mor min. Efter oss kom två andra som reste i sällskap. En av dem sa precis samma sak.

RasmusL

Champion
chrull;n67261 said:
De bästa noob-resmålen är att åka till ett ställa där du kan språket och redan har koll på matkulturen och du vet att det finns något du vill göra. Ingenting blir särskilt svårt om du kan prata med lokalbefolkningen på deras egna språk hyffsat ok. Och om du redan vet att du har saker i området du åker till du vill göra så kommer du inte vara uttråkad.

Paket eller inte paket och planera eller flowa beror på vad du ska göra och vad du känner dig bekväm i. Jag bokar aldrig paket för att jag tycker om att inte ha allting planerat samtidigt som jag gärna försöker ha bra koll på att jag bor/reser när det passar mig. Det leder till att jag ibland hittar massor av egna roliga saker som är oväntade och okända, men det leder också till att jag ibland missar massor av roliga saker för att man inte har några idéer eller chansade på något som var helt kasst. Så det beror på vad du är ute efter och hur mycket du orkar kolla upp själv.

Pengar: I nästan alla vanliga turistmål så har du möjlighet att ta ut lokalvaluta ur en bankomat med ett visa/amex/mastercard så länge ditt kort stöder detta. På vissa ställen är det dock inte skitlätt att hitta var man gör det, och det tillkommer (nästan?) alltid en avgift. Jag växlar alltid så att jag har lite lokalvaluta med mig när jag kommer dit och behöver jag mer tar jag ut på plats. Kort eller inte kort beror väl på hur säkert du känner att det är. Och hur vanligt det är med att ta kort.

Det fetaste don't:et är att dissa landet/folket/kulturen/religionen på platsen du är på medvetet. Det andra fetaste don't:et är, så länge vi pratar om resande för att faktiskt uppleva saker och inte bara resande för att komma till bättre väder och slappna av, att hålla sig på hotellet hela tiden.

This! I min erfarenhet räcker det med rätt basic nivå för att uppnå "kan språket"-kriteriet.

Ett tillägg: vill du inte bli behandlad som en turist så åk inte dit alla andra turister åker. I Japan som exempel så är Tokyo och Sapporo IMHO fasansfullt dåliga resmål som suger svettpung för detta just på grund av att befolkningen där är så luttrade inför turister.

Arfert

Facit
Om man är nyfiken på storstäder är London ett ställe att börja. Ja, stan är skitstor med en massa folk, men samtidigt småskalig på nåt sätt. Och britter är artiga, ofta hjälpsamma och talar rätt bra engelska. ;)

Snow

Swashbuckler
Tullare och säkerhetstjänstemän har ingen humor, alls. Skoja inte om bomber i väskan. Gulla inte med knarkhunden (om du inte gillar att bli förhörda av hårda vakter).

Håll koll på lokala högtider och när affärer stänger.

Försök få en känsla för hur ofta man kan betala med kort. Skaffa kontanter om känslan är dålig.

solvebring

Superhero
DeBracy;n67330 said:
Jag var dit i september ifjol (första gången på tjugo år). Det var verkligen inte dumt utanför säsong heller. Om du har släkt där är det ju perfekt för en semester med några dagsturer i bil eller med cykel eller nåt. Min första tanke när jag klev ur planet var "Det känns precis som vi är utomlands" så jag sa det till mor min. Efter oss kom två andra som reste i sällskap. En av dem sa precis samma sak.
Kul!
Ja, den ön är sannerligen underbar på många sätt! Roligt att du är inne och smyger på en grej jag funderat på, att dra till Gotland när det inte är turistsäsong. Har till och med lekt med tanken om att bara jag, sambon och barnen skulle slå till på en enlig jul på ön. Då kanske man iof inte ser så mycket av Gotland, men ändå.

Nåväl, Gotland ska nog få ett återbesök av mig inom snar framtid. Trots allt vad jag inte så gammal sist, runt 10–12 år, så de historiska platserna fordrar en förfriskning.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Amsterdam. Du behöver inte ha några skills alls utan det ända du behöver göra är att sätta dig på rummet och äta en svamp eller två. Du får uppleva en massa och det är inte speciellt dyrt. Du behöver inte betala för dyra bussresor runt om i staden eller gå på museum. När allt är klart kan du kika lite på arkitekturen runt om i staden som är rätt vacker.

Ta inte med dig svamp hem.

kloptok

Pensionerad astrolog
chrull;n67261 said:
Håller med, när jag reser brukar jag ofta ha med mig lite småpengar så att jag kan ta mig från flygplatsen och kanske äta något när jag kommer fram utan att behöva ta ut pengar, men annars tar jag bara ut i bankomater. Det kostar pengar med de flesta bankkort att ta ut och hur stor avgiften är kan variera kraftigt beroende på vilket land man är i, men i allmänhet brukar det vara avgiftsfritt utöver en procentsats inom EU (jag har för mig att det finns någon sorts EU-lag om det men är inte säker).

Utanför EU kan det vara ganska olika vad det kostar och om det ens går att ta ut, senast jag var i USA var det åtminstone en bank som inte accepterade mina svenska bankkort och det låg alltid en extra uttagsavgift när det väl fungerade. Jag är dock ändå rätt säker på att resultatet är billigare än att växla på Forex. Ett tips är att ICA:s Mastercard inte har några uttagsavgifter utöver det faktum att Mastercard har en något sämre växelkurs än den officiella växelkursen (i USA fick jag dock betala någon extrasumma i bankomaten för att ta ut och den gick det inte att komma undan ifrån, men i övrigt har det alltid varit billigare än bekantas kort från andra banker).

Ett annat tips om du är rädd för att bli skimmad är att ha ett separat kort där du aldrig har speciellt mycket pengar som du använder när du reser (eller för den delen när du handlar på Internet). Mitt ICA-kort använder jag i första hand för att handla mat men också som förstahandsval när jag reser eller köper saker på nätet. Har aldrig speciellt mycket pengar på det kontot.

Lukas

Mannen i Gult
Konrad Konvalj;n67336 said:
Amsterdam
Ja åk till Amsterdam, men istället för att göra dumma, tråkiga saker som KK föreslår så kan du gå på fantastiska konstmuseum, borde van gogh museet och Rijksmuseum är värd värt ett besök.

RasmusL

Champion
Lukas;n67338 said:
Ja åk till Amsterdam, men istället för att göra dumma, tråkiga saker som KK föreslår så kan du gå på fantastiska konstmuseum, borde van gogh museet och Rijksmuseum är värd värt ett besök.

Kombinationen är dock den bästa. Dumma saker på Van Gogh-museet :)

Ymir

Liten kantbaron
Som jag ser det är det viktigaste när man funderar på resmål att begrunda vad saker kostar. Låginkomstland är på många sätt mer tacksamma att resa i eftersom kulturen i sådana länder är väldigt "saker löser sig" och det alltid finns fixartyper överallt som är ivriga att hjälpa en och därmed kan man improvisera every step of the way (eller flowa, som du uttrycka det) - jag har till exempel liftat över helt ofattbart enorma avstånd i Kina. I låginkomstland kan man också shoppa skjortan, kan äta vad man vill, alltid hitta ett ställe att bo on the fly, etc. Nackdelarna är dock att resor i låginkomstland fordrar vissa moraliska grubblerier om ens samvete ska vara rent, eftersom man kommer konfronteras med orättvisa, fattigdom och misär, även om man så bor i en inmurad turistbunker på en playa i Thailand. För ovana resenärer är det nog också lätt att låginkomstländer uppfattas som otrygga, och därmed är det generellt inget jag skulle rekommendera för ens första resor - om man inte verkligen älskar att flowa. Bekymra dig dock inte för kostnaden att flyga till avlägsna låginkomstländer; detta motverkas med råge av att det sedan är groteskt mycket billigare att vara i länderna ifråga. En weekend i London kan lätt kosta lika mycket som en weekend i Hanoi.

Höginkomstländer är därmed kanske ett bättre alternativ, men de kommer med den för mig personligen enorma nackdelen att man måste planera i förväg och trixa every step of the way för att få budgeten att gå ihop. Det finns dock vissa sätt att minska detta problem - couchsurfing är ett sådant, som jag har oerhört positiva erfarenheter av.

Ett medelinkomstland som Turkiet eller Tjeckien kan därför vara ett bra, balanserat alternativ för ens första resor, men tänk också på språket! I Turkiet tex är det inte jättemånga som pratar engelska, och språkförbistring kan kännas väldigt väldigt jobbigt och otryggt om man är en ovan resenär.

En annan sak som spelar in är hur utvecklad och internationell turist-infrastruktur ett land har. Vietnam är tex 100 ggr lättare att resa i än Kina, därför att Vietnam är otroligt turistvänligt med massor av engelsktalande, flerspråkiga menyer, utmärkta erbjudanden, jämförelsevis rena och vårdade hotell, toaletter och bussar och tåg, etc. Kina som jämförelse, while being jordens mest fantastiska land, är en lingvistisk, logistisk och sanitär mardröm som bara hardcore resenärer bör ge sig på utan noggranna förberedelser.

Men det viktigaste av allt är att -läsa på- om ditt resmål. Wikitravel är en underskattad resurs här, som ofta har underbart informativa artiklar. Även klassiska reseguider som Lonely Planet etc är ofta bra läsning. Det första jag gör när jag kommer till en ny obskyr plats i Kina är att kolla min gigantiska Lonely Planet China om där finns något jag vill se; sekundärt kollar jag wikitravel, och sen frågar jag lokalborna.

Angående pengar är ett tips att skaffa ICA-bankens kort; detta är i princip obligatoriskt om du ska resa mycket. ICA-bankens kort har nämnligen noll och inga avgifter när du tar ut pengar i utländska bankomater, och detta är fucking awesome - jag kan inte få ICA-kort, och uttagsavgifter i Kina och Vietnam måste ha kostat mig flera tusen kronor genom åren.

Det fetaste don't:et är givetvis att inte ha sex med prostituerade eller på andra sätt förgripa dig på lokalbefolkningen. Detta borde dock förhoppningsvis säga sig självt, så jag går vidare med ett sekundärt don't: Åk inte till Asien fast besluten att hålla fast vid en 100% strikt vegetarisk diet.

Om du till äventyrs ändå skulle vara lite sugen på just Kina så vill jag även rekommendera Ymirs gigantofantiska Kina-guide.

Mutanten

Hero
Jag reser inte heller. Det beror inte på ointresse från min sida utan på att jag är en vit, medelålders, heterosexuell, kränkt man som inte har råd att resa eftersom jag tillhör parian i samhället. Så här är några råd från en hob till en annan:

Underskatta inte resmålen/utflyktsmålen i ditt närområde. Många svenskar reser till Thailand för att flasha fläsket men de har missat att utforska sitt eget närområde. Det finns mycket att uppleva i Sverige och kanske är ditt noob-resmål bara en dagstur bort.

I vissa länder kan du ta ut pengar i landets valuta med ditt svenska betalkort. Det är möjligt att de tar ut en saftig avgift men att turista i ett land som gör det möjligt att ta ut pengar på plats med ditt svenska kort kan vara en fördel. Jag tror att ett EU-land är att rekommendera som första utländksa resmål.

En annan sak som jag hade kollat upp många gånger om det är det här med försäkringar. Vad händer om du blir sjuk i utlandet? Vem betalar sjukvårdskostnaden och hemtransporten? Täcker försäkringarna det annars riskerar semestern att bli svindyr?
Dessutom föreslår jag att du åker till ett land som har ett demokratiskt rättssystem om du skulle råka bryta mot någon en lag eller få för dig att spöa upp någon på turistorten. Vem betalar rättegångskostnaderna? Täcker försäkringarna även det?

Mogger

Hipsteranka
1. Lista ut vad du vill ha ut av resan (men förvänta dig inte det och var beredd på att du mycket väl kan få ut något helt annat, kanske bättre, kanske sämre).
2. Kolla lite vilka möjliga resmål som finns, med tanke på budget, årstid etc.
3. läs på lite.
4. Åk.

Det är inte svårare än så. Det är lite skillnad på att åka till New York och en strand i Thailand, och man får helt enkelt tackla resorna lite olika.

Mitt bästa tips, som på senare år har gett mig massor av oförglömliga upplevelser:
Ladda hem en app. Exempelvis:
http://www.timeout.com/
http://www.guidepal.com/

På sätt kan du bara glida runt (om du är i en stad) och när du känner för att äta så kollar du upp din app (de funkar offline :) ) om det ligger några sköna matställen i närheten, och du hamnar på ett ställe du aldrig hade hittat till annars. Jag hade en oförglömlig natt (eller flera faktiskt) i Brooklyn tack vare Time Out, där jag såg ascoola band, festade med transvestiter och knarklangare, hamnade på fester i övergivna fabrikslokaler och [...], [...] och [...]. Trots att jag nog anser mig ganska resvan har det verkligen låtit mig hitta verkligt unika guldkorn. Man tänker kanske, att "men, finns det i en guide så går ju alla dit!", men så är det inte. Kanske kommer det att bli så, jag vet inte, men än så länge har de här apparna för mig varit vad kaninhålet var för Alice - en expressväg rakt in i något nytt och alldeles underbart! :)

Fridigern

Swordsman
Eftersom frågan är i ett rollspelsforum tycker jag att det är av vikt att belysa vilken typ av resande som ger mest xp, och hur man får till rätt känsla av att vara en hobbit ute i stora världen.
Själv skulle jag säga, att för en lvl 1 Hobbit så är ett passande första äventyr – som ger maximal mängd xp för tiden nerlagd på det – att bege sig ut med en Interrail-biljett i 2-4 veckor. Interrail är en tågbiljett som ger fritt tillträde till de flesta tåg i europa, det är bara att hoppa på och åka till nästa stad. Som oerfaren äventyrare inköper man lämpligtvis en Lonely Planet-bok (motsv Liftarens guide till galaxen) över Europa, eller de länder man tänker sig besöka.
Då syftet som sagt är att resa och lära sig hur det fungerar, kan man med fördel göra det som ofta klassas som ett nybörjarmisstag, nämligen att åka till många olika städer och bara stanna 1-2 nätter på varje ställe. Det är ungefär motsvarande ”grinding” eller vad det heter när man bara samlar xp utan att egentligen ha någon spelupplevelse.
När man anländer en stad slår man upp i Lonely Planet vart de billigaste vandrarhemmen finns och traskar sedan dit, så får man både motion och en bra bild av staden. Väl incheckad på vandrarhemmet slår man upp vad det finns för sevärdheter i staden, och går sedan till de som är gratis.
Händelser som kan inträffa vid resande (1T6)

1. Hobbitarna får veta att på detta tåg gäller ej interrailbiljetten. Är de beredda att betala extra eller kliver de av på nästa stopp som inte omnämns i Lonely Planet?
  2. Vandarhemmet/restaurangen som omnämns i Lonely Planet är stängd. Vågar hobbitarna pröva ett okänt hotell eller spenderar de natten på tågstationen och försöker undvika bli rånade?
  3. En annan resenär gåt fram till hobbitarna och informerar dem om att han tappat sina pengar och inte kan komma hem, han behöver 20 euro. Ger de pengarna till honom (han är väldigt trevlig)
  4. Ett partygäng stövlar in i sovsalen hobbitarna bor i och väcker dem mitt i natten.
  5. Det billigaste vandrarhemmet är 10 km från tågstationen. Väljer de detta, eller ett dyrare hotell?
  6. Ett annat sällskap med resenärer närmar sig hobbitarna. De säger att det är töntigt att använda Lonely Planet och att man skall resa utan guidebok, det är tydligen ”äkta resande”.

Händelser som kan inträffa vid de attraktioner i staden som är gratis (1T6)

1. Kyrkan är stängd
  2. Det är en grå katedral som ser ut som alla andra katedraler
  3. Det pågår någon slags gudstjänst inne i kyrkan, man får inte gå in.
  4. Man får gå in i kyrkan! Det ser ut som alla andra kyrkor
  5. En guide flyger på hobbitarna och vill ge dem en privat visning. Det kostar 10 euro, men kan känner till kapellets historia väl
  6. Kyrkan är öppen. En dörr har lämnats olåst och verkar leda upp i klocktornet...