Nekromanti Resurrection

Hibashira

Veteran
Det här har nog tagits upp förut men jag vill aga det en gnutta till. Jag kör för tillfället en kampanj och är benhård på regeln-"Dör man så dör man" Dvs Jag slåss fullt regelrätt i fighterna och går det ont för spelarna så låter jag inte ett träd braka ner över Trollkungen de tampas med utan om denne dödar dessa, ja... Då dödar han dom. Nu till grejen... Hur tillgänglig gör nu resurrection spellen? Kan de gå till en kyrka eller ett kloster eller liknande och helas där (självklart lida av alla minus som innefattar res-spellen). Jag själv tycker, eftersom resurrection är en väldigt hög lvl spell, att det är konstigt om det finns så pass mäktigt folk runt en grupp som snittar en lvl på sisådär 3-4. *Mitt första inlägg någonsin det här, skulle vara kul med respons*

Det är svårt att vara ödmjuk när man är bäst.

DanielSchenström

Swashbuckler
Ressurrection är så tillgänglig som du vill göra den. Om du nu vill att döden ska betyda mycket och göra spelarna mindra våldsbenägmna så ska du inte ha resurrection med som en utväg. Då kan du ju lika gärna vara sjysstare i striderna istället eftersom det inte är så kul för spelare att råka ut för en strid, släpa de döda till närmaste ställe med resurrection, så att de sen kan gå tillbaks och försöka igen. Då blir det liksom tv-spelskänsla över det hela.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.

Hibashira

Veteran
Självklart dödar jag de inte under så pass lätta
omständigheter då väljer striderna efter deras lvl. Men som jag brukar tänka, en dumdristig spelare ska dö en dumdristig död, samma gäller för klantiga spelare. Känns som om jag vill lämna möjligheten öppen för att kanske undvika att de ska behöva göra en helt ny gubbe då denna kanske inte alls är lika kul att köra med och kanske näst intill känns skrämmande. Sen ska rollspelare veta att där de möter FÖR tufft motstånd borde det finnas en annan väg att ta och att man inte bara ska kötta på hela tiden.((There's always a way out))

Det är svårt att vara ödmjuk när man är bäst.

Staffan

Myrmidon
Tja, om man ska gå efter reglerna, eller snarare riktlinjerna, i DMG så kan man hitta clerics som är tuffa nog att lägga Raise Dead i samhällen så små som en "Large town" (2001-5000 vuxna invånare) om man har tur, de finns nästan alltid i "Small city" (5001-12000), och de är garanterade i en Large City (12001-25000).

Raise Dead har dock det lilla problemet att man måste ha dött inom en dag per clericens level, d v s 1-2 veckor för de flesta. Om det tar längre tid än så så får man ta till Resurrection, d v s en level 13 cleric. Sådana finns inte i Small cities eller neråt, men har rätt hygglig chans att finnas i Large cities (7/8) och är nästan garanterade i en Metropolis (25001+ pers).

Detta gäller om man kör enligt "standardvärlden". Personligen kör jag för närvarande en Return to the Temple of Elemental Evil-kampanj med mina polare i Lund när jag kommer ner emellanåt, och där finns det ett tempel eller två i staden Hommlet som kan fixa Raise Dead om det behövs. Dock så finns det en rätt bra förklaring till att Hommlet har så många tuffa NPCer i förhållande till sin storlek - orten har haft en rätt turbulent historia.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Resurrection, sociala konsekvenser

Ressurection borde ju påverka samhället mer än den gör, visserligen är den nog för dyr för de flesta vanliga människor, men t.ex kungamord o.dyl blir ju direkt svårare om man tar med i räkningen att kungens biktfader antagligen går och väcker upp honom efteråt. De flesta äventyrare, både RP och SLP, har antagligen varit döda ett par gånger när de börjar komma upp i tillräckligt hög level. (i min kampanj har gruppens trollkarl nyss varit död, och det har gjort honom lite underlig, han har stor förståelse för odöda, t.ex. Nu när jag tänker på det så stoppade hans kompisar ner honom i ett portable hole för att kunna transportera hem honom, och portable holes är ju länkar till en annan dimension.... *skrattar elakt*... ska prata med spelaren om det - då de andra inte hör på)

"Människan har två njurar men bara en hjärna"

chrull

Stockholm Kartell

Så det ska vara. därför jag inte vill ha död på mina spelare så ofta..

Å andra sidan har vi i kamåpanjen jag spelar en föredetta död x-karaktär på rymmen..

hans idiotiska kompisar begravde honom 10 meter ifrån en ohelig kyrkogård.. så dagen efter hade han grävt upp sig igen och knallat iväg..

Nån som har nått tips på hur man kan göra honom häftig och mäktig? utan att behöva jaga sin mördare that is..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

Quan'talis

Swashbuckler

Han kan ju ha blivit en ghoul, wight eller någt liknande - med class levels.

"Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte veta om det"

chrull

Stockholm Kartell

men en bard ghoul? hmm. kanske.. jag vill att han skall vara fysisk iaf .. inte incorpereal

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

Quan'talis

Swashbuckler

En ghoul-bard har ju massor med potential! Han kanske inte sjunger så vackert, men annars kan jag inte se något som talar emot honom (om man ser på stats är ju ghouls som gjorda för att bli barder). Och dessutom har han ju massor med livs... eh dödserfarenhet att lägga in i sina sånger.

"Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte veta om det"