Nekromanti Resurs - känns situationen igen?

Surukai

Warrior
Lite saker som jag skrev för en dryg vecka sedan, så jag har egentligen kommit längre än vad som står

Resurs 2.0

Planering och vision med resursen.

Jag är hemskt ledsen att det är ganska mycket text, men ge det gärna en chans, det är något som jag tycker verkar vara mycket intressant!

Bakgrund
Känns situationen igen? Det är fredag kväll och det är tänkt att det skall vara rollspel på schemat. Ett antal personer har hört av sig och ett gäng dyker upp. Som vanligt så är det inte en komplett spelgrupp och några nya ansikten har dykt upp och kräver att få vara med. Några nyckelpersoner saknas och en ny rollspelskampanj startas.
Efter ett tag börjar kampanjerna bli många, och det är rörigt och det går aldrig att få ihop rätt grupper. Några grupper går att spela men under tiden så blir massor av kampanjer skrotade för det är ingen som minns riktigt vad som händer och en del personer har slutat men några är besvikna över att deras rollpersoner försvinner osv..
Rollspel kräver även mat och resor och lokaler många gånger, planering som ofta kanske försummas och en eller ett fåtal får betala och stå för hela kalaset, planering.. skjuts, buss och städning… som i alla ideella sammanhang så är det några som står för arbetet och resurserna.
Utöver det så är det ett jäkla tjafs om vad alla vill spela och vem spelleder? Rollformulär försvinner med makalös hastighet och resten glöms hemma hos någon.
Snabb överslagsräkning visar att om man är 13 rollspelare i en förening så finns det ungefär 3700 kombinationer av spelgrupper, så en kampanj för varje tänkbar kombination är helt uteslutet utan snack. Man kommer snart till insikten att man måste sålla och be oanmälda personer sticka osv för att ens kunna spela..
Vad händer med aktivitetstödet och rapporteringen till Kontaktnätet, SVEROK, kommunen och studiecirklar och allt sånt då? Det glöms hej vilt och massor av bidrag går förlorade.

Alla har det inte såhär, men problem som ovan är skälet att jag och några till har börjat slita på ett projekt vi bara kallar ´´Resurs´´. Resurs är tänkt att kunna bli en landsomfattande resurs för rollspelare i Sverige. Visioner och funderingar menar att konventarrangörer och liknande skulle älska det, men för att vara realistisk så kanske man kan börja med vad Resurs kan göra och vänta med ´´ta över världen med sina geniala idéer´´-visionerna.

Resurs hanterar för närvarande några klasser som blir kopplade på ett sätt som kan underlätta stort för rollspelare inte bara på min ort.

Först har vi Användarna, eller spelarna som man kan kalla det. Varje användare kommer kunna skapa Spellokaler, Kampanjer (om de är SL), Rollpersoner, Rollpersonskoncept och Spelmöten samt Maträtter(!)
Om vi börjar uppifrån. Spelmötet är en träff, som man har bestämt skall ske någonstans och någogång. Den är kopplad till en spellokal som i sin tur har egenskaper som geografisk plats. I spelmötet så har man även en kampanj man tänker spela, med kampanjen så får man automatiskt vilka rollpersoner som krävs och vilka spelare som berörs. DE spelarna får ett utskick via email och eller interna mailsystemet om att det är spelmöte planerat. Den som skapar spelmötet blir ´´arrangör´´ och är oftast den som även hanterar den valda spellokalen (kan variera dock men vanligast är att man ornar spelmöte hemma hos sig)
Arrangören väljer alltså lokal och kampanj som blir på förslag att spela. Ägaren till spellokalen har veto att avblåsa spelmötet om han eller hon anser att det går att vara hemma hos honom/henne. (Mer ´´skyddsfunktioner´´ för att förhindra att någon skummis bjuder hem massa rollspelare till någon bör kanske göras om det skall bli mera allmänt använt) Nåväl, om man kan komma så kan man verifiera det via mail eller via siten. Kan man inte kan man även meddela det och då får arrangören reda på det och kan sammanställa vilka som kan komma och inte. Spelmötet och kampanjerna fungerar även som mailgrupper men vanligast är att man är någrolunda på det klara med vad man skall spela när man skapar ett spelmöte eftersom det kan bli mycket mailande innan man hittar något alla kan. Alternativt kan man skapa flera spelmöten som har samma tidpunkt och plats och när alla anmält sig får man se vilka möten/kampanjer som går att genomföra utan att någon saknas etc.
Under hela processen kan man kommentera och rösta på spelmötet (1-5 stjärnor) för att underlätta för arrangören. Det går även alltid att rösta och kommentera alla klasser utom Spelare (vi ansåg det oetiskt att kommentera och betygsätta varandra).
Kampanjen då, det är en rollspelskampanj eller ett äventyr och där skall man kunna göra pågående kampanjer eller förslag på sådana för att ´´checka´´ om intresse finns att spela. Stöd för kampanjer med redan färdiggjorda rollpersoner planeras genom att SL skapar rollpersonerna men gör att dom kan ´´adopteras´´ av den spelare som skall spela den.
Kampanjen registrerar även genomförda spelmöten och kommer att kunna rapportera i SVEROK-format hur väl man haft aktivitet.
Rollpersonerna har en ´´public´´ reklaminformation där man presenterar rollpersonen eller konceptet så det låter intressant så kommer en SL kunna bläddra mellan rollpersonerna och kanske få inspiration till en kampanj baserad på rollpersonernas koncept snarare än tvärtom som är brukligt (WOW!)
Rollpersonerna har även information som bara SL till en kampanj som spelaren anmält sig till kan ta del av (på så vis kan man inte få reda allt om allas rollpersoner bara sådär, bra!)
Resurs kommer även att kunna skriva ut reklamflyers för kampanjer och liknande med telefon-nummer och sånt för att användas offline för att ragga spelare. Även utmärkt för konventanvändande.
Rollpersonerna kommer även att kunna inriktas för de spel som vi implementerar, beror lite på vilka rättigheter vi får men tanken är att de populära spelen skall ha möjlighet att ha rollformulär från sidan. Du kommer alltså att kunna skriva ut din rollperson vart som helst du har Internet! Och på ett snyggt formulär med alla data som krävs och du kan lätt ändra och uppdatera.
Som ägare till ett objekt (rollperson, kampanj, spelmöte, maträtt eller spellokal) så kommer man även bli moderator för att kunna radera oönskade kommentarer etc. Man kommer även att förfoga över sina egna objekt (kommentarer, spellokaler …..) för att editera eller ta bort.

Maträtt då, vad i heliske är det?
Jodu, det är ett exempel på hur vi kan använda de kraftfulla kopplingarna i det här systemet. Det innebär att i version 3.0 (första releasen blir 2.0) så skapar man ett spelmöte och väljer kampanj och spellokal. Sidan kan sen föreslå typiska rollspelarmaträtter MED prisuppgift!! Som sorteras efter
1. Spellokalens resurser (stekpanna, nära till pizzeria, grytor, bestick etc.) för att göra maträtten
2. Spelarnas intoleranser (allergier, vegetarianer, ´´urs jag hatar broccoli´´)

Och därefter kan man sortera efter betyg, pris eller namn på maträtterna. Maträtterna kan man alltså föreslå själv och fungerar som de andra klasserna, man skriver hur man gör, laddar upp en bild och kryssar i vilka allergier/intoleranser som kan påverkas (innehåller nötter, kött, mjölk och mjöl tex)

I hela projektet kan man lista, sortera och överblicka alla objekt. Som spelledare kommer man även kunna skriva ut adressregister med telefonumer, mailadresser och liknande information som spelare angivit för att lättar kunna samordna allt.

Man kommer även att kunna göra sökningar på kampanjer om man anger ett antal spelare och få förslag på bästa lämplighet etc. Rollpersonerna kommer även att kunna utvärderas efter deras gruppkompabilitet (så man inte blandar en ohederlig tjuv en ädel krigare och en religiös fanatiker tillsammans med en demondyrkare eftersom det kan ge samarbetssvårigheter).

Jo, mera!
Spellokalerna kan även ha små punktlistor med saker man bör tänka på som att det finns en katt i huset (bra att veta om man är allergiker) att man måste ha egna sängkläder och att det krävs att man har med sig mat samt att man inte får väsnas efter klockan 23:00 eller vad det nu kan röra sig om.
Varje inblandad kan även skriva ut en liten Packlista med all info man behöver om spelmötet.
Han får då sin rollperson, en packlista med saker, förseslagen mängd pengar att ta med , bra att tänka på lista. En beskrivning av spellokalen och hur man tar sig dit (om man inte varit där förut) samt tider och viktiga telefonummer och en riva-av lapp att ge ens oroliga föräldrar om dom skulle behöva något eller få veta att man inte spelar våldsamma lajv och blir styckmördad,,,. Okej, det var kanske lite osmakligt men jag lovar att många av de yngre rollspelarna har fått problem med att få ägna sig åt denna harmlösa underbara hobby på grund av att Expressen med flera inte vet vad ´´källkritik´´ och sånt innebär…

Resurs status idag:
Det har gått några dagar och skrivande och planerandet har varit på högsta nivå. Genomförbarheten är redan godkänd, jag vet redan hur jag skall göra 90% av allt det där, det är bara fråga om rutingöra för att få det att bli implementerat… och så det obligatoriska avlusandet ´´Men va-f.. det SKA ju fungera om man gör såhär´´.

Jag kommer att behöva några betatestare för systemet om ett par dagar som kan prova ut och kommentera hur det fortlöper. I nuläget går det att göra rollpersoner, spellokaler och användare. Men jag har nyligen konstruerat en generisk funktion som går att använda på samtliga klasser för att skapa dom så det är bara en fråga om att knacka in alla formulär i HTML samt några små pekare så att allt hamnar på rätt plats.

För stora projektet i framtiden kommer det att behövas en som är vass på SQL eftersom det är mycket snabbare och smidigare men i nuläget fick jag inte det att fungera så jag använder mig av ett eget databasystem som är mycket platseffektivt (endast några byte extra information lagras för varje mojj). Jag funderar på att vara så lat att jag bara matar in mitt databasystem i en en-dimentionell SQL table för varje sak fast det skulle inte skada om det gjordes på rätt sätt på en gång.

Vart var jag, jo för programmeringsfrågan tror jag att jag har det mesta på torra land och sidlayouten är redan fixad. Däremot kommer det behövas någon som kan skriva all obligatorisk text för varje sak. Hjälpinformation, felmedelanden. Beskrivning av funktioner… användaravtal, copyright-texter och sånt tjafs.
Men jag har några ansikten på gång där.

Så vad jag behöver är lite åsikter, betatestare samt några som är bra på de vanliga rollspelen så vi kan implementera de vanliga rollformulären till de vanliga spelen. En tanke vore även att ha med rollpersonsgeneratorer till en del spel, så om du har lust att göra en och kan med PHP så kan vi diskutera igenom saken.

Projektet om det sjösätts som storskaligt (Jag kanske är på besök i Halmstad och slår då upp om det är några kampanjer på G där och en SL får ett mail med mitt telefonnummer och en liten text där jag frågar om jag får vara med…. Eller något sådan) men främst verkar Konvent ha mest nytta av systemet.. och så vi återkommande grupper som vill ha mera planering.

Vill man ha lite ´´privacy´´ för sina spelgrupper och sånt kanske det kan vara aktuellt att implementera Usergroups för de som vill vara lite hemlig...

Om ni vill kika lite på hur det ser ut och snoka lite i ´´skaparloggen´´ för att se hur det går så är adressen
http://reptid.nu/resurs

Men, jag ber er att inte skapa massa spellokaler eller användare hur som helst.. ni kan gärna testa göra användare för att se vilka funktioner som är tillgängliga men om det missbrukas så stänger jag bara ner det för allmänheten.

Jo, nu kom jag på en sak till som behövs. En säkerhetskunnig person som vet mycket om PHP-säkerhet som kan testa systemet efter säkerhetsbrister. Jag själv har någorlunda utbildning i frågan men är alltifrån perfekt. Ett diskussionsforum för detta projekt lär dyka upp på reptid.nu om det visar sig att det finns ett intresse för saken.

Sidan skall för övrigt fungera fint i Netscape, IE, Opera och Mozilla (som jag testat) och är gjord efter W3C standarden och med korrekta saker hela vägen, fast något småfel kan existera eftersom jag inte har prioriterat HTML-avlusning så hårt. Dock fick jag svära hårt mycket och länge över Operas idiotiska oförmåga att hantera vanliga självklara HTMLelement och dessutom har jag hittat en stor bugg i Operas CSS-hantering men sidan ser iaf lika bra ut i alla webbläsare nu. Om läsaren inte stödjer CSS så skall den ändå vara fullt funktionabel (inte lika vacker dock)

In i helsike med text skrivet 5 på morgonen.. jag är hemskt tacksam för att du tagit dig tiden att läsa detta.

The_Gorger

Hero
Verkar bra...

... och kan nog bli hur stort som helst, men finns behovet? Om jag svara för mig själv: Det kan vara skoj att någon gång besöka en annan spelgrupp, men är rollspelare så rörliga? Inte de jag känner iallafall. Visserligen kan det bero på billöshet, samt en lathet som förbjuder dem att vandra längre än 2km. Vi bor också ganska avsides (Strömstad), men i tex gbg skulle rulljansen mellan olika spelgrupper bli enorm tack vare ett sådant system.

Surukai

Warrior
Japp, men se här

För en mindre spelgrupp som bor nära varandra så är nog inte behovet av detta så särskilt stort

Men även för dessa kan det vara intressant att som SL sitta och ta insperation från andras rollpersoner eller kampanjer.

(Varje rollperson har två delar, en "reklamdel" som alla kan läsa samt en del för utförligare och kanske hemlig information (som givetvis är krypterad på servern så ingen obehörig kommer åt den) så man kan inte sno saker rakt av men väl ta lite insperation.

Exempel på rollpersoner
Neotech2
http://reptid.nu/resurs/?op=rollpersoner&sop=info&id=7

TN
http://reptid.nu/resurs/?op=rollpersoner&sop=info&id=8

Den övre rollpersonen har en del så kallad "SLinfo" som inte vem som helst kan läsa.

De som kommer åt den informationen är: Ägaren, SL och de som Ägaren vill skall kunna läsa den genom att lämna ut rollpersonens nyckel.

Nyckeln är bara till för att man skall kunna läsa den informationen och ger ingen ytterligare makt över rollpersonen.

Testa gärna att titta på
http://reptid.nu/resurs/?op=rollpersoner&sop=info&id=7
och använd skriv in löseonrdet: rosa
för att läsa lite mer om rollpersonen.

Surukai

Warrior
Nördar javisst!

Nördar... man måste inte vara nörd för att spela rollspel.. - tror jag.

Har inte träffat någon dock :gremsmile: