Det här innlägget anspelar på nedanstående tråd (som Atilla skapade) kring Shi2. Eftersom den rör sig på metanivå och den tidigare nämnda tråden redan översvämmas av stickspår väljer jag att lägga detta inlägg som ny tråd. Okej?
Okej.
Då tänkte jag ta upp några aspekter av diskussionsteknik sett ur ett mer retorikteoretiskt sätt. Jag tar det kortfattat och utvecklar om någon skulle ha några frågor.
Retorik, eller konsten att övertyga, är precis just det det utger sig för att vara – konsten att övertyga - inte att tala sanning. Jag har sett att en del använder sig av uttrycket "subjektiva åsikter". I en retorisk situation (som att i ett inlägg försöka övertyga någon om sin åsikt) är allting subjektivt. Varför? Jo av två orsaker.
1. Det finns egentligen ingen objektivitet. Alla former av kommunikation är subjektiv. Det finns saklighet men det är något helt annat.
2. Även om det skulle finnas "objektivitet" så är den irrelevant eftersom vi människor inte låter oss övertygas på grund av "sanningar", utan är himlans irrationella.
Slutsats A: Alla diskussioner på forumet är subjektiva. Allt är egna åsikter. Face it. Det går inte gömma sig bakom objektivitet eller ursäkta sig med subjektivitet.
De gamla grekerna menade att det fanns tre olika sätt att övertyga någon om sin åsikt.
Logos
Genom logiska härledningar och resonemang.
Till exempel: "Shi2 kostar x kronor. Det är är y kronor mer än jag har råd med".
Pathos
Genom att anspela på känslor.
Till exempel: "Shi2 är tryckt på miljöovänligt papper". Genom att anspela på dålig miljö kan känslor kring miljöförstöring "väckas" hos oss och vi blir kanske ledsna eller uppörda.
Ethos
Genom att anspela/försämra på sin egen/någon annans förträfflighet och myndighet som person – pondus.
Till exempel: Shi2 är gjort av rollspelsgurun Krille. Genom att benämna Krille som har ett visst rykte här på forumet ges produkten en särskild tyngd.
De typer av argument som är mest konstruktiva på detta forum är logos-argument. De resonerar och håller en logisk tankekedja som vi lätt kan följa och antingen hålla med eller mot om.
Känslo-argument i stil med "det känns tråkigt" funkar, men är tämligen oanvändbara såtillvida man inte håller med (igenkännande är alltid bra om man vill övertyga någon)
Ethos-argument är de absolut sämsta, om de inte används för positivt beröm Varför? Jo, ingen tycker om att få sin cred sänkt. Att gnälla ner på någon (eller vara smått ironiskt överseende etc) funkar dessutom endast om man besitter ett visst maktövertag. Till exempel kan Göran Persson kosta på sig att uttala sig lite ironiskt om de andra partiledarna (för han har mest politisk makt), för det kan framkomma som putslustigt. Partiledarna å andra sidan framstår endast som rabiata och stingsliga om det försöker en liknande manöver.
Slutsats B: Om man som en tämligen ny person i ett forum skall försöka övertyga någon om något som en av "de gamla rävarna gjort", se för guds skull till att ni använder logos-argument. Det är den enda sortens argument som alla kommer lyssna på. Attackera med pathos och de flesta kommer rycka på axlarna och inte bry sig (eftersom de inte känner igen sig. Attackera deras ethos och förbered dig att bli sågad vid fotknölarna.
//erik. utvecklar gärna mera om någon har frågor.
Okej.
Då tänkte jag ta upp några aspekter av diskussionsteknik sett ur ett mer retorikteoretiskt sätt. Jag tar det kortfattat och utvecklar om någon skulle ha några frågor.
Retorik, eller konsten att övertyga, är precis just det det utger sig för att vara – konsten att övertyga - inte att tala sanning. Jag har sett att en del använder sig av uttrycket "subjektiva åsikter". I en retorisk situation (som att i ett inlägg försöka övertyga någon om sin åsikt) är allting subjektivt. Varför? Jo av två orsaker.
1. Det finns egentligen ingen objektivitet. Alla former av kommunikation är subjektiv. Det finns saklighet men det är något helt annat.
2. Även om det skulle finnas "objektivitet" så är den irrelevant eftersom vi människor inte låter oss övertygas på grund av "sanningar", utan är himlans irrationella.
Slutsats A: Alla diskussioner på forumet är subjektiva. Allt är egna åsikter. Face it. Det går inte gömma sig bakom objektivitet eller ursäkta sig med subjektivitet.
De gamla grekerna menade att det fanns tre olika sätt att övertyga någon om sin åsikt.
Logos
Genom logiska härledningar och resonemang.
Till exempel: "Shi2 kostar x kronor. Det är är y kronor mer än jag har råd med".
Pathos
Genom att anspela på känslor.
Till exempel: "Shi2 är tryckt på miljöovänligt papper". Genom att anspela på dålig miljö kan känslor kring miljöförstöring "väckas" hos oss och vi blir kanske ledsna eller uppörda.
Ethos
Genom att anspela/försämra på sin egen/någon annans förträfflighet och myndighet som person – pondus.
Till exempel: Shi2 är gjort av rollspelsgurun Krille. Genom att benämna Krille som har ett visst rykte här på forumet ges produkten en särskild tyngd.
De typer av argument som är mest konstruktiva på detta forum är logos-argument. De resonerar och håller en logisk tankekedja som vi lätt kan följa och antingen hålla med eller mot om.
Känslo-argument i stil med "det känns tråkigt" funkar, men är tämligen oanvändbara såtillvida man inte håller med (igenkännande är alltid bra om man vill övertyga någon)
Ethos-argument är de absolut sämsta, om de inte används för positivt beröm Varför? Jo, ingen tycker om att få sin cred sänkt. Att gnälla ner på någon (eller vara smått ironiskt överseende etc) funkar dessutom endast om man besitter ett visst maktövertag. Till exempel kan Göran Persson kosta på sig att uttala sig lite ironiskt om de andra partiledarna (för han har mest politisk makt), för det kan framkomma som putslustigt. Partiledarna å andra sidan framstår endast som rabiata och stingsliga om det försöker en liknande manöver.
Slutsats B: Om man som en tämligen ny person i ett forum skall försöka övertyga någon om något som en av "de gamla rävarna gjort", se för guds skull till att ni använder logos-argument. Det är den enda sortens argument som alla kommer lyssna på. Attackera med pathos och de flesta kommer rycka på axlarna och inte bry sig (eftersom de inte känner igen sig. Attackera deras ethos och förbered dig att bli sågad vid fotknölarna.
//erik. utvecklar gärna mera om någon har frågor.