Olika filosofiska utgångspunkter
Vad jag gör (dammit, nu har du tvingat mig att namedroppa i alla fall!) är att knyta an till Hägerström och värdenihilisterna, som pekade på att det inte förelåg någon skillnad mellan att säga "det är fel att röka" i surt ordalag och att säga "jag tycker att det är fel att röka".
Hoppla. Nu är du inne på filosofi och det är jag inte alls påläst på. Det jag däremot kan säga är att jag inte håller med om att det inte föreligger någon skillnad mellan att säga någonting surt eller inte. Du får ju onekligen två helt olika reaktioner.
Det är ju som att säga att det inte är någon skillnad i hur folk reagerar om jag slår dem löst eller hårt med en hammare för att få deras uppmärksamhet.
men han kan inte gå vidare och tala om vad som är rätt eller fel.
Ur ett filosofiskt perspektiv? Beror väl på vilket perspektiv man har antar jag. Men som sagt, detta är fortfarande inte poängen. Det retoriska i det advokaten gör handlar om att övertyga åhörarna att han "har rätt". Han vill att de ska tro på det han säger. Han slå dem med hammaren på ett så avvägt sätt så att de känner den men inte blir förbannade av att det gör för ont.
Det ligger mycket riktigt en strukturell skillnad mellan ett logiskt resonemang såsom "att försämra sin hälsa är fel. Rökning försämrar hälsan. Därför är rökning fel" och ett rakare "Jag tycker att rökning är fel, visst luktar det illa om rök?" men när allt kommer kring så är det samma sak.
Vad skönt. Jag trodde ett tag att det var jag som krånglade till saker, men det var ju du.
Du ligger helt enkelt på ett djupare filosofiskt plan än vad retoriken gör. Det kanske är läpligare att starta en ny tråd kring den.
Poängen är, som jag tidigare varit inne på, att retoriken är ett redskap precis som en dator. Att lära sig retorik är som att lära sig hantera en dator. Det du har varit inne på handlar ju snarare om huruvida vi kan se datorer som självständiga väsen eller liknande "djupare" frågor.
Vem säger det? Felet du gör (i min mening) är att du utgår från talaren. "En god talare vet..." varpå du gör dem till auktoriteter. Den här personen är en god talare, så han kan lära oss när man ska använda de olika argumenten. Han har rätt.
Nej.
Retoriken är fortfarande ett verktyg som hjälper oss att strukturera vårt språk. Rising är en god talare/retoriker för han använder språkverktygen på ett kompetent sätt.
InDesign är ett program som hjälper oss att strukturera texter och bild till en helhet. Rising är en god formgivare/InDesignanvändare för han behärskar programverktygen på ett kompetent sätt.
Hammare är ett verktyg som hjälper oss att sammanfoga brädor. Rising är en god snickare/hamrare för han vet hur man använder hammarverktyget på ett kompetent sätt.
etc
Så då är frågan: Hur skall du kunna säga att någon sorts argument är mer konstruktiva än andra?
För att de ofta (utslaget på många försök) visat sig mer effektiva än andra. På samma sätt som en snickare vet att en viss tjocklek på spik är mer "konstruktiv" vid en viss typ av brädor.
Vad stöder du det påståendet på?
Vad stöder du dina filosofiska påståenden på?
Hur kan du påstå att du har rätt i det du säger, och att vi andra kan bli bättre debattörer genom att lyssna till dig?
Av samma anledning som vi kan ge folk tips i hur man kan använda InDesign, vilken typografi som funkar bäst, hur man ritar kartor, hur man producerar ett rollspel.
Problemet är, och det här tycker jag är viktigt, är att det verkar vara tabu att försöka hjälpa folk att utveckla (strukturera/nyansera) sitt språk. Det är okej att kommentera ritmetoder, utformning, regelfunderingar, frisyrer, klädstil, spelledartekniker, men tafsar man på språkförmågan - då är man översittare, dryg... eller bevare mig väl, akademiker...
//erik. juh
edit: och om vi fortfarande inte är överens borde vi kanske ta in en tredje part innan det här blir en evighetsvals?