Nekromanti Retro-Framtid?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Såg följande på slashdot idag: http://www.darkroastedblend.com/2007/11/retro-future-to-stars.html

Stiliga bilder, någon som vet något rollspel som funkar för spel i en sådan setting? Själv kommer jag närmast att tänka på GDWs Traveller eller möjligen 2300AD, men det är ju inte riktigt rätt ändå. Spaceship Zero verkar, alla sina fördelar till trots, inte heller vara helt rätt.

wilper

Cold Space är nog rätt nära, inser jag nu när jag tittar en gång till på bilderna.

terje

xenomorf mystiker
Snygga bilder! Tack för att du postade länken.

Liknande fina sf-illustrationer (som nu har skön retrokänsla) finner vi hos vår egen svenske rymdtecknare Eugen Semitjov som ju bla tecknat sveriges främste sf-hjälte Allan Kämpe.

Big Marco

Läskig
Stiliga bilder, någon som vet något rollspel som funkar för spel i en sådan setting?

Buck Rogers. Solklar matchning. TSR:s Buck-box var dessutom julafton för alla balla extras som låg med.

Jag minns att jag läste Buck-romaner under sommaren då Gold Box-dataspelen om Buck släpptes. Det var tider det.

wilper

Romaner?

Jag har bara sett tv-serien, och den förmedlar inte riktigt samma stämning som bilderna. Men man kanske skall försöka jaga fram romanerna och kika på dem?

G

Guest

Guest
Det där var så snygga bilder så man nästan började gråta, speciellt sovjetbilderna... snyggt! Tack för länken...

Big Marco

Läskig
Här är lite mer info: Wikipedia

Bilder på vissa av novellerna:

Observera att det finns lite olika tolkningar av Buck Rogers, jag föredrar den som TSR. Detta sammanfattar vad jag gillar: Set in the 25th century, the New Earth Organization (NEO) has recently staged a rebellion against the Russo-American Mercantile (RAM) organization, headquartered on Mars, with the help of Buck Rogers, a 21rst century pilot who had been cryogenically frozen centuries before. More fiction than science, [Buck Rogers] presents a fun game world that is far less camp than one might expect--capturing the best of the 1950's optimism and not the tackiness of the 1970's fashion.

Om du är intresserad av de superba Gold Box-spelen så finns här en bra sammanfattning (med bilder): Info om Buck Rogers Gold Box-spel

wilper

Re: Raketkommandot! [ant]

Det ger mig vibbar av Blixt Gordon... Jag vill ha en mer "vetenskaplig" känsla.

Kaffe å Cigg

Veteran
tankar kring retro-framtid

Vackra bilder var det. Tyvärr kan jag inte ge något exempel på bra spel i sådan miljö, men bilderna påminner mig om "The League Of Extrodinary Gentleman" av Alan Moore & Kevin O´Neill (serierna inte den fruktansvärda filmen). Så... finns det något spel som avhandlas i sådan miljö, så borde det gå att korsa med valfritt sf-spel ...(kanske?)