Nekromanti Retroklon:Dark Dungeons

Botulf

Hero
Såg till min glädje att min favorit av D&D versioner nu äntligen fått sig en riktigt lovande retroklon: Dark Dungeons. Spelet är en simulering av D&D Rules Cyclopedia (med en del välbehövliga revideringar verkar det som), som alltså täcker reglerna från gamla boxarna: Basic,Expert,Companion,Master och Immortal fast dät Immortal Set fått ersättas av reglerna Wrath of the Immortals istället. Finns för gratis nedladdning eller som tryckt bok antingen hårdinbunden eller mjukpärm från lulu.

Hade dock helst själv velat se det skaparen skulle ha gjort så som det gjordes med Basic Fantasy RPG: Ersätta den gamla mekaniken med d20 istället. Sjunkande THACO, sjunkande AC, race-as-class och flera underliga sorters Saving Throws får man leva med då DD är dedikerat att vara troget orginalet. En strömlinjeformning av ovan nämnda regler hade varit att föredra men det är trotts allt kompletta, lättanvända och lättmoddade. Regler för fördjupade vapenregler och skills har blivit standard istället för tillval, levels hela vägen upp till Level 36 och sedan vidare såsom odödlig/gudom, borgar, fältslag, belägring ,ägande av län, m.m verkar ingå hela vägen såsom i gamla BECMI och RC.

http://darkdungeonsblog.wordpress.com/get-it-now/

Arfert

Facit
Re: Retroklon:Dark Dungeons färdigt

Kul, värt att kolla in!

tillägg:

En rejäl bok.. synd bara att den är så charmlös, inte alls samma sköna känsla som i Whitebox till exempel. Tror jag inte orkar läsa igenom den pga det. Bara fula textsidor med lite illustrationer snodda från Dantes inferno och andra äldre böcker här och där.

Botulf

Hero

yepp layouten lämnar tyvärr en hel del att önska =( . Hade varit trevligt med något i stil med Larry Elmores bilder. De verkar ha valt Dore för det ligger under public domain.

Arfert

Facit

De kunde ju gjort som med Basic Fantasy, be om frivilliga insatser...

CapnZapp

Myrmidon
Wulfrik said:
Sjunkande THACO, sjunkande AC, race-as-class ... får man leva med då DD är dedikerat att vara troget orginalet.
Mja, lägre-värden-är bättre är ju mekanik, och att byta ut den kan man ju göra utan att något väsentligt ändras (om man inte är tärningstroende förstås :gremsmile: ).

Men race-as-class är ju inte bara en förlegad regel. Det är ju en integrerad del av världsbilden. Att dvärgar skulle kunna bli något annat än krigaraktiga ändrar ju mer än sättet du slår dina tärningar.

Med detta vill jag bara säga att jag inte tycker race-as-class hör hemma i listan över mekanismer som man kan enkelt fundera över att byta ut mot något mera enhetligt (typ d20).

Botulf

Hero
CapnZapp said:
Wulfrik said:
Sjunkande THACO, sjunkande AC, race-as-class ... får man leva med då DD är dedikerat att vara troget orginalet.
Men race-as-class är ju inte bara en förlegad regel. Det är ju en integrerad del av världsbilden.
Ja det har nog med classic D&D´s medvetna humanocentriska utgångspunkt att göra. Fast egentlgien så är även race-as-class något som är rätt enkelt att husregla bort. Det jag tycker är lite störande är väl att till Dark Dungeons valde man att slänga bort levelcaps för ickemänskliga klasser och mystiker och ersatt med variantreglen från RC att alla ska kunna gå vidare till level 36, men ändå inte ta setget fullt ut och ta bort race-as-class. Men svaret ligger i designmålet: Använd endast sådant som kommer från RC, BECMI och Wrath of the Immortlas och revidera endast regler utan att tillföra nya. Detta är något som hjälper en del om man vill husregla in multiclassing. Nu vill jag dock inte klaga då Dark Dungeons efter genombläddring verkar ändå vara är en förbättring och har gjort de tidigare alternativa regler som jag använder till standard numera och fått det mindre spretigt än orginal RC.