Nekromanti Retrokloner

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har lekt med tanken på en retroklon av ett numera avsomnat svenskt spel*. En retroklon är alltså ett spel baserat på det faktum att enbart text, inte regelmekanik, berörs av upphovsrätt. Det går alltså att skriva vad som i princip är en nyversion av ett spel, bara man gör det med egna ord och inte använder sig av varumärken (till exempel kan retrokloner av D&D inte använda beholders och mindflayers, då dessa är varumärken för Wizards of the Coast). Det finns dock, förstås, vissa saker jag undrar kring.

Till att börja med, exakt hur öppen får man vara med vad produkten är för något? De amerikanska retrokloner jag sett använder i mitt tycke löjliga omskrivningar i stil med "first edition fantasy rules" och liknande. Är det nödvändigt att göra så, eller får man rakt ut skriva "Detta är kompatibelt med X"? Kan man då drabbas av de nuvarande rättighetsägarnas vrede?

En relaterad fråga är hur nära man får gå sådant som inte är regelmekanik -- begrepp i stil med "alv" eller "formeln Eld" bör ju vara kosher, men hur är det med företeelser som är mer unika för spelet i fråga?

Slutigen, finns det några andra begränsningar jag inte tänkt på här?

*"Varför det?", kan man tycka. Till viss del vill jag öva mig på att skriva regeltexter utan att samtidigt behöva bekymra mig över reglerna på samma gång, till viss del vill jag göra sådant tillgängligt som annars mest går att få tag på via auktioner eller pirat-pdf:er (varav ingetdera ger något till de ursprungliga skaparna).

Rickard

Urverk speldesign
eller får man rakt ut skriva "Detta är kompatibelt med X"? Kan man då drabbas av de nuvarande rättighetsägarnas vrede?
Du får alltid upplysa dina konsumenter om vilka varumärken som din produkt är kompatibel med. Jag har för mig att Gilette-målet är något man kan rikta sig efter. Notera att varumärkeslagen endast gäller företag. Är du en glad privatperson som slänger upp allting på hemsidan så behöver du inte bekymra dig om sådant. Då får du till och med använda loggor. Se bara till att inte tjäna pengar på det. Absolut vodka vet jag även har satt dit människor genom att antyda att personen ville använda internetadresser som "absolut.nu" för att bättra på sitt renommé för sitt företag (detta har jag läst på internetforum, så ta det med en nypa salt).

Slutigen, finns det några andra begränsningar jag inte tänkt på här?
Snarare tvärtom. Stora statsblock, exempelvis från monster, är inte upphovsrättsskyddade. Däremot är kartor, bilder, logor (dock varumärke) och dylikt skyddade. Sättningar är jag inte helt hundra på, men jag antar att de också är skyddade så se till att inte efterapa en stil alltför mycket. Det beror väl på hur unik sättningen är.

Kolla in varumärkeslagen och immaterialrätten för mer information. Det enklaste är ändå att kolla på Rollspelshörnans FAQ om immaterialrätten.

/Han som börjar glömma det han pluggade under en halv termin

Genesis

Ni dés ni maître
Han said:
Notera att varumärkeslagen endast gäller företag. Är du en glad privatperson som slänger upp allting på hemsidan så behöver du inte bekymra dig om sådant. Då får du till och med använda loggor.
Är du säker på det? Det låter inte alls rätt, tycker jag. Du får använda dem privat, men om du lägger upp dem på en hemsida så är det offentligt, och då tror jag att varumärkeslagen gäller. Eller? Sedan att det finns en praxis att inte stämma folk för det (eftersom det ger företaget dåligt anseende att stämma sina fans) är en annan sak. Om jag gör en apelsinläsk, sätter Fantas logga på den och sedan delar ut den till folk gratis tror jag att The Coca Cola Company skulle ha en del åsikter i frågan.

Sättningar är jag inte helt hundra på, men jag antar att de också är skyddade så se till att inte efterapa en stil alltför mycket. Det beror väl på hur unik sättningen är.
Vill minnas att White Wolf stämde de som gjorde Underworld-filmerna för att de snott deras sättning, men jag tror inte att det gick igenom. Men bara att bli stämd kostar kosing, så jag skulle inte rekommendera det. Om företaget inte längre bryr sig om sin copyright är det väl en sak, men man kan aldrig vara säker. Kolla bara på snubben som gjort en character builder till D&D. Det gick utmärkt ända tills Wizards beslutade sig för att släppa sin egen. Då skickade de ett Cease and Desist. Så om företaget i framtiden beslutar sig för att göra något av sin licens så kan man hamna i riskzonen.

Dessutom: tusen pluspoäng för att du använder ordet "sättning".

Också: jag är inte en advokat, om någon nu trodde det.

Arfert

Facit
Varumärkeslagen gäller INTE bara företag, om vi nu talar om inarbetade saker med verkshöjd. Upphovsrätt är upphovsrätt. Om du som privatperson gjort ett spel som är välkänt bland rollspelare i Sverige till exempel, så får ingen annan använda samma spelnamn. Har inget att göra med om du har ett företag eller inte, utan om just inarbetning.

Fast om du menade att du som privatperson kan hänvisa (på en liten privat hemsida) till att "mitt spelsupplement fungerar till: D&D-logga", så är det sannolikt helt lugnt, tror inte nån bråkar även om de har rätten på sin sida. Men trycker man nåt med någon annans logga börjar det bli känsligt, även om man inte tjänar pengar på det. Då skulle jag se det som ett solklart varumärkesintrång.

Loggor som har verkshöjd är ALLTID skyddade. Så man kan inte sno dess design rakt av.

Layout däremot är nästan aldrig skyddad, om det inte är något alldeles speciellt och unikt så man kan säga att layouten i sig är ett unikt konstverk. Har dock aldrig sett något prejudikat på det. Så gillar man nåt, låt dig inspireras.

Sen är allt sånt här avvägningar, som i värsta fall får avgöras i domstol vid en tvist. Om nån orkar när det gäller en så ickekommersiell bransch som svenska rollspel.

Rickard

Urverk speldesign
Genesis said:
Han said:
Notera att varumärkeslagen endast gäller företag. Är du en glad privatperson som slänger upp allting på hemsidan så behöver du inte bekymra dig om sådant. Då får du till och med använda loggor.
Är du säker på det? Det låter inte alls rätt, tycker jag. Du får använda dem privat, men om du lägger upp dem på en hemsida så är det offentligt, och då tror jag att varumärkeslagen gäller.
"Du får alltid upplysa dina konsumenter om vilka varumärken som din produkt är kompatibel med. /.../ Notera att varumärkeslagen endast gäller företag. Är du en glad privatperson som slänger upp allting på hemsidan så behöver du inte bekymra dig om sådant. Då får du till och med använda loggor."

Hoppas att den där citeringen klargjorde. Falsk marknadsföring är fortfarande falsk marknadsföring. Att säga "Det här är Drakar och Demoner" är inte rätt. Att säga "Det här är kompatibelt med: DoD-loga" är tillåtet som privatperson, precis som Arfert skrev. Företag vet jag inte om de får slänga dit loggor, men åtminstone nämnda vilka produkter som de är kompatibla med.

Sättningar är jag inte helt hundra på, men jag antar att de också är skyddade så se till att inte efterapa en stil alltför mycket. Det beror väl på hur unik sättningen är.
Vill minnas att White Wolf stämde de som gjorde Underworld-filmerna för att de snott deras sättning, men jag tror inte att det gick igenom.

/.../

Dessutom: tusen pluspoäng för att du använder ordet "sättning".
/Han som antar att Genesis skojade men for ordningens skull så menade Han typografisk sättning

Organ

Out of time, out of mind
Re: Retrokloner (ot)

Genesis said:
Vill minnas att White Wolf stämde de som gjorde Underworld-filmerna för att de snott deras sättning
Jag vill minnas att det stämningen gällde var Underworlds manus som WW menade var lite väl lik en av de skönlitterära böcker de gett ut om WoD.

/Anders

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Flyttad deltråd

Om du letar efter deltråden om sättning ska du leta här.

/tobias