Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Jag har lekt med tanken på en retroklon av ett numera avsomnat svenskt spel*. En retroklon är alltså ett spel baserat på det faktum att enbart text, inte regelmekanik, berörs av upphovsrätt. Det går alltså att skriva vad som i princip är en nyversion av ett spel, bara man gör det med egna ord och inte använder sig av varumärken (till exempel kan retrokloner av D&D inte använda beholders och mindflayers, då dessa är varumärken för Wizards of the Coast). Det finns dock, förstås, vissa saker jag undrar kring.
Till att börja med, exakt hur öppen får man vara med vad produkten är för något? De amerikanska retrokloner jag sett använder i mitt tycke löjliga omskrivningar i stil med "first edition fantasy rules" och liknande. Är det nödvändigt att göra så, eller får man rakt ut skriva "Detta är kompatibelt med X"? Kan man då drabbas av de nuvarande rättighetsägarnas vrede?
En relaterad fråga är hur nära man får gå sådant som inte är regelmekanik -- begrepp i stil med "alv" eller "formeln Eld" bör ju vara kosher, men hur är det med företeelser som är mer unika för spelet i fråga?
Slutigen, finns det några andra begränsningar jag inte tänkt på här?
*"Varför det?", kan man tycka. Till viss del vill jag öva mig på att skriva regeltexter utan att samtidigt behöva bekymra mig över reglerna på samma gång, till viss del vill jag göra sådant tillgängligt som annars mest går att få tag på via auktioner eller pirat-pdf:er (varav ingetdera ger något till de ursprungliga skaparna).
Till att börja med, exakt hur öppen får man vara med vad produkten är för något? De amerikanska retrokloner jag sett använder i mitt tycke löjliga omskrivningar i stil med "first edition fantasy rules" och liknande. Är det nödvändigt att göra så, eller får man rakt ut skriva "Detta är kompatibelt med X"? Kan man då drabbas av de nuvarande rättighetsägarnas vrede?
En relaterad fråga är hur nära man får gå sådant som inte är regelmekanik -- begrepp i stil med "alv" eller "formeln Eld" bör ju vara kosher, men hur är det med företeelser som är mer unika för spelet i fråga?
Slutigen, finns det några andra begränsningar jag inte tänkt på här?
*"Varför det?", kan man tycka. Till viss del vill jag öva mig på att skriva regeltexter utan att samtidigt behöva bekymra mig över reglerna på samma gång, till viss del vill jag göra sådant tillgängligt som annars mest går att få tag på via auktioner eller pirat-pdf:er (varav ingetdera ger något till de ursprungliga skaparna).