Grisodlar'n
Hero
Här har du chansen att skriva ned fejkade recensioner, spelmekaniker, etc för retrorollspel som inte existerar, t ex Nangijala, Killing Dr. Snuggles, Starsky & Hutch - The RPG eller något i den stilen. Jag börjar lite trevande:
Deus Vulk
Det här rollspelet utspelar sig i smörjgroparna och fikarummen på det svenska 1980-talet, där Samantha Fox-planscher, Göteborgs Rapé och högludda invektiv trängs med Vpk-knappar, bögnoja, trassel och skitiga blåställ. Det är en skoningslös skildring av en svunnen era. Det är avskalad diskbänksrealism, likt en Norén-pjäs som har fått stå i blästerskåpet alldeles för länge. Det är i smörjgroparna och i matlådor av stål med resterna av din frugas torra fläskpannkaka som gamla pojkdrömmar sakta går sotdöden till mötes. I Deus Vulk bollas din själsdödande tillvaro mellan med din feta chefs kopierade, kräkkäcka anslag ("Foten i kläm? Jajamensan!"), tyska turisters bilrutor med stenskott och lördagssamlaget efter Gäster med gester.
Deus Vulk är definitivt ett vuxet rollspel med stark retroprägel, men gällande de spelmekaniska greppen uppvisar det förvånansvärt nya grepp och stor uppfinningsrikedom. Med Kenta som Skyddsombud (termen för Spelledare) så hade jag och resten otroligt kul att skapa våra Knegare (Rollpersoner), med samberättarinslagen och det fortlöpande scenarioskapandet i rollspelet, särskilt med slumptabellerna för Vad finns i matlådan/Makaronipudding igen?, Kundmötestabellen och Äntligen helg!
Intryck/Speldesign: 4 av 5 möjliga oljestickor. Skyddsombudsavsnittet med scenarioförslagen är bland det bästa som har skrivits i rollspelsväg. Någonsin.
Layout: 1 av 5 oljestickor. Spelet är utprintat på traktorpapper från en sliten matrisskrivare. Det är svårt att bläddra runt bland reglerna och det finns inga illustrationer förutom en taskigt ritad kuk (som hämtad från en allmän toalett). Det enda som räddar spelet rent layoutmässigt är att rollformulären är i form av gamla lönespecar.
Övrigt: Det finns tre korta introscenarion med i Deus Vulk. De är alla lämpade för nybörjarKnegare och spelsessioner runt 2-4 timmar. Först ut är Vem skulle du ligga med om du vore tvungen?, ett kort scenario som mest handlar om att introducera nya Knegare och skapa gruppdynamiken för fortsatt kampanjspel. Det andra äventyret, Spritfesten, känns lite svårspelat och rörigt trots att det är ämnat för nya Skyddsombud och Knegare. Det finns dessutom en obalanserad SLP, Kniv-Jarmo, som faktiskt kan skapa ett TPK om han hanteras fel i scenariot. Scenariots största fördel är att det introducerar den så viktiga Avlöningsmekaniken. Det tredje äventyret "Fixar ni Ap-mercan idag, grabbar?" är precis den övertidsstragik som rollspelet så framgångsrikt strävar efter. Det är ett lysande scenario som egentligen skulle göra sig bättre i längre format och i en kommande modul. När vi fick äran att spela äventyret bröt vår medspelare Anders plötsligt ut i gråt. Det var starka och omtumlande minnen från hans praotid på Oves Bilglas & Metallmontage i Skara som spelet väckte till liv. Ja, vad kan man säga annat än KÖP, KÖP, KÖP!
Deus Vulk
Det här rollspelet utspelar sig i smörjgroparna och fikarummen på det svenska 1980-talet, där Samantha Fox-planscher, Göteborgs Rapé och högludda invektiv trängs med Vpk-knappar, bögnoja, trassel och skitiga blåställ. Det är en skoningslös skildring av en svunnen era. Det är avskalad diskbänksrealism, likt en Norén-pjäs som har fått stå i blästerskåpet alldeles för länge. Det är i smörjgroparna och i matlådor av stål med resterna av din frugas torra fläskpannkaka som gamla pojkdrömmar sakta går sotdöden till mötes. I Deus Vulk bollas din själsdödande tillvaro mellan med din feta chefs kopierade, kräkkäcka anslag ("Foten i kläm? Jajamensan!"), tyska turisters bilrutor med stenskott och lördagssamlaget efter Gäster med gester.
Deus Vulk är definitivt ett vuxet rollspel med stark retroprägel, men gällande de spelmekaniska greppen uppvisar det förvånansvärt nya grepp och stor uppfinningsrikedom. Med Kenta som Skyddsombud (termen för Spelledare) så hade jag och resten otroligt kul att skapa våra Knegare (Rollpersoner), med samberättarinslagen och det fortlöpande scenarioskapandet i rollspelet, särskilt med slumptabellerna för Vad finns i matlådan/Makaronipudding igen?, Kundmötestabellen och Äntligen helg!
Intryck/Speldesign: 4 av 5 möjliga oljestickor. Skyddsombudsavsnittet med scenarioförslagen är bland det bästa som har skrivits i rollspelsväg. Någonsin.
Layout: 1 av 5 oljestickor. Spelet är utprintat på traktorpapper från en sliten matrisskrivare. Det är svårt att bläddra runt bland reglerna och det finns inga illustrationer förutom en taskigt ritad kuk (som hämtad från en allmän toalett). Det enda som räddar spelet rent layoutmässigt är att rollformulären är i form av gamla lönespecar.
Övrigt: Det finns tre korta introscenarion med i Deus Vulk. De är alla lämpade för nybörjarKnegare och spelsessioner runt 2-4 timmar. Först ut är Vem skulle du ligga med om du vore tvungen?, ett kort scenario som mest handlar om att introducera nya Knegare och skapa gruppdynamiken för fortsatt kampanjspel. Det andra äventyret, Spritfesten, känns lite svårspelat och rörigt trots att det är ämnat för nya Skyddsombud och Knegare. Det finns dessutom en obalanserad SLP, Kniv-Jarmo, som faktiskt kan skapa ett TPK om han hanteras fel i scenariot. Scenariots största fördel är att det introducerar den så viktiga Avlöningsmekaniken. Det tredje äventyret "Fixar ni Ap-mercan idag, grabbar?" är precis den övertidsstragik som rollspelet så framgångsrikt strävar efter. Det är ett lysande scenario som egentligen skulle göra sig bättre i längre format och i en kommande modul. När vi fick äran att spela äventyret bröt vår medspelare Anders plötsligt ut i gråt. Det var starka och omtumlande minnen från hans praotid på Oves Bilglas & Metallmontage i Skara som spelet väckte till liv. Ja, vad kan man säga annat än KÖP, KÖP, KÖP!