Nekromanti Retrorollspelen som inte finns

Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Här har du chansen att skriva ned fejkade recensioner, spelmekaniker, etc för retrorollspel som inte existerar, t ex Nangijala, Killing Dr. Snuggles, Starsky & Hutch - The RPG eller något i den stilen. Jag börjar lite trevande:


Deus Vulk

Det här rollspelet utspelar sig i smörjgroparna och fikarummen på det svenska 1980-talet, där Samantha Fox-planscher, Göteborgs Rapé och högludda invektiv trängs med Vpk-knappar, bögnoja, trassel och skitiga blåställ. Det är en skoningslös skildring av en svunnen era. Det är avskalad diskbänksrealism, likt en Norén-pjäs som har fått stå i blästerskåpet alldeles för länge. Det är i smörjgroparna och i matlådor av stål med resterna av din frugas torra fläskpannkaka som gamla pojkdrömmar sakta går sotdöden till mötes. I Deus Vulk bollas din själsdödande tillvaro mellan med din feta chefs kopierade, kräkkäcka anslag ("Foten i kläm? Jajamensan!"), tyska turisters bilrutor med stenskott och lördagssamlaget efter Gäster med gester.

Deus Vulk är definitivt ett vuxet rollspel med stark retroprägel, men gällande de spelmekaniska greppen uppvisar det förvånansvärt nya grepp och stor uppfinningsrikedom. Med Kenta som Skyddsombud (termen för Spelledare) så hade jag och resten otroligt kul att skapa våra Knegare (Rollpersoner), med samberättarinslagen och det fortlöpande scenarioskapandet i rollspelet, särskilt med slumptabellerna för Vad finns i matlådan/Makaronipudding igen?, Kundmötestabellen och Äntligen helg!

Intryck/Speldesign: 4 av 5 möjliga oljestickor. Skyddsombudsavsnittet med scenarioförslagen är bland det bästa som har skrivits i rollspelsväg. Någonsin.

Layout: 1 av 5 oljestickor. Spelet är utprintat på traktorpapper från en sliten matrisskrivare. Det är svårt att bläddra runt bland reglerna och det finns inga illustrationer förutom en taskigt ritad kuk (som hämtad från en allmän toalett). Det enda som räddar spelet rent layoutmässigt är att rollformulären är i form av gamla lönespecar.

Övrigt: Det finns tre korta introscenarion med i Deus Vulk. De är alla lämpade för nybörjarKnegare och spelsessioner runt 2-4 timmar. Först ut är Vem skulle du ligga med om du vore tvungen?, ett kort scenario som mest handlar om att introducera nya Knegare och skapa gruppdynamiken för fortsatt kampanjspel. Det andra äventyret, Spritfesten, känns lite svårspelat och rörigt trots att det är ämnat för nya Skyddsombud och Knegare. Det finns dessutom en obalanserad SLP, Kniv-Jarmo, som faktiskt kan skapa ett TPK om han hanteras fel i scenariot. Scenariots största fördel är att det introducerar den så viktiga Avlöningsmekaniken. Det tredje äventyret "Fixar ni Ap-mercan idag, grabbar?" är precis den övertidsstragik som rollspelet så framgångsrikt strävar efter. Det är ett lysande scenario som egentligen skulle göra sig bättre i längre format och i en kommande modul. När vi fick äran att spela äventyret bröt vår medspelare Anders plötsligt ut i gråt. Det var starka och omtumlande minnen från hans praotid på Oves Bilglas & Metallmontage i Skara som spelet väckte till liv. Ja, vad kan man säga annat än KÖP, KÖP, KÖP!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
PARTISAN

"Den 30 oktober 1913 gick världen under. Från en höstmörk himmel kom de; Angriparna. Mekaniserade dödsmaskiner och svävande pansarfordon beväpnade med strålvapen krossade allt i sin väg. Det tog bara några timmar innan Sverige låg i ruiner. Samma sak med Berlin, London, Paris... Hela världen brann. Vi trodde att det skulle ta slut. Att de en dag skulle försvinna lika snabbt som de hade kommit. Vi hade fel. Angriparna hade kommit för att stanna.

De följande åren var fasansfulla. Vi levde på flykt. Gömde oss som råttor. Utan hopp, utan framtid.

Men så spreds ryktet. Angriparna hade mött motstånd. Flera enheter hade nedkämpats i Tyskland. Snart kom fler nyheter. Från Rotterdam, Köpenhamn och Riga. Angriparna var inte oövervinnerliga! Motståndet hade börjat.

Det var dags att slå tillbaka!"


Partisan! ja, inget retrospel har väl varit så här efterlängtat. Vi som minns reklamen från Sinkadus ser att handlingen har förflyttat sig från Sverige på 80-talet till Sverige på 10-20-talet men det är fortfarande utomjordningar som har anfallit. En stor del av inspirationen tycks komma från Orson Wells Världarnas krig samt fasorna under 1WW.

Systemet är enkelt och effektivt. Det är inte ändlösa vapenlistor, utan alla vapen är helt enkelt dödliga. Skillnaden är att de kan användas på olika sätt. Ett intressant grepp. Vidare tycks spelet landa i indie-fåran, och det är stort fokus på drama och rollpersonernas utveckling - vad de tvingas offra för att vinna kampen. Eller, vinna och vinna. Det finns nästan ingen info alls om rymdvarelserna och det lämnas fritt till spelgruppen att under spelets gång etablera olika fakta, som sedan ger en trovärdig fiende, och med tiden kan dess svagheter uppdagas. Det är först då mänskligheten kan slå tillbaka. Det är en smart pacingmekanism, som jag inte har sett i något spel tidigare.

Det finns mycket mer att säga om Partisan, men jag nöjer mig med att konstatera att om alla retrospel är så här nyskapande så hoppas jag att trenden aldrig går över!

5/5!
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Folkhemmet.

Nu när folkhemmet inte finns längre så har äventyrspel lanserat ett rollspel som bygger på denna politiska och sociala idé.
Man kan följa och spela olika personer i Sverige och i viss mån de andra nordiska länderna mellan 1946-1989. En påbyggnads kampanj ska snart lanseras där man kan spela i tidåldern 1989-1992.
Rollspel förknippas med våld. Här spelar tvärtom vardagslivet en stor roll.

Man kan spela kommunalpolitiker, industriarbetare, landsbygdsbo, yuppie och många andra yrken. Yrkena och social status kan ändras under spelts roll. Rollspelet fokuserar mest på sociala relationer men också klassresor. Man kan också tillhöra olika subkulturer.

Här har dock speltillverkarna gjort en miss. Man kan spela såväl hemmafru samt vara punkare.

Spelet har dock redan fått kritik då kritikerna menar på att spelet glorifierar en gången tid samt att man hyllar konservativa könsroller.

Spelet får en tre på T6:an.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Mycket bra skrivet, grabbar! Partisan med Världarnas Krig som inspiration låter mumma. Varför existerar det inte?? Och Folkhemmet med punkare och kommunalpolitiker, klassresor och annat låter som ett kul söndagslir med glimten i ögat.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n322255 said:
Mycket bra skrivet, grabbar! Partisan med Världarnas Krig som inspiration låter mumma. Varför existerar det inte??
Jag fuskade. Jag funderade en hel del på det under någon vecka för något år sedan. Sedan upptäckte jag att Fria Ligan hade registrerat det som varumärke, så... :)
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Måns;n322270 said:
Jag fuskade. Jag funderade en hel del på det under någon vecka för något år sedan. Sedan upptäckte jag att Fria Ligan hade registrerat det som varumärke, så... :)
Är det sant? Ska det bli ett Partisan?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Namnet Partisan fick mig på att tänka på ett annat tänkbart rollspel:

PARTY-SAN
Rollspelet som går ut på att vara karaoke-frälsta, japanska vd:ar. Kanske bäst att registrera namnet.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Måns;n322239 said:
PARTISAN

"Den 30 oktober 1913 gick världen under. Från en höstmörk himmel kom de; Angriparna. Mekaniserade dödsmaskiner och svävande pansarfordon beväpnade med strålvapen krossade allt i sin väg. Det tog bara några timmar innan Sverige låg i ruiner. Samma sak med Berlin, London, Paris... Hela världen brann. Vi trodde att det skulle ta slut. Att de en dag skulle försvinna lika snabbt som de hade kommit. Vi hade fel. Angriparna hade kommit för att stanna.

De följande åren var fasansfulla. Vi levde på flykt. Gömde oss som råttor. Utan hopp, utan framtid.

Men så spreds ryktet. Angriparna hade mött motstånd. Flera enheter hade nedkämpats i Tyskland. Snart kom fler nyheter. Från Rotterdam, Köpenhamn och Riga. Angriparna var inte oövervinnerliga! Motståndet hade börjat.

Det var dags att slå tillbaka!"



Det finns mycket mer att säga om Partisan, men jag nöjer mig med att konstatera att om alla retrospel är så här nyskapande så hoppas jag att trenden aldrig går över!

5/5!
:cool:I approve! Men så gillar jag steam- och dieselpunk.:cool:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
The archeologists

Detta rollspel tar sitt avstamp i Indiana Jones med vissa drag av Lara Croft, The League of Extraordinary Gentlemen och The librarian. Rollpersonerna spelar arkeologer och akademiker av det mer atletiska slaget som söker efter reliker och artefakter ur legenderna. Spelet bedrivs delvis på två plan med vissa likehter med skuggspelet i Svavelvinter; Förutom sina karaktärer så har varje spelare två assistenter med olika kompetens till sitt förfogande. Vartefter olika platser och ledtrådar nystas upp så behöver dessa nytjas för att följa upp diverse olika mindre lösa trådar och även för att skydda vissa platser, föremål eller personer som avslöjats när storyn nystats upp för att hindra de lömska motparterna som är involverade i spelet från att göra progress. Spelet spelas förutom i diverse arkeologiska utgrävningar även i olika sociala omgivningar, bibliotek och skumma gränder.

Systemet i spelet är mestadels Gumshue-liknande. Är rätt person mer rätt egenskaper på rätt plats och gör rätt sak så leder det alltid till att storyn utvecklas. Ett enkelt konfliktsystem baserat på initialläge, rätt utrustning/förutsättningar och kompetenser löser de fall där utgången inte kan vara given och vad gäller metaspelet så är det i princip binärt; Har man rätt typ av resurs på den plats där en händelse inträffar så vinner spelaren, annars vinner motståndaren. Alla sådana scener har alltid tre konsekvenser; Seger för spelaren, mindre seger för motståndaren och total seger för motståndaren beroende på om det finns en tillräclkigt start resurs på plats, om det finns en för svag resurs på plats och om det helt saknas en resurs. På det hela taget ett mycket smidigt system även om det skulle gå att förfina det på många olika sätt. Man märker att detta system är gjurt för att vara tunnt och lättanvänt, inte detaljerat.

Spelet är fantastiskt men det känns att det inte är helt genomarbetat. Med ytterligare ett par månaders arbete hade det varit ett mästerverk! En femma på en T6!
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Onding

Det nya rollspelet Onding har splittrat den svenska rollspelsrörelsen. En del tycker det är parodi och andra hyllar den för deras nyskapande perspektiv.
En intressant detalj är att spelandet utspelas i såväl fantasy, skräck och efter katastrofen. Man kan spela i nutid eller miljö inspirerad av vår egen nutidshistoria.
Vad är det nyskapande då?

Jo man spelar skurken, den onde. Man är inte Frodo, man är Sauron. Man är bödeln, inte offret.
Allt är i de ondas perspektiv och nu talar vi om ondska. För dessvärre så finns det inte någon glimten i ögat utan man ska vara ond.
Hur ska man ödelägga de fria länderna. Hur ska man dräpa alla alver. Hur mycket skatt kan man pressa ut ur de förslavade människorna?

Reglerna är ganska lätta. Fokus ligger på att hitta på illvilja och elände. Gör inte gott, gör ont.

Att spela ond och få skurkpoäng har gjort att många föräldrar klagat på spelet. Men Target-Spel som ligger bakom säger att det har en 18 års gräns. Man rekommenderar spelet till erfarna rollspelare.
Men ändå? Ska verkligen ett spel där man kan få skurkpoäng för att man torterar människor verkligen få säljas i vanliga leksaksbutiker?
Ja säger en hängiven spelare. Vi lever i ett konsensus samhälle så det kan vara bra att få lätta på trycket och inte vara så snäll och präktig jämnt.
Nej säger ordförande för Förenade ankor & troll, Sveriges största rollspelsklubb. Moralpaniken som fanns på 80-talet är tillbaka och det känns inte bra. Vi har arbetta hårt för att få rollspel accepterat och nu kommer detta.

I Knäckbrödhults kommun har man beslutat att man inte får hyra ut lokaler till de som spelar Onding.

Trots allt så är Onding om man ser bortanför debatten ett bra spel. Troligen är det det bästa och mest genomtänkta spelsystemet någonsin.
Spelet får dock en fyra på T6:an för dess budskap. Ett annat minus är alla de hemska illustrationerna som är inspirerade av verkliga händelser som skedde under tredje världskriget
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Dum och bråkig

Det nya "rollspelet" Dum och bråkig har satt igång en ny moraldebatt.
Det är inget gammalt brädspel med tennfigurer och konstiga tärningar utan ett rollspel som spelas i verkligheten.
Det är inget lajv heller.

Spelledaren låter spelarna dra ett kort och de ska sedan spela karaktären som beskrivs på kortet. Det kan vara alkoholist och då måste spelaren vara i princip berusad i en vecka. Spelledaren och de andra spelarna följer sedan i realtid personen som har fått rollen.
Värre är de rollpersoner som är mer eller mindre involverade i olaglig verksamhet. Fortköraren ska bryta mot hastighets begränsningarna. Fotbollshuliganen ska gå på matcher och bråka. En del kan vara mindre farliga men nog så spektakulära.
Arg granne går ut på att bråka med sina grannar. Psykisk sjuk handlar som beskrivningen säger om att låsas vara detta.
Man får poäng om man grips.

En del andra varianter finns som bankrånare eller blottare men de finns mest på internet.

Polisens talesperson A Byling säger att spelet påminner om von Triers Idioterna och Fight club.

Många som spelar riskerar att skada sig eller få problem med myndigheterna.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
skaraborgarn;n322607 said:
Dum och bråkig

Polisens talesperson A Byling säger att spelet påminner om von Triers Idioterna och Fight club.

Många som spelar riskerar att skada sig eller få problem med myndigheterna.
En mäktig kombination för ett spel. Hört något om expansionsleken "Löneslav" där man drar kort om vilken lokal firma man ska börja på, sedan går man dit och börjar att jobba utan att platschef och anställda ens vet vem man är? Plötsligt sitter man där klockan 08.00 med matlådan i kylskåpet och röven parkerad framför en dator på jobbet och knapprar på. Vinnaren är den spelare som faktiskt lyckas göra ett så gott intryck att han/hon får fast anställning.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Hade mest i åtanke all den moralpanik som fanns förr. Man blev våldsam och det var monster och allt var fel.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
skaraborgarn;n322617 said:
Hade mest i åtanke all den moralpanik som fanns förr. Man blev våldsam och det var monster och allt var fel.
Påminner mig lite om Siewert Öholm - Cry of the Pharisees, ett taktiskt kortspel där man skulle mobba ut Anders Tégner, bränna så många "VASP"-skivor man kunde innan någon motspelare hade hunnit samla på sig alla strofer ur Gud som haver barnen kär. Den som ledde spelet för tillfället fick bära Öholms bockskägg, vilket kunde sätta motspelarna under svår press.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grisodlar'n;n322626 said:
Påminner mig lite om Siewert Öholm - Cry of the Pharisees, ett taktiskt kortspel där man skulle mobba ut Anders Tégner, bränna så många "VASP"-skivor man kunde innan någon motspelare hade hunnit samla på sig alla strofer ur Gud som haver barnen kär. Den som ledde spelet för tillfället fick bära Öholms bockskägg, vilket kunde sätta motspelarna under svår press.
Är det verkligen sant?:eek:
 
Top