Nekromanti reviderad Haste!

Bombu

Hero
skitfint!

Hasten blev en måste ha besvärjelse för de flesta wizards och även sorcerers.

Det är ett dåligt tecken, nått var för bra.

jag tycker det är bra att de återgår till 1st, 2nd editionfilosofin att inte hasta magikastande, det har varit för mäktigt.

Jag tycker på det hela taget att det är lovvärt att de försöker fixa till saker med reglerna som inte funkat så bra eller som varit för starka.

Bombu

Feliath

Swashbuckler
  • Haste är för bra i den nuvarande upplagan (Men inte så att det stör mig)
  • Det här sättet att fixa formeln på var (nästan) det sämsta upptänkliga

Bombu

Hero
Jag gillar att man tagit fasta på hur spelet påverkas av de olika besvärjelserna.

Haste påverkar spelet negativt och man har sett till att eliminerat det.

Att haste skulle ge en extra standardhandling är helt enkelt för mäktigt, därför var det bra att de inte valde den varianten.

Jag tycker det är viktigt att man håller på spelbalansen, det är nått D&D faktiskt har lyckats med någorlunda

Bombu

Feliath

Swashbuckler
Spelbalans

Spelbalans och konsekvens är inte ömsesidigt exklusiva. Att Haste skulle ge en extra standardhandling på level 3 är för mäktigt, vilket jag också konstaterade, men det kan fixas med en levelhöjning. Vilket jag hade föredragit, eftersom både spelbalans och konsekvens hade bevarats med den lösningen. Den variant de har valt är ologisk och därmed olycklig, trots att den bevarar spelbalansen. hade man lagt Fireball på level 2 hade det också rubbat balansen, men den bästa lösningen hade knappast varit att göra om skadan till 4d4. Same thing.

/Feliath - liknare

Bombu

Hero
Re: Spelbalans

spelbalans of konsekvens är inte ömsesidigt exklusiva säger du.

Det stämmer säkert, I detta fallet så tar man fasta på att man under en runda hinner med lite extra saker, som att röra sig snabbare eller att slåss snabbare.

Magi går inte att skynda på, för mig är det inget inkonsekvent med detta.

Bombu

Noir

Veteran

(tyvärr) måste jag säga att jag håller med feliath helt och hållet i det här. en nivåhöjning av besvärjelsen hade varit nog. men som wizards påpekar gör den quicken spell featet sämre vilket är ett problem. att begränsa nivå på den spell man får kasta under sin extra handling skulle fixa till detta men det vore en helt ologisk sak att göra, då det oftast inte tar längre tid att kasta en level 9 spell än en level 0.
knivig situation...

Noir

Veteran

varför skulle inte magi gå att skynda på?
det handlar väl egentligen bara om att uppfylla allt som krävs för att formeln ska färdigställas, har man då lyckats med detta på ett snabbare sätt, som att röra sig och tala fortare, så bör väl formeln kastas iväg direkt?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Onödigt...

Jag tycker haste var fin som den var. Den ska vara over-powered... Det hör liksom till... :gremsmile:

Bombu

Hero

En nivåhöjning skulle skapat en situation där det var värdefullt för magikern att lägga besvärjelsen på sig själv, men inte på nån krigare.

Min erfarenhet av haste är att den varit vansinnigt mäktig för trollkunniga, om man lagt den på mycket högre nivå hade den varit balanserad men till priset att den inte hade använts lika mycket efterssom man inte hade haft tillgång till den.

Problemet med haste om det funkar på trollkunniga är att den bara blir mer och mer obalanserad ju högre nivå man uppnår, så en erfaren trollkunnig har mycket större nytta av den och kommer att försöka skaffa den för att den ger möjlighet att skuta 2 fireballs per runda istället för en. Eller improved invisibility kombinerat med nån pang pang.

Besvärjelsen finns då inte förän man uppnår mycket hög nivå (tråkigt), sen när man väl får tag på den så är den fortfarande mycket mäktig.

Jag måste säga att en nedtoning av haste var nödvändig. Hur hade era lösningar sett ut?

Och vad hade de lett till för situationer?

Bombu

Staffan

Myrmidon

Jag måste säga att en nedtoning av haste var nödvändig. Hur hade era lösningar sett ut?
Min husregel har innan varit att man inte kan använda haste till att göra två "magiska" handlingar i en runda, där magiska handlingar inkluderar att lägga formler, aktivera magiska föremål, och liknande (inklusive psioniska varianter).

Psionics-varianten av haste, schism var rätt intressant i och med att den bara kunde användas till extra psiförmågor, och dessa förmågor kostade 2 PP mer (motsvarar en spell level). En liknande formel skulle nog kunna vara balanserad, men den funkar ju tyvärr inte med wizards och andra som måste förbereda sin magi.

Feliath

Swashbuckler
Min lösning

Min erfarenhet av haste är att den varit vansinnigt mäktig för trollkunniga, om man lagt den på mycket högre nivå hade den varit balanserad men till priset att den inte hade använts lika mycket efterssom man inte hade haft tillgång till den.
Öhm, ja. Precis som, säg, Wish hade använts oftare om den varit lägre level. Det är ju det som är poängen: fixerar man Haste på en nivå där den motsvarar de andra formlernas kraft kommer den att användas mer sällan. Nyss var det ett problem för dig att alla använde den jämt, nu är det motsatta också ett problem. Bestäm dig.

Problemet med haste om det funkar på trollkunniga är att den bara blir mer och mer obalanserad ju högre nivå man uppnår, så en erfaren trollkunnig har mycket större nytta av den och kommer att försöka skaffa den för att den ger möjlighet att skuta 2 fireballs per runda istället för en. Eller improved invisibility kombinerat med nån pang pang.
För det första: Fireball och Haste ligger på samma nivå. Det där händer redan utan någon ändring. Vidare får man faktiskt inte fler spells, man bara bränner dem fortare. Ens summerade smashpotential sjunker alltså bara om man memorerar en Haste. Det den gör är att låta dig ta mindre spö själv medan du utnyttjar den potentialen. Så oerhört grotesk är den inte ens där den är; jag menar, har du ens läst Temporal Stasis? Tycker du att den borde byggas om den med? Antagligen inte, "det är ju en level 9-spell". Och då är vi där igen: allt som behövs är en levelhöjning. Och lite movement rate, enligt mig, då.

Besvärjelsen finns då inte förän man uppnår mycket hög nivå (tråkigt), sen när man väl får tag på den så är den fortfarande mycket mäktig.
Igen, exakt samma sak gäller Wish. Är den dålig? Måste den tas bort? Gäller det alla andra level 9-spells också? Givetvis inte. Det handlar om att fixera formler på den nivå där de hör hemma, och Haste är felfixerad. Så enkelt är det.

Och vad hade de lett till för situationer?

Det har jag redan redogjort för, men jag gör det väl igen, då:
jag skulle ha höjt nivån på Haste, och det hade lett till situationen att folk hade fått vänta längre för att ta den, och ansett den vara ett mindre självklart val. Inget mer. Alla upptänkliga formler är balanserade, bara man sätter dem på rätt level.

/Feliath - upprepar

Bombu

Hero
Re: Min lösning

För det första: Fireball och Haste ligger på samma nivå. Det där händer redan utan någon ändring. Vidare får man faktiskt inte fler spells, man bara bränner dem fortare. Ens summerade smashpotential sjunker alltså bara om man memorerar en Haste. Det den gör är att låta dig ta mindre spö själv medan du utnyttjar den potentialen. Så oerhört grotesk är den inte ens där den är; jag menar, har du ens läst Temporal Stasis? Tycker du att den borde byggas om den med? Antagligen inte, "det är ju en level 9-spell". Och då är vi där igen: allt som behövs är en levelhöjning. Och lite movement rate, enligt mig, då.
Att ens smaschpotential sjunker om man memorerar en haste ändrar inte på det faktum att den är mycket mäktig och gör att man kan bomba mer på kortare tid, en mycket stor fördel.

Om det är groteskt som det är?

Nja det är väl att ta i, bara att det är obalanserat mäktigt som det är.

Har du ens läst temporal stasis? Öh har det nåt med saken att göra?

Man hade kunnat lösa den med en levelhöjning, men jag tycker det hade varit en sämre lösning.

Öhm, ja. Precis som, säg, Wish hade använts oftare om den varit lägre level. Det är ju det som är poängen: fixerar man Haste på en nivå där den motsvarar de andra formlernas kraft kommer den att användas mer sällan. Nyss var det ett problem för dig att alla använde den jämt, nu är det motsatta också ett problem. Bestäm dig.
Det blir ett problem att den används för flitigt, för det är ett tecken på att den är obalanserad, så är fallet idag.

Det är tråkigt om man besvärjelsen inte används alls.

Jag tycker 9de nivåns besvärjelserna du tar som exempel Wish och temporal stasis är av en annan karaktär än haste, det är såattsäga supermäktiga effekter, uppenbart sådana.

Haste å andra sidan är nått som jag tycker passar på modest nivå. Man blir lite snabbare det är allt. Vi har ju en snabbspringarbesvärjelse på nivå 1.

Men det är tycke och smak i detta. Visst hade man kunnat lägga haste på en högre nivå som du förordar. Jag tycker lösningen med ohastad magi är bättre än höjd nivå.

bombu