Min lösning
Min erfarenhet av haste är att den varit vansinnigt mäktig för trollkunniga, om man lagt den på mycket högre nivå hade den varit balanserad men till priset att den inte hade använts lika mycket efterssom man inte hade haft tillgång till den.
Öhm, ja. Precis som, säg, Wish hade använts oftare om den varit lägre level. Det är ju det som är poängen: fixerar man Haste på en nivå där den motsvarar de andra formlernas kraft kommer den att användas mer sällan. Nyss var det ett problem för dig att alla använde den jämt, nu är det motsatta också ett problem. Bestäm dig.
Problemet med haste om det funkar på trollkunniga är att den bara blir mer och mer obalanserad ju högre nivå man uppnår, så en erfaren trollkunnig har mycket större nytta av den och kommer att försöka skaffa den för att den ger möjlighet att skuta 2 fireballs per runda istället för en. Eller improved invisibility kombinerat med nån pang pang.
För det första: Fireball och Haste ligger på samma nivå. Det där händer redan utan någon ändring. Vidare får man faktiskt inte fler spells, man bara bränner dem fortare. Ens summerade smashpotential sjunker alltså bara om man memorerar en Haste. Det den gör är att låta dig ta mindre spö själv medan du utnyttjar den potentialen. Så oerhört grotesk är den inte ens där den är; jag menar, har du ens läst Temporal Stasis? Tycker du att den borde byggas om den med? Antagligen inte, "det är ju en level 9-spell". Och då är vi där igen: allt som behövs är en levelhöjning. Och lite movement rate, enligt mig, då.
Besvärjelsen finns då inte förän man uppnår mycket hög nivå (tråkigt), sen när man väl får tag på den så är den fortfarande mycket mäktig.
Igen, exakt samma sak gäller Wish. Är den dålig? Måste den tas bort? Gäller det alla andra level 9-spells också? Givetvis inte. Det handlar om att fixera formler på den nivå där de hör hemma, och Haste är felfixerad. Så enkelt är det.
Jag måste säga att en nedtoning av haste var nödvändig. Hur hade era lösningar sett ut?
Och vad hade de lett till för situationer?
Det har jag redan redogjort för, men jag gör det väl igen, då:
jag skulle ha höjt nivån på Haste, och det hade lett till situationen att folk hade fått vänta längre för att ta den, och ansett den vara ett mindre självklart val. Inget mer.
Alla upptänkliga formler är balanserade, bara man sätter dem på rätt level.
/Feliath - upprepar