Nekromanti Revised Ranger

Tamshan

Warrior
I snitt 1 hp sämre per tärning, i utbyte mot fler skill points, bättre saves, och lite fler spells. Dessutom bonus feats i stället för 2 weapon och ambidexterity. Att slåss med två vapen suger så i D&D, dessutom finns det väl ingen större logik i att alla rangers är tränade i den stridstekniken?

Helt klart ett mer flexibelt och användbart yrke!!

Jag har använt revised Ranger i min kampanj sedan Monte la upp den på sin hemsida. Min fru spelar faktiskt en Rogue/Revised Ranger som är en rackare på båge :)

Gabri L

Warrior
Tro mig, Caen, han är inte ensammen om det! Gissa varför jag inte kunde komma senaste gången...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."

König

Hero
2-weapon fighting.

Fungerar inte särskilt bra i DnD. Vilket känns skönt, för annars vet jag en i min grupp som skulle ha satsat på detta. Nämner dock inga namn.....*viskar*..Gabri L..../images/icons/smile.gif

"When the DM laughs it is already to late"

Gabri L

Warrior
Tänkte faktiskt ta improved ranger och ngra lvls wizard för att sedan bli arcane archer. Archers kanske suger eller inte, men jag tycker de verkar kunna bli rätt så balla att spela

Gabri L

Warrior
Det balla är att hon, min fru, faktiskt har spelat rollspel med oss, och vill göra så igen. Tamshan kanske håller med mig när jag säger att det känns rätt så cool, speciellt efter att ha haft kvinnligt sällskap som garvar åt en...

Tamshan

Warrior
Håller med om att Arcane Archer verkar ballt, rent rollspelsmässigt. Kanske några levels i Elven Bladesinger också skulle ge lite extra krut i karaktären när han väl går in i närstrid efter att pilarna tagit slut. Både Int-bonus och Dex-bonus på AC måsta rocka för en sådan karaktär, Wizards brukar ju ha hög Int ... Problemet är väl att Elven Bladesinger har en hel del feats som prereqs och du väl säkert hellre köpa Point Blank Shot, Rapid Shot och någon metamagic feat från början.

Tamshan

Warrior
Min fru är verkligen cool i det avseendet, hon gillar rollspel och går in för sina karaktärer lika mycket som de övriga spelarna. Faktiskt kan hon spelvärlden, Forgotten Realms, nog bäst av samtliga spelare då hon läst minst 30 realms-noveller och spenderat betydligt fler timmar med Baldur's Gate spelen än jag själv gjort.

Innan vi gifte oss hade hon aldrig någonsin spelat rollspel och i flera år sa jag blankt nej när hon frågade om hon fick vara med. Jag har upptäckt att en kvinna vid spelbordet dessutom har en viss lugnande effekt på gruppens värsta munchkins...

Gabri L

Warrior
Exactly! Dessutom är det största problemet att man som bladesinger förlorar 20% av xp, då man som alv har wizard som favoured class, eller har jag missförstått det? Håller med dig, T, om att det vore en helt underbar grej att försöka spela den beräknande iskalle archern, och bladesingern som vill in i närstrid på en och samma gång...

Nä, ska man satsa på prestige class så är det nog bäst att hålla sig till en enda och inte försöka tänka för långt in i framtiden. Jag tror att de som gör det tappar kontakten med charactern som den är för tillfället och bara tänker på vad den skall bli. De glömmer så att säga bort att "leva i nuet". Låter det där helt konstigt, det är lite svårt att förklara? Jag brukar lite löst staka ut ungeför vart jag vill med en character och sedan köra på. Då tror jag att man njuter som mest av charactären, speciellt om man coolar vippen innan man når dit man vill...

Gabri L

Warrior
Min fru gjorde helt fenomenala saker i Drakar. Bara den lilla grejen att hon flirtade och charmade till sig info i stället för att slå eller intimidata gjorde under för hela sessionen vi körde. Att min fru inte läser den här sortens litteratur, eller spelar dator tycker jag bara är härligt. Det lilla livet är ju så sött när hon kliar sig i huvudet och undrar vad en t4 är för ngt...

Tamshan

Warrior
Beror vilken typ av alv du spelar. Wood Elves (ranger) och Wild Elves (sorcerer) har inte Wizard som favored class..

Prestige Classes ger aldrig avdrag för XP vid multi-classing utan det gör endast reguljära Classes. Det är ju en av fördelarna med Prestige Classes. Spelar du en vanlig Elf med Wizard som favored så kan du med lätthet spela Ranger/Wizard + hur många Prestige Classes som helst utan att du behöver oroa dig det minsta för några XP-avdrag.

Jag håller dock med om att det ofta är bäst att satsa på att ta samtliga levels inom en Prestige Class, i alla fall de som har riktigt coola abilities på de sista levlarna. Men ibland kan det ju verkligen vara givande att bara ta en level eller några st inom en Class eller Prestige Class för att rafsa åt sig några billiga abilities eller coola plus på saves eller för att komma åt en class-bunden skill. Powergaming tror jag König skulle kalla det :gremwink:

Dock kan väl en (Elven) Arcane Archer även ha någon level i Elven Bladesinger utan att spelledaren skriker "foul". Bägge Prestige Classes är ju baserade på stridstränade warrior/wizard elven combos, det är ju inte direkt någon Half-Halfling/Half-Dragon Werewolf Lich Paladin/Gladiator/Assassin vi talar om här ;)

Gabri L

Warrior
Nä, nu har djävulen skitit i det blå skåpet. <B>Half-Halfling/Half-Dragon Werewolf Lich Paladin/Gladiator/Assassin</B>! Det var mig en combo som hette duga! I vilken sourcebook stod den, <I>The Tamshan Guide to the Realms</I>?

Gabri L

Warrior
Det sticker jag inte under stol med. Förresten, det kan ju hända att du får träffa henne en dag. Ifall vi spelar hemma hos mig, dvs.