Nekromanti [Revolver] "Collateral Damage"

Mogger

Hipsteranka
Jag har en finurlig liten bromsmekansim i Revolver som innebär att alla 1:or som slås innebär "Collateral Damage", vilket är en skada som spelaren kan välja att ta själv, eller mer sannolikt, låta drabba omgivningen. En oönskad sidoeffekt alltså.

Jag tycker att Collateral Damage är en skitbra term, eftersom den kan appliceras på nästan vad som helst. Den svenska militära termen är typ sidoskada eller nått, vilket inte låter hälften så coolt, och som dessutom funkar dåligt utanför rent militära situationer.

Kan jag kalla det för Kollateral skada? Det är svengelska men ganska utbrett verkar det som. Finns det något annat alternativ?

Rickard

Urverk speldesign
Måns said:
Kan jag kalla det för Kollateral skada? Det är svengelska men ganska utbrett verkar det som. Finns det något annat alternativ?
Rikoschett?

/Han som först tänkte föreslå "kollektiv skada"

Doomhamster

Swordsman
Sereg said:
kollateral är med i SAOL
Men är ordet med i det sammanhanget? Jag vet att ordet "collateral" förekommer även i legala sammanhang... tror det betyder ungefär egendom som "hålls som gisslan" tills en uppgörelse är klar.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
»Indirekt« är visserligen ett bra ord, men det saknar (tycker jag dårå) konnotationen »oavsiktlig« som finns inbakad i »kollateral«.

Mogger

Hipsteranka
Dante said:
»Indirekt« är visserligen ett bra ord, men det saknar (tycker jag dårå) konnotationen »oavsiktlig« som finns inbakad i »kollateral«.
Exakt!

claes

Swordsman
Dante said:
Jag får nog ge mig och hålla med om att kollateral funkar, speciellt om man läser vad SAOB säger:

1) (i fackspr.) som befinner sig l. förekommer l. är ställd vid sidan om l. jämte ngt annat l. ngn annan; i pl. äv: som befinna sig l. förekomma vid sidan om l. jämte varandra; sidoställd;

"Skada som förekommer vid sidan om."

Ram

Skev
Kutulu said:
Dante said:
Jag får nog ge mig och hålla med om att kollateral funkar, speciellt om man läser vad SAOB säger:

1) (i fackspr.) som befinner sig l. förekommer l. är ställd vid sidan om l. jämte ngt annat l. ngn annan; i pl. äv: som befinna sig l. förekomma vid sidan om l. jämte varandra; sidoställd;

"Skada som förekommer vid sidan om."
Jag böjer mig också för det argumentet.