Mogger
Hipsteranka
I mitt spel Revolver behöver jag någon form av pinnhålsmekanik för att avgöra var inom organisationen (gänget, roteln, whatever) karaktären befinner sig. Varför? Min tanke är att det är enklare att engagera sig i fiktionen om det finns hårda fakta som berättar vad du kan vinna och vad du kan förlora. Det här blir lite av spelets motsvarighet till erfarenhetspoäng.
Men, jag vet inte alls hur jag ska lösa det. Jag vill att det ska vara någon form av konkret mätare som visar vem som ligger bäst till för att bära hundhuvudet om det skiter sig, vem som ligger bra till för att befordras o.s.v.
Så här funkar det när man spelar Revolver (om man spelar polis):
Karaktären tilldelas ett fall, och börjar jobba det. Pressen höjs av olika orsaker och snart börjar det gå ut över karaktärens liv. Då blir det ännu värre. Men karaktären ger inte upp, utan hänger kvar, börjar jobba 24-timmars pass m.m. Eller, gör hon det? Ägnar hon tid åt familjen istället och tar skiten? Eller börjar hon ta genvägar?
I organisationens ögon finns det rätt och fel. Gör man fel får man ta smällen, men om det är medvetet val är det bara coolt. Men hur hanterar man det?
Idéer?
Först, behöver jag alls regelsätta det här?
Men, jag vet inte alls hur jag ska lösa det. Jag vill att det ska vara någon form av konkret mätare som visar vem som ligger bäst till för att bära hundhuvudet om det skiter sig, vem som ligger bra till för att befordras o.s.v.
Så här funkar det när man spelar Revolver (om man spelar polis):
Karaktären tilldelas ett fall, och börjar jobba det. Pressen höjs av olika orsaker och snart börjar det gå ut över karaktärens liv. Då blir det ännu värre. Men karaktären ger inte upp, utan hänger kvar, börjar jobba 24-timmars pass m.m. Eller, gör hon det? Ägnar hon tid åt familjen istället och tar skiten? Eller börjar hon ta genvägar?
I organisationens ögon finns det rätt och fel. Gör man fel får man ta smällen, men om det är medvetet val är det bara coolt. Men hur hanterar man det?
Idéer?
Först, behöver jag alls regelsätta det här?