Mogger
Hipsteranka
Först, vad är Revolver?
Det mesta när det gäller den typen av farlig och hyfsat realistisk strid som jag är ute efter börjar falla på plats (senaste spelmötet kastade sig alla RP bakom närmsta skydd när kulorna började vina, och det händer inte ofta i rollspel! ), men när det gäller kroppsskydd är jag inte riktigt hemma. Till stor del för att de reglerna inte är speltestade, och det lär dröja.
Iaf, i Revolver är bokföringen ganska låg. Det finns inga kroppspoäng, inga slag för träffområde, inga slag för hur stor skada som tilldelas o.s.v. utan allt blir output från anfallarens och försvararens enda tärningsslag. Systemet är 2T6+FV över Svårighet. Det innebär att antalet informationsbärande delar inte är så många, och är i princip redan upptagna.
Därför tänkte jag hantera rustning som resurs och därmed även bolla över frågan om träffområde till spelaren. Jag tänker mig att ett kroppsskydd har tre (eller fler för tuffare pansar) användningar, där varje användning adderar ett värde till rollpersonens tålighet. Det innebär i praktiken att rustningen kan skydda helt, delvis, eller inte alls. Precis som jag vill. Första gången rustningen används adderas exempelvis 5 till skadetåligheten, andra gången adderas 3 och sista gången 1. Sedan är den förbrukad. Värdet blir då 5/3/1. Olika rustningar kan får andra värden. Det innebär att spelaren bestämmer var träffen tar, och om rustningen skyddar mot träffen.
Exempel 1
Nej, träffen tar i min arm och jag har inget skydd där.
Exempel 2
Träffen slår in i bröst och mage, rakt på min väst, så den skyddar.
Känns det vettigt?
Revolver är ett rollspel som utspelar sig i USA, under åren 1870-1930. Spelarna tar rollen som lagbrytare eller lagväktare i ett land fullt av motsättningar och omvälvningar, ett land i gryningen som precis har vaknat. Det är en tid när den amerikanska drömmen frodas, där allt är möjligt. Men det är också en oförlåtande och våldsam tid där det är den som skjuter först som står kvar när krutröken skingras. För när allt kommer omkring, vad spelar det för roll vilken sida av lagen du står på när du har en laddad revolver riktad mot dig?
Det mesta när det gäller den typen av farlig och hyfsat realistisk strid som jag är ute efter börjar falla på plats (senaste spelmötet kastade sig alla RP bakom närmsta skydd när kulorna började vina, och det händer inte ofta i rollspel! ), men när det gäller kroppsskydd är jag inte riktigt hemma. Till stor del för att de reglerna inte är speltestade, och det lär dröja.
Iaf, i Revolver är bokföringen ganska låg. Det finns inga kroppspoäng, inga slag för träffområde, inga slag för hur stor skada som tilldelas o.s.v. utan allt blir output från anfallarens och försvararens enda tärningsslag. Systemet är 2T6+FV över Svårighet. Det innebär att antalet informationsbärande delar inte är så många, och är i princip redan upptagna.
Därför tänkte jag hantera rustning som resurs och därmed även bolla över frågan om träffområde till spelaren. Jag tänker mig att ett kroppsskydd har tre (eller fler för tuffare pansar) användningar, där varje användning adderar ett värde till rollpersonens tålighet. Det innebär i praktiken att rustningen kan skydda helt, delvis, eller inte alls. Precis som jag vill. Första gången rustningen används adderas exempelvis 5 till skadetåligheten, andra gången adderas 3 och sista gången 1. Sedan är den förbrukad. Värdet blir då 5/3/1. Olika rustningar kan får andra värden. Det innebär att spelaren bestämmer var träffen tar, och om rustningen skyddar mot träffen.
Exempel 1
Nej, träffen tar i min arm och jag har inget skydd där.
Exempel 2
Träffen slår in i bröst och mage, rakt på min väst, så den skyddar.
Känns det vettigt?