Nekromanti [Revolver] Rustning som resurs och träffområden

Mogger

Hipsteranka
Först, vad är Revolver?
Revolver är ett rollspel som utspelar sig i USA, under åren 1870-1930. Spelarna tar rollen som lagbrytare eller lagväktare i ett land fullt av motsättningar och omvälvningar, ett land i gryningen som precis har vaknat. Det är en tid när den amerikanska drömmen frodas, där allt är möjligt. Men det är också en oförlåtande och våldsam tid där det är den som skjuter först som står kvar när krutröken skingras. För när allt kommer omkring, vad spelar det för roll vilken sida av lagen du står på när du har en laddad revolver riktad mot dig?

Det mesta när det gäller den typen av farlig och hyfsat realistisk strid som jag är ute efter börjar falla på plats (senaste spelmötet kastade sig alla RP bakom närmsta skydd när kulorna började vina, och det händer inte ofta i rollspel! :gremsmile: ), men när det gäller kroppsskydd är jag inte riktigt hemma. Till stor del för att de reglerna inte är speltestade, och det lär dröja.

Iaf, i Revolver är bokföringen ganska låg. Det finns inga kroppspoäng, inga slag för träffområde, inga slag för hur stor skada som tilldelas o.s.v. utan allt blir output från anfallarens och försvararens enda tärningsslag. Systemet är 2T6+FV över Svårighet. Det innebär att antalet informationsbärande delar inte är så många, och är i princip redan upptagna.

Därför tänkte jag hantera rustning som resurs och därmed även bolla över frågan om träffområde till spelaren. Jag tänker mig att ett kroppsskydd har tre (eller fler för tuffare pansar) användningar, där varje användning adderar ett värde till rollpersonens tålighet. Det innebär i praktiken att rustningen kan skydda helt, delvis, eller inte alls. Precis som jag vill. Första gången rustningen används adderas exempelvis 5 till skadetåligheten, andra gången adderas 3 och sista gången 1. Sedan är den förbrukad. Värdet blir då 5/3/1. Olika rustningar kan får andra värden. Det innebär att spelaren bestämmer var träffen tar, och om rustningen skyddar mot träffen.

Exempel 1
Nej, träffen tar i min arm och jag har inget skydd där.

Exempel 2
Träffen slår in i bröst och mage, rakt på min väst, så den skyddar.

Känns det vettigt?

Mogger

Hipsteranka
Och en grej till som jag glömde.

Det här innebär att du i de flesta fall får en lättare skada trots att du bär skydd, vilket kan förklaras med att du träffades av mer än en kula (som inte tog i skyddet) eller att kraften bröt ett revben etc.

Känns det rimligt?

Xyas

Swashbuckler
Finns det något sätt för en angripare att kringgå en rustning? Eller representeras det av ett anfall som gör så mycket skada att rustningen blir irrelevant?

Mogger

Hipsteranka
xyas said:
Finns det något sätt för en angripare att kringgå en rustning? Eller representeras det av ett anfall som gör så mycket skada att rustningen blir irrelevant?
Det finns utrymme för båda alternativen. Det ska också sägas att det här gäller eldvapen i första hand. I närstrid är jag helt för att pressa in dolkar genom visir och annat elakt. :gremsmile:

Xyas

Swashbuckler
Måns said:
xyas said:
Det finns utrymme för båda alternativen. Det ska också sägas att det här gäller eldvapen i första hand. I närstrid är jag helt för att pressa in dolkar genom visir och annat elakt. :gremsmile:
Aight, med möjligheten att kringgå rustningen tycker jag det låter vettigt. Även om det kanske inte finns så mycket incitament att välja någon av de lägre nivåerna av sin rustning, men det är å andra sidan rimligt. Jag gillar iden med att den angripne själv väljer var denne blir träffad.

mr_si

Warrior
1870-1930 och mest skjutvapen mellan banditer och lagmän? Behövs det verkligen rustningsregler i ett sånt spel? Vilka rustningar hade du tänkt att de olika karaktärerna ska bära?

Just a thought :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
:gremsmile: helt rätt.

Jag tänker i förväg. Revolver 1970-2010. Då behövs regler för understödsvapen, kroppsskydd och allt möjligt så jag försöker redan nu se till att sånt ryms i systemet så det inte "skohornas" in sedan.

Mogger

Hipsteranka
Hur många träffar?

xyas said:
Aight, med möjligheten att kringgå rustningen tycker jag det låter vettigt. Även om det kanske inte finns så mycket incitament att välja någon av de lägre nivåerna av sin rustning, men det är å andra sidan rimligt. Jag gillar iden med att den angripne själv väljer var denne blir träffad.
Efter lite research i ämnet verkar det vara en ytterst rimlig lösning. Frågan nu är hur många träffar som är vettigt? Jag hittade en formel om vad som händer med en västs skottresistans, men jag begriper mig inte på högre matematik... :gremsmile:

Hur många träffar klarar en skyddsväst? Är det stor skillnad på kevlar, nylon etc?