Nekromanti Revolvermän

Dixon

Veteran
Vem av alla revolvermän under westernepoken anser ni ha varit den bäste? Kan vara kul att få reda på vad folk tycker..

Gibbon

Veteran
därom tvista de lärde

det fanns ju mankillers (revolvermän i den mening vi känner dom) och så fanns det glamourboys å bråkstakar.

bråkstakarna var såna som jesse james å hardin... vissa kallar dom revolvermän. men dom va bara bråkstakar.

sen fanns det glamourboys som va snitsiga med pickorna och fick jobb för att dom va det... dock fick dom oftast jobb som lagmän exempel Earp å Hickock.

dom riktiga mankillers... såna som hyrde ut sina tjänster till högstbjudande fanns det säkert en hel del av... men såna levde nog sällan så länge att dom blev riktigt kända då dom nog oftast misstogs för bråkstakar. och ja... det va dom nog åxå.

Gibbon

Veteran
men om du absolut måste ha ett namn på en snubbe som va skicklig me pickan å som jag tror skulle använda alla andra till att torka sig i baken med så säger jag nog Hickock... innan han blev gammal å full.

Kid Curry

Veteran
KID CURRY!!!! :gremsmile:

Nä bara skoja!
Jag tycker nog Henry McCarty, men jag är lite splittrad för att jag känner lite grann att man har fått en bild av honom p.g.a. filmerna Young Guns 1 o 2. :gremconfused:
Jesse James fastna jag för när jag och en kompis gjorde ett skoljobb som handla om just Amerikanska Västern. Han var ju en sorts Robin Hood i western tappning och det gillar jag.
Men om du menar vem som var snabbast eller nåt sådant, har jag inte en susning.

Ska jag välja en filmhjälte, måste det vara Clint i Den Gode, den Onde, den Fule. Han är bara bäst!!! :gremcool:

Dixon

Veteran
Hmm..Billy är ju en av de mer mytomspunna figurerna i western. Men det finns egentligen inte mycket fakta om hans förmåga med revolvern. Jag skulle tro att det mesta är ren myt..Men men..vem vet?
Jesse James och grabbarna kan nog egetligen inte betraktas som rena "gunfighters", snarare stråtrövare. Men Quantrills män var ju kända för att kunna skjuta..

netr0m

Veteran
Re: Sundance Kid (NT)

håller med han var nog den främsta, det krävdes ju en stor del av bolivianska armen för att döda han och Butch Cassidy

Dixon

Veteran
Banditos Yanqui

Hmm..Gjorde de verkligen det? Vissa anser att att det inte var de beryktade "Banditos Yanqui" som dödades av den Bolivianska armén utan två helt andra vita..Men det är nog svårt att bevisa..Och vissa påstår ju att Billy the Kid inte dödades av Pat Garret..

Tosse

Veteran
Vem som var bäst?
Svårt att säga då de inte mötte varann, iaf de flesta av dem.
Johnny Hardin, lär ha varit riktigt elakt snabb med sin revolver...
Men Bäst? Det vete fåglarna.
Den som jag tror var den bäste, var nog Wyatt Earp.
Detta därför att Wyatt oftast använde revolvern till att slå ner bråkstakar med, och när han var tvungen att skjuta, tillhörde han de säkra skyttarna, de som gav sig själv tid att sikta så att de träffade, istället för att vräka iväg skott helt på chans.
Dessutom, så dog Earp av ålderdom, vilket få av de andra gjorde.

Dixon

Veteran
Jo Wyatt Earp får nog anses vara en av de främsta. Han lyckades faktiskt klara sig genom hela livet utan att en enda gång träffas av en kula..Och sedan deltog han ju också i en av de mest kända av alla revolverstrider, OK Corall. Denna händelse är unik så till vida att där finns gott om trovärdiga ögonvittnen, något som de flesta dueller saknar..
När vi ändå är inne på kända dueller så anser jag att Wild Bill Hickhocks uppgörelse med Dave Tutt på torget i Springfeild 1865 är det främsta exemplet på en "Renhårig" Duell..