Nekromanti Rhazcom Manziir, Martaridyrkare med dispens?

Pendragon

Swashbuckler
Det sägs att Rhazcom Manziir ska vara hängiven Martaridyrkare, och Martaridyrkan lärs ut på hans härakademi.
Problemet är att den stora grundpelaren i Martaridyrkan är att man förbinder sig att enbart använda svärd och dolk. Maziirskt klingmästeri innefattar nämligen tämligen grundlig utbildning med stridslans, ett ganska "omartariskt vapen". Hur går det här ihop egentligen?

Och så en annan liten detalj vad det gäller fältslagsreglerna...

Måste ryttarchocker göras med lans? Kan de utföras med vilket vapen som helst är det effektivare att utrusta sina riddare med enbart slagsvärd (vilket är ett tvåhandsvapen de flesta självrespekterande riddare ska kunna svinga obehindrat med en hand).
Som jag förstog det var lansarna i kombination med stigbyglarna som gjorde kavalleriet såpass dominerande som det faktiskt var. Svärdet var väl snarare ett andravapen som man slet fram när lansen var förbrukad.

carmon

Veteran
Jag anser att lansarna är effektiva på grund av den längd dessa innebär, sedan är det lite skämmande med en häst på mer än ett ton som springer emot en. Att sedan riddaren riktar en lans emot leden ökar bara skrämsel effekten. Du kan ju dra ditt svärd efter du gjort grillspett av soldaterna.

Pendragon

Swashbuckler
Jo, men varför blir då kavalleri effektivare om de dumpar lansarna och går loss med slagsvärd och stridsyxor?

Eller man kanske borde dela upp en- och tvåhandsvapnen lite mer.
En- och enhalvhandsvapen (Slagsvärd, Carwelan etc) +40 i OV kanske?

Vilket iofs forfarande gör dem effektivare än lansar..
Riddare med vanliga enhandssvärd blir lika effektiva som dem med lansar, något som definitivt inte bör stämma vid ryttarchocker.

Korpen

Hero
Fältslag

Fältslagsystemet har så många buggar att jag inte var var jag ska börja...
-Ingen möjlighet för spontana trupprörelser, misslyckas ordern så står truppen still. Vore de riddare eller tirarker så är det mer passande om de istället gick till nafall mot närmast fi.
-Ingen skillnad mellan moral och diciplin (båda blir strivana) t.ex så kan en styrka med riddare ha extremt bra moral och erfarenhet, men ser alla försök att ge dem order om vad de ska göra som en förolämpning medans de jargiska legionärerna har ett välfungerande ordersystem som gör att de följer generalens minsta vink, men har mkt sämre moral. Vilka ska ha bäst strivana? (retorisk fråga)

Erik -som tycker bättre om typklassifiering än vapenklassifiering

Pendragon

Swashbuckler
Re: Fältslag

Jomen det ska väl gå att fixa inom de nuvarande fältslagsreglernas ramar? Kan du inte göra ett försök, eller ge lite mer specifika önskemål så kan jag tänka mig dona med det...
Vad sägs? Det är nog en ny hemsida på väg upp där det kan hamna också. Jag pysslar gärna med det, men jag har gärna lite hjälp på den kreativa sidan.