Nekromanti [Ribbon Drive] Over Jordan

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag, Det Sjunde Inseglet och Alissa spelade Ribbon Drive igår. Det är ett roadmovierollspel där alla spelarna gör prep genom att göra varsin spellista/blandband och tar med. Man slumpar en spellista att börja med och slumpar en ny när den tar slut, eller när rollpersonerna tar en "detour".

Det är ett ganska meditativt spel som handlar om att släppa taget och acceptera det som spelet slänger åt en, framförallt i form av en slumpad spellista.

Vi började med Det Sjunde Inseglets lista. Den första låten inspirerar scenariot:

http://www.youtube.com/watch?v=pe5Cqz1i4Uc

Utifrån den här låten föreslog jag att vi spelade tre soldater som var på väg hem efter ett krig, med askan av vår fjärde kamrat i bilen.

Vi "körde" på det, och lät settingen vara ett alternativt Amerika som var utarmat efter åtta år av inbördeskrig. Våra roller kom från Dust, en liten håla i Texas; Phoenix, Arizona och Puebla, Mexico.

Härnäst satte vi på Det Sjunde Inseglets andra låt, att göra våra rollpersoner från. En rollperson är ett namn, 3 Traits och 2 Futures. Minst en av dessa måste vara tagna från texten på den andra låten.

http://www.youtube.com/watch?v=1U6Ae39QGzU

Rollerna:

Sam "Dust" (Grunt, bra på att lyda order, noga med protokollet)
Traits: Stark och uthållig, Bra på att köra bil, I remember how they took you down (vill inte låta andra råka illa ut igen)
Futures: Återvända till sitt gamla liv, Dissipate shadows of the mess you made (komma över skulden att ha klantat till det och orsakat Susans död)

Andrew "Phoenix" (Lustigkurren, optimist)
Traits: Bryr sig om allt levande, Ever find a friend (får vänner överallt) och en jag glömt
Futures: Återse sin fästmö, Brother, you don't need to turn me away (Tar hand om Maria och Sam)

Maria "Puebla" (Befäl, sträng)
Traits: ?
Futures: Se till att Andrew, Sam och Susans askor kommer hem, Vision of a gentle coast (återvända till Mexico)
Våra scener handlade mycket om resan i ett trasigt land med ont om resurser och härjat av övergrepp. Många litade inte på militärer. Sam och Maria hade svårt att släppa taget om sina roller som militärer, medans Andrew var nästan gränslös i hur han bytte bort sitt gevär mot en stickad halsduk, så vi fick åka tillbaka och hämta det igen.

Två favoritsekvenser där musiken var väldigt präglande:

När vi stannar upp på en fest i natten, efter att nästan ha blivit rånade/skjutna, och vi träffar lyckliga människor för första gången på flera år. Alla slappnar av. Sam är nära att lämna askan av Susan här istället för hemma för att det är en så vacker plats.

När Andrew kommer hem till sin fästmö där det är fest. Det visar sig att alla trott att han var död, och hans fästmö gifter sig idag med en annan man. (The look on his face!) Nästa scen är alla tre i en bar. Andrew är helpackad. Sam övertalar Maria att dansa med honom.

Sam lyckades skingra skuggorna från det han ställt till med, men släppte taget om möjligheten att återgå till sitt gamla liv. Andrew släppte taget om att han behövde skydda sina kamrater och att han skulle återse sin fästmö. Maria lyckades återföra oss och askan dit den skulle. Vi vet inte om hon återvände till Mexico, dock.

Jag gillade spelet mycket. Jag har varit tänd på det i flera år och längtat efter att få spela det, men det har ju varit out of print. Ribbon Drive är en rå övning i meditations- och improprinciper. Stanna upp. Släpp taget. Lyssna. Acceptera. Ta din impuls och berätta utifrån. Var uppenbar. Stajla inte till det, bara gör det, naken.

Okej, det låter säkert väldigt pretto och svårt. Det behöver inte vara så svårt, men för den som vill (och som grokkar det) så finns det ett sådant djup att ta för sig av. Faktum var att spelmötet i sig var inte så spektakulärt, men väl tillfredställande. Det är ett långsamt spel som sjunker in allteftersom. Jag vill spela det igen, sjunka in ett steg till.

Shit, jag kan liksom inte skriva om det här utan att det låter pretto. Det är väl bara att acceptera. :gremsmile: Bra spel iallafall.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Låter hur ballt som helst att spela på det viset (och jag har lyssnat på Mykonos typ hela kvällen)! :gremsmile:
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Phoenix tredje trait var "With a vision of a gentle coast". Hans mest utmärkande drag var trots allt hans optimism i stark kontrast till Dust och Pueblas mörka framförhållning.

Det jag gillade med Ribbon Drive var ramarna som musiken skapade när vi improviserade. Musiken ger alla deltagare en kollektiv känsla för vart scenen leder. Den vägleder vårt gestaltande och ger inspiration till vad för känsla som genomsyrar miljöerna vi befinner oss i.

Att vi själva får välja musiken ger oss igenkännande ögonblick och personliga band till berättelsen.

Dessutom tar man sig tid att lyssna på låtar på ett sätt som jag annars bara gör när jag åker tåg eller buss genom trista landskap med lurarna som enda sällskap.

Att Ribbon Drive är så avskalat regelmässigt gör att man kan koncentrera sig på att bara vara sin rollperson. Bristen på konfliktresolution gör det enklast att lösa problemen genom att prata med varandra. Typ som riktiga personer gör. Inte psykopatrollpersonerna som vi annars spelar.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Sjunde inseglet said:
Bristen på konfliktresolution gör det enklast att lösa problemen genom att prata med varandra. Typ som riktiga personer gör. Inte psykopatrollpersonerna som vi annars spelar.
Hahahaha :gremlaugh: Jepp, precis.
 
Top