Nekromanti Riddar Johan/Rodrick, monstret och korven

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag spelade rollspel med barnen i morse! Det var fantastiskt roligt och inleddes med att jag plockade fram tärningar, en whiteboard med penna och brädspelet Drakriddarna som vi lootade på figurer.

Saga valde den gula riddaren, som jag presenterat som Johan. Noah tog en d20. Sen ritade jag en bild på ett gammalt träd och förklarade för Saga att Johan hade fått höra om en by där får och kossor försvann på nätterna. Han var nu ute och undersökte det och hade spårat djuren till trädet, som hade en gång ner i marken under sig. Saga ritade hjälpsamt dit en dörr.

Johan öppnade dörren och gick ned för trappan. Han kom ned i ett fyrkantigt rum med en grottgång åt vänster och en dörr rakt framåt. Han gick åt vänster. Noah tog en näve tärningar till och visade upp en grön transparent d6 för mig. Saga bestämde att Johan gick in i grottgången. Där fick han se en tjuv (en orch-figur) som flydde vid åsynen av honom. Naturligtvis följde Johan efter. De sprang långt och kom så småningom till ett vägskäl där tjuven stannade, andfådd. Tjuven frågade vem Johan var. Johan presenterade sig som Rodrick (vilket han härefter hette, tydligen) och förklarade att tjuven måste lämna tillbaka fåren och kossorna.

Noah tog hela tärningsasken.

Tjuven - som nu fick sällskap av en kamrat - sa att tjuvarna i grottan inte alls ville stjäla en massa, men det hade flyttat dit ett monster som tvingade dem att hämta kossor och får för att mata det med. Saga tog pennan och ritade en lång grottgång, sen pekade hon på slutet av den och sa "där är monstret! Rita ett monster, pappa!" Så jag ritade ett monster med bakben, tentakler och ögon på spröt. Saga kompletterade bilden med en mun med vassa tänder och flyttade sedan Rodrick dit. Monstret började då gruffa med Rodrick och spruta lite eld och säga åt honom att monstret ville ha mera får. Saga bestämde att inte alla var uppätna, så jag fick rita dit två får och en kossa. Rodrick "tog tag i honom med svärdet och drog honom" genom grottan (Saga ritade en lång grottgång till som avslutades i ett rum med en dörr, Noah tappade alla tärningar på golvet). Monstret fick ont, men Rodrick tejpade såret och gav plåster och blåste på det. Sen fick monstret en korv av Rodrick. Monstret tyckte jättemycket om korven och ville genast ha jättemycket mer. Då gick Rodrick tillbaka till tjuvarna, som sa att de inte hade någon korv men att det fanns en häxa i grottan som nog kunde trolla fram en. Saga bestämde var häxan fanns och jag tog fram den röda mörkerherren, med avbrutet svärd, som fick representera denne. Saga påpekade att häxan hade tappat sin hatt ("för att du kanske har rollspelat för hårt med den någon gång, pappa?"), så naturligtvis sa häxan till Rodrick att hon inte kunde trolla fram korv förrän hon fått en hatt. Rodrick hade tydligen med sig en hatt åt henne, så det löste sig fort.

Sen trollade häxan fram en korv som var så stor att alla figurerna (det räckte inte ens med alla tjuvarna och de jättestarka trollen!) fick hjälpas åt att bära. Och monstret åt sig vrålmätt och somnade - säkerligen för att sova i hundra år!

Fantastiskt roligt, och Saga vill spela igen. Och hon vill att jag berättar för mina rollspelarkompisar att hon har spelat rollspel också! :)

obak

Hero
Mysiga med ungar är att dom är så kreativa. Keep us posted om ni spelar igen!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
???

Typiskt dig att rollspela för hårt med figurerna, Bea!

kloptok

Pensionerad astrolog
Känns nästan lite gonzo där med att trolla fram korven, härligt. Noah verkade rätt skicklig, lite orolig för min SM-medalj nu.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Inför framtida spel är jag lite sugen på att skaffa cernit-lera eller något liknande och göra gubbs tillsammans med barnen. Måste ju kunna göra alla möjliga gonzo grejer då :D Finns det någon mer hållbar lera som är lätt att jobba med?
obak said:
Morssan brukade svnga ihop en sats trolldeg när vi inte kunde hålla käft, fick man sitta och kleta med den. Sen bakade man den i ugnen och målade den med vattenfärg.

Paal

Imaginär fantast
Låter fantastiskt, hur gamla är barnen?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Noah är 2,5 och Saga är 4,5. Vi har spelat förut, men då har det mest varit pennor och papper involverade. Med figurer så tog sig Saga verkligen an en roll och styrde. Noah däremot fattade inte riktigt grejen, men det är ändå bara tärningarna som intresserat honom hittills :)
Paal said:
Som mina då, kanske dags att prova.

Xyas

Swashbuckler
Kul! Får skälla på min son så han växer snabbare så jag kan spela med honom också :)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
obak: jag har provat med trolldeg och den blir lite för kladdig för att göra småfigurer. Även om man får den fastare så blir det inte så bra med detaljer. Just vattenfärg tenderar att kladda upp den igen (vatten, y'know), men vi har andra färger som funkar lite bättre.

Jag skulle vilja ha något som cernitlera, men som inte är så oförlåtligt hårt i början. Det måste ju arbetas upp så att det blir varmt innan det går att jobba med. Det är väldigt svårt för barnen.

Paal: do it! Jag tror det viktigaste är att låta de göra vad de vill. När Saga vill bestämma vad SLPerna har för sig eller hur miljön ser ut så får hon det. Och Noah vill ju som sagt bara leka med tärningarna :)

kloptok: Noah kommer nog köra i juniorklassen ganska länge till, men Saga kommer bli grym på old school! Där snackar vi nån som löser problem och slipper undan strider och farliga situationer galant :D

Iskaral

Swordsman
Man blir alldeles varm i kroppen när barn är intresserade av rollspel. Vi gav bort Äventyr + tärningar till en av min Albins kompisar i helgen. Han har spelat hos oss ett par gånger och blev jätteglad över presenten. Det kostade i och för sig mer än vad jag av princip tycker man ska lägga på en barnkalaspresent, men jag kunde bara inte låta bli. Pojkens mamma vill gärna ha en presentation också :)
DeBracy said:
Klart kultur får kosta! :D
Ymir said:
nja, culture wants to be free.