Nekromanti Riddaren?

zuntona

Swordsman
Jag har läst igenom delan om förlänningen flera gånger men marknad står det hela tiden i bestämd form singular. Finns det bara en lokal marknad i varje förlänninng och en provinsal eller finns det en lokal marknad per by och en provinsal per stad???
NU är jag förvirrad. Jag skulle tippa på att frågan varit uppe förr, men jag har inte spelat Eon på ett år nästan men nu i helgen spelade jag. Så därför har jag inte kollat över forumet så mycket.
Finns det någon som hittat på regler för hur man ska kunna förbättra sin binäringar. Jag spelar en alkoholist men hans egna vingårdar har värdena1,2 och 1. :gremmad:

Duddmannen

Hero
Marknader

Om jag inte minns helt fel så finns det en marknad i varenda liten by IBLAND. Om det är marknad räknar man ut värdet lokalt. Men den marknad som verkligen gäller är ju den största i trakten. Detta är vanligtvis den som kallas provinsal (tror jag) och kan ligga i en annan förläning. Man letar upp närmaste stad, helt enkelt.

Principen är att de lokala bönderna visserligen kan komma att hålla en marknad lite då och då nära hemmet, men om det ska bli någonting som man kan tjäna pengar på eller där man kan hitta mer än bara rovor och fläsk, så bör man ta sig till en stad och marknaderna där. En stad blir ju en samlingsplats för alla som bor i trakten, den ligger ofta lagom till i förhållande till vägar och vattendrag så att flera distrikt lätt kan frakta varor dit på kort tid (färskvaror är bra). Dessutom kan lokala hantverkare också utnyttja en lokal marknadsdag till att visa upp sina varor för alla de som kommit till staden.

Tror jag i alla fall.

/Duddmannen

zuntona

Swordsman
Re: Marknader

Lästa jag jävligt fel eller står det inte att man får ta upp skatt från den lokala marknaden? Det jag då tycker är konstigt är att ett baroni får in lika mycket skatt från marknaden som ett hertigdöme gör. Och den provinsala marknaden bör väl också finnas fler om man har massa stora städer i ett hertigdöme.

Ceram

Hero
Jag har läst igenom delan om förlänningen flera gånger men marknad står det hela tiden i bestämd form singular. Finns det bara en lokal marknad i varje förlänninng och en provinsal eller finns det en lokal marknad per by och en provinsal per stad???
Jag tror marknaden i det sammanhanget inte handlar om en konkret marknad utan snarare hur mycket som går att köpa och sälja i förläningen utan att skapa över- eller underskott. Alltså ungefär som när ett företag ta marknadsandelar i Ryssland.

Marknade i rent konkret form förekommer antagligen inte så ofta i en liten by. Antagligen är det bara i samband med tinget som marknaden lever upp lite mer.