Nekromanti Riddarens förläningsregler

Jag vet inte hur bra reglerna för förläningar funkar för mindre markägare såsom baroner etc. Men när jag igår skulle göra ett hertigdöme för en SLP i Jargien (jag vet att dom inte har hertigar där, men det motsvarande, alltså det som kommer under Kejsaren) så blev det helt fel. För det första: Det är ju omöjligt att få en stad i förläningen. För det andra: det går ju knappt att få några större byar heller, man får ju bara en massa små byar. Det jag gjorde var att jag satte ihop byarna med varandra så att det blev större byar. Sedan satte jag ihop några stora byar till en stad på typ 3.000 invånare. Det är ju helt omöjligt att få en stor stad i förläningen, en med minst typ 20.000 invånare. Någonting säger mig att reglerna bara är testade för små baronier i Asharien & Soldarn, eller? Försvara er Neogames.

Mvh Victor Palm

I'll be back

PS. Om det är jag som har gjort fel när jag skapade min förläning, säg till mig då. Jag var inte jättepigg när jag läste igenom reglerna precis DS.

Favelan

Veteran
Om jag nu inte har fel, så är det väl så att man bestämmer var hetigdömet ligger någonstans. Därifrån ser man på kartan om det innehåller någon stad. Till exempel så innehåller alla hertigdömen i Soldarn, förutom Östmark, en stad.
Sedan så är det väl ocks så att Jargien är uppdelad i provinser, vilka inte riktigt motsvarar hertigdömen, enligt min uppfattning.

/Favelan

Dan (Neo)

Veteran
Citat ur Riddaren: "Spelledaren bestämmer om en stad ingår i förläningen. Städer är emellertid mycket ovanliga inom förläningar och bör endast ingå i mycket mäktiga länsherrars besittningar."

Du har förstått det rätt att det inte går att "slå fram" städer m h a förläningsreglerna. Anledningen till detta är att alla Mundanas städer finns utritade på kartor - rätt att beskatta städer slumpas inte fram utan placeras ut med allsmäktig spelledares goda minne. (Mer info på sid 40)

Ett annat "problem" är att Jargien inte är ett feodalrike, och att spelledaren därför måste se upp lite extra när han använder förläningsreglerna. Det finns riddare i Jargien, däremot inte typisk feodalism. Inom kejsardömet byggs makten på ämbeten snarare än jord och adelstitlar.

Att använda förläningsreglerna i ett land som inte har (definitionsmässiga feodala) förläningar kräver en del uppmärksamhet i valet av vilka regler som ska användas, men det är ingen tvekan om att största delen av regelverket går att använda även i kejsardömet.

Den sanariska alliansen (utom möjligtvis Kiriya) är vad jag har förstått väldigt feodala av sig. Varför finns det inte regler för dessa (främst i Sunari)?

Mvh Victor Palm

I'll be back

PS. Alla städer finns ju inte utmärkta på mundanakartan. Det finns t ex flera alvstäder som inte är placerade på den, eller? DS.

Dan (Neo)

Veteran
Sunari

Den sanariska alliansen (utom möjligtvis Kiriya) är vad jag har förstått väldigt feodala av sig. Varför finns det inte regler för dessa (främst i Sunari)?
Reglerna finns väl, så när som på en rad i huvudtabellen för generering av förläningar?! Ett bra påpekande dock. Kan tillsvidare rekommendera följande data för mellersta (det bördigaste (?)) Sunari:

Skogsmark: 3T6 x 100
Jord: 5
Bete: 3
Jakt: 4
Fiske: 3

Sereine-trä är emellertid värt betydligt mer än vanligt timmer (viket representeras av det soldiska bokträdet): räkna med 54 silver per lass för sereine. Det finns säkert fler lokala faktorer att ta hänsyn till - speciella binäringar?! (Läs gärna igenom vad som gäller för Sanari i Alver-boken före det att förläningsreglerna appliceras)

Alla städer finns ju inte utmärkta på mundanakartan.
När jag skrev "kartan" menade jag det bildligt. Betydelsen var att spelledaren inte skulle behöva vara med om situationer som: "Jovisstja, förutom skogspartiet har du också en stad på 4.000 invånare några hundra meter från din gård. Konstigt, men du verkar inte ha lagt märke till den tidigare...." :gremwink: