Nekromanti Riddarens vapen/rustning

Lord decado

Veteran
Jag har funderat länge och hårt på detta, slutligen kommit fram till att riddaren skall ha:
långsköld (byzantinsk modell)
stridslans
slagsvärd

full rustning i plåt, en liten ändring harnesk i
tjockplåt+handskar och (visirhjälm m. nackskydd/tunnhjälm)
ringbrynjehauberk + handskar
civilklädsel (beroende på varifrån rollpersonen kommer)

Tar tacksamt emot åsikter och kritik...

Strenght and honor

Nja, Slagsvärdet kan tyckas av vissa riddare vara lite tungt.
Stridssvärd eller Långsvärd funkar också.
Personligen tycker jag att riddare bör använda en Riddarsköld (avkapad långsköld), och visirhjälmen kräver inget nackskydd då rustningen inkluderar sådant.
Sedan ett bygelvisir är en praktisk sak, vikta plåtkanter funkar bra, vingar, rustningssköldar och låsbara handskar...

Mouja

Hero
Varför måste riddaren ha svärd? Varför kan han inte springa runt med morgonstjärna som de andra barnen? Nää, riddare måste inte alltid ha ett svärd, så länge som de har en häst är de riddare (enligt den tidiga medeltidens sett att se på saken).

Zaaken

Veteran
bara för att man är riddare behöver man inte ha svärd utan man kan också ha yxa med mera men det mest orginella är svärd...

Zaaken

Veteran
Jo men min poäng var bara den att är man riddare behöver man inte ha svärd trots att dom flästa har det... som mouja sa man kan ha en morgon stjärna om så passar. man tar ju det vapen man kan behärsk...

Hanoi

Veteran
en rejäl tunika...

nja, jag delar inte din uppfattning helt och hållet.
jag tycker att en riddare bör ha en rejäl tunika, som går lite längre än till knäna. sedan borde han ha ett par kraftiga läderhandskar (typ bruna eller svarta). på benen tycker jag att han ska ringbrynjehosor, de är bra att ha om han skulle hamna i strid. till vardags kan han ha ett par byxor i tyg över ringbrynjehosorna. personligen är jag inte så förtjust i svärd, tycker mer om dolkar och hillebarder (dolken har han i bältet, hillebarden över ryggen. sist men inte minst bör han ha en tunnhjälm på hövvet, den coolaste hjälmen som någonsin smitts, imo.

The_Gorger

Hero
Jag var för ett tag sedan på ett Korsriddarmuseum i Istanbul. Där fanns ton med gamla riddarvapen. Det största svärdet uppskattade jag till mellan 2,5 och 3 m. Men detta svärd dög enbart som konservöppnare när man såg riddarnas oerhörda metallklubbor! Inte lika långa som svärden, men vilken rörelseenergi den klumpen måste få! Jag har svårt att föreställa vad som skyddar mot en sådan :gremgrin: Deras morgonstjärnor var inte direkt barnleksaker det heller.
Så riddare kan vara beväpnade med det mesta, men en nyhuggen lans kan en riddare knappast vara utan.

inte

Veteran
Re: en rejäl tunika...

hillebarden över ryggen
Kan man ha en hillebard på ryggen dom är ju 3-4 m långa. Den måste ju stöta i olika saker när man går omkring

maldino

Veteran
En riddare ska ha en rejäl stridshammare... Den duger både till att buckla in fiendens pansar och göra fienden passifierad som att bara lyfta med fienden med hjälp av piken på baksidan av hammaren.
Stridssvärd känns så jävla standard.

maldino

Veteran
Sen handlar det om pondus och personlighet också... Jag tycker att om man vill ha en gubbe som är någorlunda egen så ska man ha vapen som ger killen karaktär.
Jag menar ska man nu bli hjälte (något jag utgår ifrån) så är det ganska bra om rp:n har något som utmärker honom. Annars är risken överhängande att man blir en av de många som strävar efter att först få ett baroni igenom sin hjältedom, för att sedan med hjälp av sitt svärd och Zorianorderns hjälp rensa landet (Soldarn, Asharien) ifrån kättare med sitt heliga svärd i högsta hugg.

maldino

Veteran
ja just det! Det blir mycket bättre så... :gremgrin:

...och har man tur kanske man hinner vinna alla damers beundran i hela Soldarn som "den helgade spikpåkens mest framstående och fromme riddare", vad mer kan man önska sig.

Jo, lite orginellt skall det vara. Min senaste riddare var jargier som vart utkastad från Avrons hammare. Hans idé på vapen bestod av två stridsyxor (ja, han var en männsklig björn)

Azdeus

Veteran
Har man en karaktär med mycket i styrka och tålighet och lite i rörlighet så skulle jag ialla fall inte lära mig långsvärd utan Stridshammare eller Morgonstjärna.

Jag brukar iof inte spela riddare. (Jävla fjollor hela bögen) Jag spelar legosoldat om jag spelar rakt ut krigare. Då är det för min del Välvd sköld och stridssvärd och/eller Kortsvärd.

Helmgast
Fast frågan är om inte liten rundsköld passar bättre med kortsvärd. Välvd sköld passar enligt mig bättre med enhandsspjut från järnåldern.

Jämför med att ha ett melorsvärd och en bucklare.