Nekromanti Riddarmagiker?

Master Pelle

Warrior
Jag tycker det är lite rolig om man kan köra som en riddare som använder magi. Men det finns en riddarorden och de är Consentinorden men det är få av dom som får riktig magi träning. Hur skulle ser ut om några fiender som möter en riddare som kan använda magi?

Zadrith

Hero
Man kan nog anta att en riddare som kan använda magi ser ut som andra riddare, men eftersom han har blivit tvungen att ägna sin träning åt två helt skilda områden är han nog både en ganska dålig riddare och magiker.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Instämmer!

Det krävs en framgångsrik sysselsättningsperiod för att ens nästan få råd med alla färdigheter man behöver. Om man får en normal period blir man inte mer än halvdan på alla saker... som riddare! Blir man normal som magiker - då är man inte mycket att ha... tänk dig då att vara både magiker och riddare.

Problem 2: Väljer man yrkesmallen magiker kan man inte betrakta sig själv som riddare (bara krigare), väljer man yrkesmallen riddare får man inga magnituder till magi... /images/icons/wink.gif (det är även antagligen därför det finns en yrkesmall som heter krigarmagiker)

krazhnaya

Veteran
nu kryper den konservative tomten fram i mig igen o tycker att man ska hålla sig till en sak... tänk dig irl att vara både stridspilot och cancerforskare, då lär du vara ganska kass på båda sakerna... /images/icons/wink.gif

Master Pelle

Warrior
Re: Instämmer!

Hmm... Om man har adel titel och träna riddar färdigheter då kanske räkna man som riddare eller som vandrade riddare.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Men...

Uppenbarligen så kommer en Constantineriddare inte att vara en fullgod fälthaubitz när det kommer till magi. Snarare så tror jag på en riddarmagiker som kan lite väldigt inriktad magi.
Kanske FV 10 i en eller två aspekter. T.ex Biotropi och Geotropi.
FV 10-12 i besvärjelse.
Sedan kanske 5 besvärjelser eller så, sen räcker det !
Sedan har han besvärjelser för att tippa vågskolen till sin fördel när han slåss. Resten av enheterna ska givetvis knökas in i "riddar"färdigheter i sedvanligt vis.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Det krävs en framgångsrik sysselsättningsperiod för att ens nästan få råd med alla färdigheter man behöver. Om man får en normal period blir man inte mer än halvdan på alla saker

Du menar alltså att man måste bli framgångsrik för att bli framgångsrik,
och blir man normal så blir man bara normal.

Vad är det du skjuter efter ?

Darkly Noom

Veteran
Skulle nog likna slaget vid Cazerion... Massor av kroppar och en flod färgad röd av blod... (förutsatt att det finns en flod dvs) =)

P|uT0NiUm

Swashbuckler

"Du menar alltså att man måste bli framgångsrik för att bli framgångsrik,
och blir man normal så blir man bara normal."

"Vad är det du skjuter efter ?"

Man måste få en normal period för att bli normal... på EN sak. Och framgångsrik för att vara framgångsrik på en sak. Men nu pratade vi om att vara "riddarmagiker" ( = två saker). Som max kan man väl bli lite under normal på en sak och lite under normal på den andra saken, förutsatt att man får en framgångsrik period. Och nu ska vi inte tala om hur bra man blir på båda sakerna om man får en normal period...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Okej då

... men var ska han få magnituderna från? Antingen får han avstå sig titeln riddare eller magnituder... eller muta SL /images/icons/wink.gif.

Khobo

Veteran
Riddarmagiker? Javisst!

Bort med den konservative tomten! Konservativa tomtar hör inte hemma i rollspel. Även om jag själv har en hel del tomtar på loftet... /images/icons/crazy.gif

Jag tycker det är en rätt rolig idé med riddare som kan magi. Kanske inte världsliga riddare, men ordensriddare kan jag mycket väl tänka mig. Inte några skickliga magiker, utan mer riddare med vissa kunskaper inom magi. Pandionriddarna i Sagan om Elenien, ungefär.

Nu vet jag inte om vi halkat ifrån frågan här?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag tycker det är lite rolig om man kan köra som en riddare som använder magi. Men det finns en riddarorden och de är Consentinorden men det är få av dom som får riktig magi träning. Hur skulle ser ut om några fiender som möter en riddare som kan använda magi?

<hr></blockquote>

Värre saker får man nog leta efter! Möjligheterna vad riddaren skulle kunna göra är oändliga. Lägga en besvärjelse på svärdet, rustningen, skölden (eller vad som nu känns bekvämt och efter behov). En riddare som tål förfärligt mycket smärta? Det går att ordna. Det finns så många möjligheter... *drömma* Svärdskämpens förfäng på motståndaren tex skulle kunna vara förödande!

Nu kanske reglerna krånglar till det hela, men personligen tycker jag inte att reglerna ska få komma i vägen för en tuff idé! Pratar man med spelledaren tycker jag man ska få göra det mesta, om man kan motivera det. Men om jag skulle göra en riddarmagiker, skulle det vara en riddare med vissa kunskaper inom magi. Ingen Gandalf med rustning och lans inte.

Mattias