Nekromanti Riddarordnar

Sankt Creigh

Warrior
I snitt vid vart femte speltillfälle råkar jag och en annan i min spelgrupp in i vilda diskussioner om vilken orden i Mundana som kan vara farligast/mäktigast.

Nu är jag väldigt nyfiken på vad ni andra tycker och tror.
Det enda jag kan säga är att jag vill inte, nä fanimig, jag VÄGRAR tro att den förebannade jävla Zoriánordern skulle vara den mäktigaste i Mundana när den har minst fem starka konkurenter i Jargien i form av Klockaringarna, Herm Nove och ett antal fler runt om i Mundana.

Vad tror/tycker ni?

I snitt vid vart femte speltillfälle råkar jag och en annan i min spelgrupp in i vilda diskussioner om vilken orden i Mundana som kan vara farligast/mäktigast...

...Vad tror/tycker ni?
En sådan här fråga är minst sagt svårbesvarad inte minst då den lämnar så mycket utrymme till spekulation. För det första beror det ju helt och hållet på hur man definerar "makt" och att vara "farlig". Är det en fråga om varje medlems genomsnittliga stridskapacitet eller hela den samlade ordens slagstyrka i förhållande till någon annan eller är det möjligtvis värdslig makt som det syftas på (då sådan som bekant kan vara minst sagt "farlig" också)?

Vad gäller genomsnittslig stridskapacitet per medlem så är detta något mycket svårberäknat i och med Eons utvecklade stridssystem. En specifik stridskonst gentemot en annan är mycket svårberäknat då det dels handlar om de teknikerna som ingårs lämplighet mot varandra men också på vilket taktiskt vis de nyttjas. Inte ens ett högre färdighetsvärde i en given stridskonst är någon större garanti för att man skulle vara "bättre".
Vidare så har ju utrustning i form av vapen, rustning och dylikt stor betydelse. Tillgång till riddjur innebär en annan uppenbar fördel.

Vad handlar om slagkraftighet mot varandra så tordes ju givetvis den styrka med störst mannatal ha en avsevärd fördel, kvalitén på utrustningen och eventuella riddjur kan också påverka oddsen dramatiskt för att inte tala om strategiska och kompetenta ledare för respektive styrka. Slutligen så är den givna terrängen av avsevärd vikt för att de skall kunna komma till sin rätt.

Ljusetsriddare - som tycker att frågan om den mäktigaste/farligaste riddarorden inte har något defentivit svar.

Ceram

Hero
Det enda jag kan säga är att jag vill inte, nä fanimig, jag VÄGRAR tro att den förebannade jävla Zoriánordern skulle vara den mäktigaste i Mundana
Nedvärdera inte Zorianorden sådär de är kul både när de har samma mål som rollpersonerna och när deras intressen krockar :gremsmile:.
Men inte skulle en orden vars område är begränsat till ett litet land skulle vara mäktigast i mundana.
De om de jargiska ordrarna inte skull motarbeta varandra skulle de ha titeln som i en liten ask.

Men i stort håller jag med ljusetsriddare här.

/Ceram, tycker om terrorbalans i Mundana

Marcus J

Hero
Enligt mig så är det helt beroende på i vilket land du befinner dig. I alla de cirefaliska länderna så är utan tvekan Cirza-orden mäktigast medans I soldarn är Zorianorden det.

Sankt Creigh

Warrior
Men om man skulle se efter enskild prestation så är väl Herr Ivian mäktigast?
Har han någon värdig motståndare inom en Riddarorden ?

Jag tycker väl att min grundkunskaper i Eon är ganska bra men jag vill minnas att jag nog aldrig har läst om en Jargisk klockringare riddare som ska vara bättre, lika lite som jag lär ha läst om någon riddare från Consentinerorden som ska vara lika bra... när jag tänker efter så har jag nog mest bara läst om Zoríánriddarna, finns det information om andra hjältar från andra ordnar?

// C

De skickligaste riddarna

Har han någon värdig motståndare inom en Riddarorden ?
I boken om Riddare så är det endast Härfurstinna Jhazva Vizin av cirzaorden som likt honom anses vara en hjältelik person vad gäller stridsförmåga. Således är hon den enda som återges där som berömd person och som verkar vara i hans klass. Där med inte sagt att det inte existerar någon annan jämnvärdig eller till och med bättre person.

finns det information om andra hjältar från andra ordnar?
I L&H har du både exemplet St Eoboth och St Uthar (se sidan 35), båda trotjänare åt Daak. Nu lever dessa inte längre men minnet av dem lever sannerligen kvar ändå. I St Eoboths fall så besegrade han en drake och har som bekant fått en orden uppkallad efter sig (St Eoboths orden).
I L&H finns också ett klassiskt "den svarta riddaren" tema i legenden "Ett hjärta av sten" (se sidan 31).

I Riddaren har du exemplet Grå riddaren som agerar som drottningens livvakt (och så varit i nästan hundra år...). Vidare så är väl de flesta personligheter som behandlas där något av "hjältar" inom sina samfund åtmonstone i bemärkelsen att de är berömda.

zokie

Veteran
Re: De skickligaste riddarna

Granash Mûhadin är enormt skickliga, fast det finns inte mycket information om enskilda krigare i deras orden. Om jag kommer ihåg rätt tränar de 18h om dagen.

Sankt Creigh

Warrior
Vad jag fragade var oberoende pa var i Mundana man befann sig. Alltsa, i vilken orden finns de enskilt duktigaste krigarna...
:gremconfused:

Vad jag fragade var oberoende pa var i Mundana man befann sig. Alltsa, i vilken orden finns de enskilt duktigaste krigarna...
Detta var i och för sig inte vad du frågade efter i ditt förra inlägg (du frågade uttryckligen om Herr Ivian hade någon värdig motståndare inom en riddarorden samt om det fanns information om hjältar från andra ordnar). Försök att formulera frågan efter vad du egentligen menar så ska du se att du också får de svar du egentligen söker.

Som svar på din nya fråga så håller jag med zokie i hans inlägg med rättelsen att Granash Mûhadin tränar "endast" 12-16h per dag (enligt Krigarens Väg iallafall). Detta borde utan tvekan göra dem till Mundanas mest disciplinerade riddarorden (även om jag är lite tveksam till definationen som riddare vad gäller just dem).