Nekromanti Rikedom för rollpersoner

Snow

Swashbuckler
Jag har precis skrivit ihop ett avsnitt i reglerna till Amalgea för hur välbärgade rollpersonerna är när de precis är skapade.
Det finns ett sex olika nivåer: skuldsatt, luspank, fattig, normal, välbärgad, rik. Varje nivå har en beskrivning av livssituationen och siffror för hur mycket utrustning han äger och hur mycket pengar han har. Det är upp till spelledaren med utgångspunkt från spelarens koncept att bestämma vilken nivå rollpersonen skall ligga på. Det står också ganska tydligt att normal är den normala nivån och att det skall en del till för att inte välja den.

Är detta ett trevligt system? andra förslag?

Rising

Vila i frid
Det går förstås att powergejma och låta ens rollperson bli "maffiaboss" istället för "kåkfarare" trots att båda skulle kunna ha en och samma färdigheter, och det går att vara "affärsmagnat" istället för "lanthandlare" på samma sätt. Varför skulle någon vilja vara fattig? Så kan den värsta typen av prestationsspelare tänka.

Har man inga sådana lökiga spelare i sin spelgrupp är det förstås ett strålande alternativ, annars kan det behövas balansmekanismer, dock.

Jag tycker det låter helt okej. "fattig", "normal", "välbärgad" tycker jag låter lite för hårt, dock. "fattig", "arbetarklass", "lägre medelklass", "högre medelklass", "överklass" och "välbärgad" gillar jag nog mer.

Men det beror ju på hur det ser ut i din värld.

/Riz

FFF

Veteran
Nu vet jag inte i vilken miljö spelet utspelar sig men i ett fantasyspel så bör man tänka på att det inte finns någon arbetarklass. Arbetarklassen uppstod med industrialismen.
Nej, då tycker jag nog att det mer plumpa systemet han föreslog är bättre. Det går att använda på i princip alla världsbilder och dessutom behöver man inte vara jättefattig bara för att man inte är knegare.

Powergaming?
Är det inte därför SL bestämmer och inte spelarna?

Quan'talis

Swashbuckler
En skuldsatt person har väl inte nödvändigtvis en lägre levnadsstandard än en luspank eller fattig? Jag skulle snarare tro att om någon som tidigare ägt en hel del sätter sig i skuld (och en välbärgad eller rik person har antagligen större chans att få låna pengar, en förutsättning för att bli skuldsatt) så skulle hans fordringsägare akta sig för att ruinera honom helt och hållet (eftersom det skule hindra honom från att betala tillbaka).

-JPS-

Rising

Vila i frid
"Nu vet jag inte i vilken miljö spelet utspelar sig men i ett fantasyspel så bör man tänka på att det inte finns någon arbetarklass. Arbetarklassen uppstod med industrialismen."

Jupp. Som sagt, det beror på hur världen ser ut. Ur spelmässig synvinkel föredrar jag dock alltid att man har flest detaljer kring normen, så att man har "något fattigare än genomsnittet" och "något rikare än genomsnittet" istället för de stora hoppen mellan fattig-normal-välbärgad. Nu vet jag dock inte vad Snow vill att "fattig" resp. "välbärgad" skall betyda i just hans värld, så osäkerheten blir än större innan jag kan se systemet i dess helhet.

"Powergaming?
Är det inte därför SL bestämmer och inte spelarna?"

Frågan är om SL ska få ha total kontroll över vilka rollpersoner man får göra och vilka man inte får göra. I bra rollspel tycker jag faktiskt att det är roligt att göra rollpersoner. Jag kan sitta och strögöra en rollperson för mig själv ibland, helt enkelt för att jag tycker det är skoj. Det kan man dock inte göra i rollspel där det krävs att SL skall göra alla avvägningar om hur rik/fattig osv ens rollperson får vara.

Så länge som de inte larvar sig tycker jag att spelarna skall få göra vilka rollpersoner de vill. De ska få ha sina egna regler och inte känna att SL styr över varje steg de tar. Så SL skall inte "bestämma" på det viset. Det tycker iaf inte jag. Inte generellt, iaf. Ibland kan det funka, visst, men spelarfrihet i rollpersonsgenereringen har hög prioritet för mig. Ett perfekt spelsystem är ett där man inte kan powergejma ens om man försöker.

/Rising

Snow

Swashbuckler
svar till båda

Svar till båda: tack för synpunkterna

spelet utspelar sig år 2800 på en planet där kolonisationen startade på allvar för ca 40 år sedan. Så det har inte bildats så mycket arbetarklass, medelklass osv. Jag ska fundera över de exakta formuleringarna.

Angående powergaming.. hmm. Spelledaren bestämmer är det bästa jag kommer på nu. Man skulle kunna slumpa men det kan ju bli hur fel som helst. Det finns inga "poäng för att göra hela rollpersonen" som man kan köpa rikedom för.

En annan tanke jag lekt med är att ha poäng att köpa olika slags tillgångar på (inte enbart monetära). Saker man kan köpa är då: rikedom, speciella föremål (typ olagliga eller alien artifacts), allierade, mentorer. Alltså ungefär som i WW. Det finns en fast poäng som alla rollpersoner får, det kan en spelledare med powergamande spelare luta sig på. Sen räknar jag med att spelledaren lätt kan ändra lite på poängantalet om konceptet för en rollperson kräver det.

Snow

Swashbuckler
hmm... utan att göra det alltför komplicerat så har jag valt att utforma det såhär:
man har en skuld + ytterligare skuld som man får köpa utrustning för eller ha som pengar.
Så man kan ha skuldsatt sig för att köpa en tuff airjetcykel (eftersom man tänker betala tillbaka med prispengarna)

Inse att detta är mitt inlägg nummer 666!!! :)

Quan'talis

Swashbuckler
Det jag menade var att "skuldsatt" kanske inte passar in på samma skala eftersom man kan vara skuldsatt fast man är rik (jag utgår alltså från att skalan går från det fattigaste alternativet till det rikaste).

-JPS- som för övrigt måste erkänna att jag trodde det var ett fantasyspel tills jag läste ditt svar på de andra inläggen

FFF

Veteran
Jupp. Som sagt, det beror på hur världen ser ut. Ur spelmässig synvinkel föredrar jag dock alltid att man har flest detaljer kring normen, så att man har "något fattigare än genomsnittet" och "något rikare än genomsnittet" istället för de stora hoppen mellan fattig-normal-välbärgad.
Nu förstår jag inte.
Det fanns ju ett alternativ som hette normal(det vill säga att man har en normal inkomst, normala levnadsförhållanden och normalt med penningar på banken).
Sedan fanns det utan att det blev kångligt alternativ över och under det.
Jag tror att det fungerar gott eftersom att det tydligen är så att man ändå avgör hur välbärgad man är i samarbete med SL och att man därmed får avgöra om man vill ligga närmare över eller underkanten på hur välbärgad man är.

Frågan är om SL ska få ha total kontroll över vilka rollpersoner man får göra och vilka man inte får göra.
Nu är det ju inte frågan om någon total kontroll, det är frågan om att man avgör i samarbete med SL hur rik eller fattig man skall vara.
Låt oss säga att SL skrivit en kampanj som går ut på att du är en fattiglapp som tvingas snatta barnmat på konsum för att den inte har råd efter att du fått sparkan så är det inte trovärdigt att du spelar en mångmiljardär, och på samma sätt så tror jag inte att det är så trovärdigt när du är en urfattig uteliggare som löser mysterier på en exklusiv herrklubb.
Jag tror att det där systemet kan gynna spelandet.

Jag kan sitta och strögöra en rollperson för mig själv ibland, helt enkelt för att jag tycker det är skoj.
Jag också, men det här är ju faktiskt bara en aspekt av din rollperson och jag förstår inte varför du inte kan hitta på hur rika respektiva fattiga de nu är om du inte planerar att använda dem i någon kampanj.

Så länge som de inte larvar sig tycker jag att spelarna skall få göra vilka rollpersoner de vill.
Jag tycker att det beror på förutsättningarna.
Om det verkligen inte passar in i kampanjen man spelar så tycker jag att restriktioner är helt ok.

Ett perfekt spelsystem är ett där man inte kan powergejma ens om man försöker
Ett sådant system har jag aldrig sett och jag tvivlar faktiskt på att det finns.
Det enda sättet jag kan komma på där något sådant skulle vara möjligt är om man spelar regellöst.

FFF

Veteran
Re: svar till båda

spelet utspelar sig år 2800 på en planet där kolonisationen startade på allvar för ca 40 år sedan. Så det har inte bildats så mycket arbetarklass, medelklass osv. Jag ska fundera över de exakta formuleringarna.
Om det inte finns några arbetar hur sköts då produktionen?
Varifrån kommer mat, hushållsartiklar, vapen och så vidare?
Sker produktionen helt automatiserat?
Vem sköter det byråkratiska om det inte finns någon medelklass?

Du behöver inte svara, det är bara ren nyfikenhet å min sida.

Rising

Vila i frid
"Nu förstår jag inte.
Det fanns ju ett alternativ som hette normal(det vill säga att man har en normal inkomst, normala levnadsförhållanden och normalt med penningar på banken).
Sedan fanns det utan att det blev kångligt alternativ över och under det."

Jag sade att jag ville ha flest detaljer kring normen. Alltså inte enbart en nivå som heter "normal" som står långt ifrån grannarna "fattig" resp. "välbärgad", utan jag skulle här föredra att man delade upp detta intervall i fler detaljer, fler små nivåer så att inte trappstegen skulle bli så stora.

Istället för "fattig-normal-välbärgad" skulle man alltså kunna ha "fattig-lägre medelklass-högre medelklass-välbärgad" för att på så vis öka detaljrikedomen från 3 steg till 4. Vill man gå ett par steg längre skulle man kunna hamna någonstans i "fattig-arbetarklass-lägre medelklass-medelklass-högre medelklass-överklass-välbärgad" och alltså få hela 7 nivåer. Det är väldigt detaljrikt må jag säga. Lite för mycket för min smak, faktiskt. 4-5 nivåer skulle jag däremot vilja ha inom det här spannet.

"Jag också, men det här är ju faktiskt bara en aspekt av din rollperson och jag förstår inte varför du inte kan hitta på hur rika respektiva fattiga de nu är om du inte planerar att använda dem i någon kampanj."

Här pratar jag nog mest om powergejmande prestationsspelare. Ibland tycker jag dock faktiskt själv att det är roligt att försöka göra en rollperson så "bra" som möjligt, och det motverkar sådana här system. Nåja, för det mesta resonerar jag som sagt precis som du och det hoppas jag kom fram i mitt ursprungliga inlägg.

"Ett sådant system har jag aldrig sett och jag tvivlar faktiskt på att det finns."

Wuthering Heights? Där har man bara två egenskaper, så spelbalansen är rätt enkel att få till på en perfekt nivå.

/Rising

Snow

Swashbuckler
Re: svar till båda

det strömmar massor av varor in till Amalgea (planeten, inte spelet).. detta eftersom planeten har en mycket värdefull exportvara.
Nå, det är klart att det finns folk som knegar och administerar, det tillverkas en massa saker på plats. En hel del är automatiserat men det krävs ändå mänskliga övervakare. Dock är en stor del av befolkningen "bosättare", bönder, andra matproducenter, sporsamlare... vad jag vill säga är att den ekonomiska situationen inte är så indelad i klasser efter sysselsättning utan det finns fattiga administratörer, välbärgade bönder, rika sporsamlare osv...