Rikspolisstyrelsens paranormala avdelning

luddwig

Lawful evil
Jag blev sugen på att spela något som påminner om Arkiv X men placerat i ett fiktivt nittiotalssverige. Rollpersonerna skulle vara anställda av det underfinansierade, underbemannade och närmaste helt bortglömda RPSP, Rikspolisstyrelsens paranormala avdelning. Dels skulle spelet vara episodiskt, där rollpersonerna varje spelmöte tar sig an ett nytt, avgränsat fall. Dels skulle det finnas något slags bakomliggande mysterium som gör sig påmint då och då. Jag tänker att det vore intressantare att jobba med igenkänning snarare än originalitet så det bakomliggande mysteriet skulle mycket väl kunna vara en konspiration kopplad till besökare från rymden. Längre än så har jag inte kommit vilket lämnar ett stort antal frågor obesvarade, till exempel: Vilket regelsystem borde jag använda för detta? Jag tänker mig något traditionellt och hyfsat regellätt, kanske Expert Nova? Vad förutom Arkiv X borde jag kolla in för inspiration? Vilka verkliga händelser från tidigt nittiotal borde jag väva in? Och kanske viktigast av allt, skulle någon kunna tänkas vara road av att spela detta?

Feuflux

omjonasson.se
Jag körde något liknande friformigt för en massa år sedan, fast inom Europol så lite mer resande än du skulle få.

Då hämtade jag inspiration från SCP, och det finns ju faktiskt som rollspel nu för tiden så det kanske kan vara nåt? Inte prövat själv dock så inget väl underbyggt tips.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vilket regelsystem borde jag använda för detta? Jag tänker mig något traditionellt och hyfsat regellätt, kanske Expert Nova?
Well, jag skulle ju använda Kutulu/Rotsystem eller kanske snarare det kommande generiska-agenter-löser-mysterier-systemet Agency. Som är typ samma sak. Men då är min uppfattning om vad som är "regellätt" ganska extrem också.

Vad förutom Arkiv X borde jag kolla in för inspiration?
Kanske självklart men: Delta Green, överlag. Det finns många färdiga scenarier där man kan kolla på för inspo, och många av dem skulle kunna föras över till svensk kontext utan vidare bekymmer tror jag.

Jag blev sugen på att spela något som påminner om Arkiv X men placerat i ett fiktivt nittiotalssverige. Rollpersonerna skulle vara anställda av det underfinansierade, underbemannade och närmaste helt bortglömda RPSP, Rikspolisstyrelsens paranormala avdelning. Dels skulle spelet vara episodiskt, där rollpersonerna varje spelmöte tar sig an ett nytt, avgränsat fall. Dels skulle det finnas något slags bakomliggande mysterium som gör sig påmint då och då. Jag tänker att det vore intressantare att jobba med igenkänning snarare än originalitet så det bakomliggande mysteriet skulle mycket väl kunna vara en konspiration kopplad till besökare från rymden. Längre än så har jag inte kommit vilket lämnar ett stort antal frågor obesvarade, till exempel: Vilket regelsystem borde jag använda för detta? Jag tänker mig något traditionellt och hyfsat regellätt, kanske Expert Nova? Vad förutom Arkiv X borde jag kolla in för inspiration? Vilka verkliga händelser från tidigt nittiotal borde jag väva in? Och kanske viktigast av allt, skulle någon kunna tänkas vara road av att spela detta?
De två spel jag ganska direkt kommer på som väldigt mycket passar in på denna beskrivning är Chock - Åter från graven och Rivers of London RPG.
I Chock spelar man ju i huvudsak någon sorts agent som bekämpar det paranormala i nutid eller 80-tal (men även andra tidseror). Rivers of London RPG handlar om den underbemannade, underfinansierade och nästan helt bortglömda avdelningen av Londonpolisen som rollpersonerna ingår i, med uppdrag att utreda paranormala brott. Chocks regelsystem är ju inspirerat av både PbtA och BRP, och Rivers of London RPG är ju en bearbetning av BRP-systemet från Call of Cthulhu 7th ed, där fokus har legat på att göra förenklingar och dra ner på komplexitet.

Spana in romanserien Rivers of London för inspiration, det låter väldigt nära det du beskriver, men med lite färre aliens, lite mer magi och placerat i London.

Expert Nova låter som ett bra regelsystem att använda för det, det är ju liksom ganska mycket gjort för sådana här grejer och jag skulle inte bli ett dugg förvånad om @Mekanurg någon gång funderat på något liknande upplägg. Du hittar ju regelsystemet gratis här, och är det något som kommer så långt från idé- och spelstadiet att det börjar bli tal om publicering tror jag inte någon skulle opponera sig emot att du officiellt "brandar" spelet som "baserat på Expert Nova", även fast det såklart är Blixt som avgör just den biten i slutändan.

Last edited:

JohanL

Champion
Vilket regelsystem borde jag använda för detta? Jag tänker mig något traditionellt och hyfsat regellätt, kanske Expert Nova? Vad förutom Arkiv X borde jag kolla in för inspiration?
Känns som en given GUMSHOE.

Ett bra jämförelseobjekt förutom det uppenbara Delta Green är The Esoterrorists, med den stora skillnaden att det är ett utpräglat post-9/11-spel.

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Brindlewood Bay.

I only know it from Morten Greis blog but it sounds like you could offload a lot of the actual mystery to the players and have fun coming up with locations and suspects. You would need to hack it from cute old women to propeller heads.

folketsfiende

drömvändare
Körde ungefär samma upplägg med nya Chock, vilket funkade bra. Spelarna var medlemmar i Särskilda Enheten som åtog sig underliga och udda fall, och började med ett bankrån och gisslandrama som de vanliga poliserna inte kunde få rätsida på pga alla märkliga detaljer.

luddwig

Lawful evil
Tack för alla tips så långt. Stor variation bland regelrekommendationerna, som förväntat här på forumet. Några, så som Gumshoe, Fate och PbtA, faller på att de helt enkelt inte är min kopp te. Jag har inte läst ditt system @krank men det faller nog (baserat på hur jag uppfattat dina preferenser) på att det är för avskalat. Jag tycker trots allt att det är kul att ha ett visst mått av regler att pyssla med. Skuggornas mästare samt Rivers of London har jag inte koll på så där får jag läsa på. Kom även på att jag har en pdf av Mysterium som @terje skrivit. Det använder T100 och jag har alltid tyckt att procent passar bra för spel i modern tid (eller framtid) så jag borde ta en närmare titt på det också. :)

luddwig

Lawful evil
Ditt eget?
Ptja, det vore inte svårt att anpassa. Byta ut vissa talanger. Kanske även byta ut eller lägga till någon grundegenskap. Eventuellt komplettera med lite specialregler för aktiviteter som är centrala i spelet. Så inte alls otänkbart, men osäker på om det skulle ge den känsla jag är ute efter.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vad förutom Arkiv X borde jag kolla in för inspiration?
Jag läser just nu seriealbumen "The Departement of Truth". Antagligen ganska mycket för gonzo för just det här, men kanske värt som inspiration ändå?