Nekromanti Riktigt bra campaign settings

CGH

Warrior
Jag börja med at säga att jag är helt borta när det gäller D&D och D20. Det finns så himla mycket material och jag tror jag går miste om en del bra saker.

Nu undrar jag om det finns någon som kan berätta för mig vad det finns för bra campaignsettings som man bara MÅSTE läsa.

Jag letar efter riktigt bra världsbocker och liknande som är värda att köpa bara för att läsa dem. Utan att göra det här till någon slags "flame-war" skulle jag vilja höra vilka campaignsettings som är mest inspirerande att läsa. Dom man verkligen säger WOW när man läser.

Är det nån som kan hjälpa mig?

Ändring:
Jag har gjort ett liknande inlägg för ett tag sen då jag fick lite bra tipps, men nu tittar jag mest på världsböcker. Om jag är tjatig så är det bara att säga till.

/CGH

Storuggla

Champion
Midnight, en värld där de onda har vunnit och bara elakingar kan återuppstå efter döden. Den är banne mig värd kosingen den!
Det är väl den enda settingen som kommit ut ännu som jag rockat loss på i väntan på Arabian Adventures d20 :gremwink:

Storuggla, köpte rätt banan

CGH

Warrior
Har du tid att beskriva den mer?

Har världen några mer omvända saker som det där med att de onda styr? Vad finns det mer för saker som är helt annrlunda/nya sätt att se på saker?

Det låter kul det där.

/CGH

Storuggla

Champion
Tid och tid...

Tid har jag. Kunskap däremot det vete fasen, men jag kan pröva på. Om jag gör något fel får M the Seter och Archer rätta mig. :gremsmile:

Har världen några mer omvända saker som det där med att de onda styr? Vad finns det mer för saker som är helt annrlunda/nya sätt att se på saker?
Tja, nu ska vi se: Ond gud styr och ställer, han och hans hejdukar vann kriget se. Orcher fungerar som ett slags ockupationsarme och vapen är förbjudna. Just det, förbjudna. Ränner man runt med vapen helt öppet väntar en orchyxa i nyllet illa kvickt. Dessutom får angivare extra matrasoner, så man vet inte vem man kan lita på heller.
Dvärgarn håller till i sina bergsfästen och är tillsammans med alverna de sista folken som inte blivit besegrade ännu (dock är det dödsstraff på att vara alv eller dvärg i övriga världen, huga).
Det finns inga goda gudar. Eller nja, de finns men de kan inte ge någon hjälp alls på grund av någon metafysisk grunka som jag inte minns, så de enda prästerna som finns dyrkar den onde guden.
Magi? Dödsstraff, såvida du inte är i den onde gudens tjänst.
Tre klasser finns kvar från players handbook (fighter, ranger och rogue har jag för mig), resten är borta.
Ehh... något mer... läskunskap är förbjudet ockå, så knata inte runt med böcker eller pergament öppet heller.
Det är lite som ett ockuperat Frankrike 1941, fast med fantasy istället.
Jag är säker på att jag missat massor och inte gett npgon som helst förklaring, men det är det här jag minns på rak arm.

Storuggla, köp den!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Lite som ...

… att bo i Törnrosdalen med andra ord.

Archer

Swashbuckler
Utöver Midnight kan jag rekommendera Rokugan. Men när det gäller Rokugan föredrar jag nästan orginal L5R systemet och beskrivningen av världen, framför den som har gjorts till D20 systemet.
Orginalsystemet för Rokugan har en lite mindre heroisk nivå, och världen beskrivs lite annorlunda. Jag gillar den bättre av den anledning att den är lite mörkare beskriven, samt har en lite mörkare stämning.
D20 versionen känns mer heroisk, och världen känns inte så mörk eller riktigt så otäck som den gör i orginal-systemet. Det är dock en mycket intressant kampanjvärld (med extremt mycket att läsa) om man ska ha orientalisk fantasy.

Archer

Swashbuckler

Archer

Swashbuckler
Re: Lite som ...

Som att bo i Midgård där sauron i den första åldern har tagit över världen, och har satt sina arméer ledda av nazghulerna (i det här fallet fyra night kings) på att utrota The Fey Races.

I Midnight har de flesta raser sitt ursprung i The Elder Fey, och är på långt håll släkt. Alver, Dvärgar, Orcer, Gnomer, Elflings, Dwarrows (dwarf/gnome halfbreed), Dworg (dwarf/orc halfbreed), Elflings (Danisil Elf/Halfling halfbreed), är alla i detta släktträd.
Dock är orcerna ett speciellt fall då de helt och hållet har fallit under Izradors (den onde guden) inflytande, och de dyrkar honom febrilt.

Just raserna är väldigt väl gjorda, både i beskrivning, och just det att det _verkligen_ känns som de är en del av världen. Och världen känns verkligen som den har en lång historia.
Svårt att komma på mer exakt vad jag ska beskriva. Har du några frågor, så "shoot".

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Några

Midnight
Scarred Lands
Iron Kingdoms (men har inte kommit än)
Forgotten Realms
Nyambe
Skull&Bones
Freeport
Rokugan
Swashbuckling Adventures

Öööh, och lite till men nu orkar jag inte mer.

M.

Shaggy

Swordsman

Som att bo i Midgård där sauron i den första åldern har tagit över världen, och har satt sina arméer ledda av nazghulerna (i det här fallet fyra night kings) på att utrota The Fey Races.
I tredje (eller möjligen andra) åldern menar du, antar jag? Annars finns det ju några fel där. (Såsom att det var innan Vredens krig och Sauron fortfarande var valan Morgoths tjänare och högra hand. Eller att nazgûlerna och Maktens ringar inte kom till förrän i andra åldern.)

Archer

Swashbuckler

Som i Midgård, men med en Sauron från första åldern är en mer korrekt beskrivning. Izrador är typ bra mycket mäktigare än vad sauron är i tredje åldern.

Feliath

Swashbuckler
My forty centavos

I like maps, hourglasses, eighteenth-century typography, the taste of coffee and Stevenson's prose...eh...äh :gremblush:

Campaign settings till d20 jag gillar:

Greyhawk är min klara favorit bland tryckta "standardfantasy"-världar. Tyvärr fick världen en bättre behandling under 2nd Editions sista dagar än i 3E, enligt mig, men den rockar fortfarande syltlök med det mer pumpade Forgotten Realms och det mer osammanhängande Ereb Altor.
Lunta primus är i det här fallet Living Greyhawk Gazetteer, även om jag som sagt personligen föredrar Greyhawk: The Adventure Begins och dess spelarmotsvarighet The Player's Guide to Greyhawk, till 2nd Ed. De borde gå att få tag på fortfarande, om man petar i näthandlarnas ruttnande kött länge nog.

Scarred Lands har balla monsterböcker, som dock brukade vara felstattade något groteskt. Det har dock botats nu, om jag fattat saken rätt. De smala världsböckerna är också rätt bra och har dessutom fetstora kartplanscher i. Jag är en sucker för sådana. Den större världsbok som mig veterligen finns ute finner jag dock vara astrist. För få bilder, för tråkigt skriven, för inte fantasieggande. Dessutom finns det en myriad mindre böcker till världen, som beskriver enstaka regioner eller städer, men dem kan jag inte uttala mig om. Ah hain't nevah read 'em.
Själva världen är mörk och full med gudakrig och skit, men själv tycker jag bäst om de icke-onda nekromantikerna och Blood Bayou med sin sjuka karneval. Jo, och Forsaken Elves. (Termana är ballare än Ghelspad.)

Iron Lords of Jupiter är också muy bra, det är en d20 Modern-värld som fanns med i en Dungeon/Polyhedron. Den är avsedd för att spela kampanjer med John Carter of Mars-stuk ungefär, fast på Jupiter då. Grell rockar hårt.

Sedan kan jag inte komma på något mer jag tycker är sådär Wowee!, men Rokugan är OK, även om jag tycker själva byggbitarna i Oriental Adventures har större potential, och Ravenloft är en såndär bok jag suktar efter men inte köper för jag vet att den aldrig kommer tas i bruk.

/Feliath - pass ze game-bong

Morgath

Warrior
Re: My forty centavos

Jo, Scarred Lands har sin charm. Men jag tycker inte att den är något för nybörjare. Man måste liksom vara införstådd med vad "standardfantasy" a' la Greyhawk är innan man kan uppskatta de olika förvrängningar av densamma som förekommer i Scarred Lands. Det är i detaljerna och nyanserna i Scarred Lands som gör den världen unik, inte helheten.

Ett exempel: Du tar upp den "neutrala" stadstaten Hollowfaust som ett exempel på bra miljöer. Det är en stad som för att överleva i den miljö den befinner sig i blivit tvungen att animera de döda. Dock är inte den typ av nekromanti som utövas inte "ond", utan de döda behandlas med en viss respekt och de odöda ses mer som "maskiner" (nästan Cartesianskt).

Morgath

CGH

Warrior
Re: My forty centavos

Man måste liksom vara införstådd med vad "standardfantasy" a' la Greyhawk är innan man kan uppskatta de olika förvrängningar av densamma som förekommer i Scarred Lands.
Jag tror jag har koll på standarfantasy genom bland annat Lodoss War (och DoD innan chronopia), som jag tycker är standarfantasy när det är som bäst. Det tyckte jag i varje fall för ett tag sen när jag såg filmerna.

Jag får se vad jag köper. Det beror lite på vad jag hittar att köpa.

Jag tackar alla för svaren! Fast tråden behöver ju inte vara död än.